• nihka

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Välkänt vill jag säga. Enligt SDs Björn Söder är samer inte ens svenskar.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-04 21:24:12 följande:
    Vilket faktiskt också delvis är rätt då det finns många olika nationer bland samer. 
    Nej, SD-Björn Söders uttalande gällde samer med svenskt medborgarskap och att man då inte skulle vara svensk. Som om man måste välja mellan att vara same och att vara svensk.
  • nihka
    Anonym (Svaret) skrev 2024-10-04 21:14:19 följande:
    www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar
    Det får väl ändå var och en avgöra själv vad man känner sig. Alla samer med svenskt medborgarskap har ju har ju fulla medborgerliga rättigheter och man kan vara både och och inte behöva välja. Det är ju inte precis så att samer ska behöva lämna in sitt pass eller försaka sin rösträtt i riksdagsvalet för att man röstar i sametinget och bejakar sin samiska kultur.
    Anonym (Jiffy) skrev 2024-10-04 21:18:54 följande:
    Jag håller väl typ med där (även om jag kräks av att hålla med Söder!), beroende på vad man lägger i begreppet svensk. Samer är en egen folkgrupp med kultur som skiljer sig från majoritetssamhället. De har sametinget och har kulturellt mer gemensamt med samer i grannländerna än med tex mig. Inte etniska svenskar, skulle kanske jag säga. 

• nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-04 22:31:15 följande:
    "om våra svenska minioriteter"?

Jag hoppas verkligen inte att ni lär ut att samer är svenskar. 
    Givetvis. I skolan får man lära sig om alla fem officiella svenska minoritetsfolk och hur det har sett ut historiskt.
  • nihka
    Sk007 skrev 2024-10-05 11:00:42 följande:
    Hur menar du?
    Skulle det faktum att LKAB behöver flytta staden för att kunna fortsätta gruvdriften gynna Kiruna som stad?
    På vilket vis då?K
    Vad tycker du man ska göra?
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-05 11:12:55 följande:
    Vilket också stämmer. Samer är inte svenska. Man kan också diskutera om tornedalingar är svenskar. 
    Så känner du medan någon annan med samiskt ursprung inte känner så.

Det får varje tornedaling själv avgöra.
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-05 11:13:47 följande:
    Där ingår inte samer, då de inte är svenskar. 
    Samer är en av de fem officiella nationella minoritetsfolken i Sverige.

Sedan får du känna dig precis så svensk eller icke-svensk som du vill, men du kan inte avgöra åt andra.
  • nihka
    Sk007 skrev 2024-10-05 12:51:26 följande:
    Med vad?
    Med det du skrev om i ditt inlägg. Vem ska göra vad? Vem ska betala för vad?
  • nihka
    Sk007 skrev 2024-10-05 15:14:41 följande:
    Jag tycker att det är självklart att gruvbolaget står för de kostnader som flytten av Kiruna innebär. Tycker inte du det?
    Bara till viss del. Om man bygger nytt och bättre borde man dela på kostnaderna.
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-05 17:44:45 följande:
    Kiruna flyttas pga att gruvan orsakat instabilitet i marken vilket innebär att Kiruna kommer att delas mitt itu så småningom. Man vet inte när men man vet att det händer för eller senare. Däremot borde gruvbolaget bekosta vad det kostar att flytta en hel stad. 
    Säg att man har en simhall som är över 40 år gammal. Den hade ändå behövt bytas ut snart eller genomgå omfattande renoveringar. Jag tycker man ber försäkringsbolag värdera vad man har och drar av för år och slitage.
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?