Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-04 21:24:12 följande:
Vilket faktiskt också delvis är rätt då det finns många olika nationer bland samer.
Nej, SD-Björn Söders uttalande gällde samer med svenskt medborgarskap och att man då inte skulle vara svensk. Som om man måste välja mellan att vara same och att vara svensk.
Det får väl ändå var och en avgöra själv vad man känner sig. Alla samer med svenskt medborgarskap har ju har ju fulla medborgerliga rättigheter och man kan vara både och och inte behöva välja. Det är ju inte precis så att samer ska behöva lämna in sitt pass eller försaka sin rösträtt i riksdagsvalet för att man röstar i sametinget och bejakar sin samiska kultur.
Anonym (Jiffy) skrev 2024-10-04 21:18:54 följande:
Jag håller väl typ med där (även om jag kräks av att hålla med Söder!), beroende på vad man lägger i begreppet svensk. Samer är en egen folkgrupp med kultur som skiljer sig från majoritetssamhället. De har sametinget och har kulturellt mer gemensamt med samer i grannländerna än med tex mig. Inte etniska svenskar, skulle kanske jag säga.
Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-05 17:44:45 följande:
Kiruna flyttas pga att gruvan orsakat instabilitet i marken vilket innebär att Kiruna kommer att delas mitt itu så småningom. Man vet inte när men man vet att det händer för eller senare. Däremot borde gruvbolaget bekosta vad det kostar att flytta en hel stad.
Säg att man har en simhall som är över 40 år gammal. Den hade ändå behövt bytas ut snart eller genomgå omfattande renoveringar. Jag tycker man ber försäkringsbolag värdera vad man har och drar av för år och slitage.