• nihka

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Anonym (...) skrev 2024-10-05 18:01:12 följande:
    Man kanske ändå hade velat ha kvar den hellre
    Vad man vill påverkar inte skicket och blir den utdömd får man antingen stänga, renovera eller bygga nytt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-05 18:14:35 följande:
    Känner du till några försäkringsbolag som försälrar städer? 

Här är det en stad det handlar om, igen simhall. 
    Det är lite sent att teckna försäkringar nu, men värdera går ju.

Jag vet att Kiruna inte är en simhall. Simhall var bara ett exempel på en byggnad/anläggning som kan finnas i en kommun.
  • nihka
    Anonym (...) skrev 2024-10-05 18:30:28 följande:
    Ja precis man kanske hellre väljer renovera den man har, man kanske inte vill ha en annan nybyggd 
    Då hade den renoveringen kostat kommunen helt oberoende av behovet att flytta staden. Därför tänker jag att hela kostnaden att få till en fungerande anläggning på annan plats inte kan ligga på en part.
  • nihka
    Anonym (...) skrev 2024-10-05 22:05:08 följande:
    Fast min tanke var ju inte pengarna utan att man kanske hellre vill ha just den simhallen. Men även men tanke på pengarna så kanske det blir dyrare att bygga nytt än renovera. Men om man tycker vara mer värt att ha kvar samma simhall. Om man inte ville ha en ny i första hand så blir det ganska orimligt att tvingas betala för det. Då är det i så fall det där gruvbolaget som ska stå för flytten av hallen och bygga upp den i samma skick på nya stället  sen får kommunen renovera bäst de vill. Fast det blir ju ändå inte samma sak som förr
    Även om "i samma skick" innebär att bygga in spruckna och lösa kakelplattor med torkade fogar, läckande rör och sätta tillbaka mögliga takplattor? Montera buckliga, rostiga omklädningsskåp för att kommunen sedan ska riva ut dem?

Nej  hur man än gör blir det inte samma sak. Förstår att det måste kännas jobbigt att behöva flytta och inte känna igen sig i sin egen hemstad.
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-05 22:58:34 följande:
    Och hur hade du tänkt värdera en stad? 

Kiruna är en stad, som nu flyttas och ska flyttas helt. 
    Jag hade inte tänkt värdera Kiruna. Det tycker jag man i så fall lämnar till sakkunniga.
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-06 11:41:50 följande:
    Hur hade du tänkt att de skulle värdera en stad? 
    På samma sätt som man värderar allt annat, i kronor och ören men inte sentimentalt värde.

Men är du verkligen intresserad?
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-06 14:23:07 följande:
    Och vad ska man jämföra med? 

Ja, jag är intresserad av hur du anser det ska gå till. 
    Det har jag redan berättat. Man lämnar det åt sakkunniga.
  • nihka
    Anonym (Ion) skrev 2024-10-06 15:06:55 följande:
    Kanske är semantik. Men om en grupp klassas som urbefolkningen så borde de vara etniska svenskar. 
    Samer är inte urbefolkning. De har också vandrat in.
  • nihka
    Anonym (...) skrev 2024-10-07 20:00:29 följande:
    Ja de borde i så fall flytta den istället för att bygga nytt och försöka få någon annan att betala för något de inte bett om. Det är ju gruvbolaget som vill att byggnaden ska bort från platsen
    Så invånarna själva vill inte flytta på staden?
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-08 07:53:49 följande:
    Självklart vill dem det. Ingen vill vel bo i n tad som kommer delas i två såsmåninom
    Då så. Och då tycker jag man ska samarbeta och dela på kostnaden. Inte 50-50 men utifrån någon slags kalkyl så man inte återbygger med brister bara för att det finns brister nu. Men det är min åsikt. Du behöver inte alls hålla med.
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?