• Anonym (Vad göra)

Mitt blodtryck är så lågt. Mår skit

Mitt är så lågt. Mår skit!
    Ibland är den 92/67. Idag är den 100/60. Den pendlar alltid så här. Som mest har jag 103-104, fortfarande för lågt.
    Sökte vård i augusti och då sa dem att det är vanligt när det är varmt, att jag ska dricks mycket, ta vätskeersättning, ha benen uppe, ha stödstrumpor. Jag gör ALLT detta men ändå lågt! Nu är det inte ens varmt längre utan 10 grader men fortfarande lågt. Vad ska jag göra?? Mår skit av detta. Finns några huskurer eller kosttillskott som hjälper? Tyvärr tänker jag intr söka vård för jag påpekade detta idag och då sa läkaren "vissa har lågt, inget ofarligt"

• Svar på tråden Mitt blodtryck är så lågt. Mår skit
  • Anonym (?)
    EpicF skrev 2024-10-06 19:18:42 följande:
     Nej, det är inte ovanligt om man har lågt blodtryck. Det är ett av symtomen för just lågt  blodtryck. 
    Blodtryck kring 100 är inte ovanligt lågt.

Läs länken ovan. Där sägs att under 90/60 räknas som lågt. Trots det har de flesta inte ens symtom då.
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-10-06 19:29:37 följande:
    Blodtryck kring 100 är inte ovanligt lågt.

Läs länken ovan. Där sägs att under 90/60 räknas som lågt. Trots det har de flesta inte ens symtom då.
    Jag skrev dock under 100. 

De flesta som har 90/60 har någon typ av symtom. 
  • cosinus

Jag tillhör de som tycker det låter märkligt att symtomen TS har bara skulle bero på lågt tryck.

kommer från en släkt med lågt tryck. Kan utan problem ha typ 90/60 ibland. Mamma ligger klart lägre än så.

Att det svartnar när man reser sig vet man ju om. Man kan inte bara hoppa ur soffan och tro att man ska ta sig hela vägen till dörren när det plingar på t ex. Men att man skulle må som TS känner jag inte igen. 

Mamma som så ligger klart lägre klarar inte av att stå stilla någon längre stund. Kan t ex inte ta ståplats på en läktare för då vill hon svimma men är hon bara i rörelse är det ju lungt.

Hade jag mått som TS hade jag sökt för symtomen inte blodtrycket specifikt.

• Andersanalytical
    Det finns flera sätt att öka ditt blodtryck om det är väldigt lågt. Här är några tips:

1. **Drick mer vätska**: Låg blodvolym kan leda till lågt blodtryck. Säkerställ att du dricker tillräckligt med vatten.

2. **Konsumera mer salt**: Att öka saltintaget kan hjälpa till att öka blodtrycket. Detta kan göras genom att lägga till lite extra salt i maten eller att dricka elektrolytdrycker.

3. **Ät regelbundet**: Små, regelbundna måltider kan hjälpa till att hålla blodtrycket stabilt.

4. **Undvik alkohol**: Alkohol kan minska blodtrycket, så det är bäst att undvika det om du har lågt blodtryck.

5. **Uppvärma dig**: Varma bad och duschar kan hjälpa till att öka blodflödet och därmed blodtrycket.

6. **Fysisk aktivitet**: Måttlig fysisk aktivitet kan hjälpa till att öka blodtrycket. Upprepa inte ansträngande övningar om du känner dig svimig eller svår.

7. **Undvik snabba positionförändringar**: Stå upp sakta efter att ha legat eller suttit för att undvika svimning.

8. **Kaffe och koffein**: Koffein kan hjälpa till att öka blodtrycket temporärt.
  • mammatill6
    EpicF skrev 2024-10-06 19:18:42 följande:
     Nej, det är inte ovanligt om man har lågt blodtryck. Det är ett av symtomen för just lågt  blodtryck. 
    strax under 100 är inte så lågt att man borde svimma regelbundet. Och du kan inte skriva att det är vanligt att man svimmar vid strax under 100. Anledningen till att man svimmar pga av blodtrycket är ofta ett snabbt blodtrycksfall, inte själva låga blodtrycket isig.
  • EpicF
    mammatill6 skrev 2024-10-06 20:53:10 följande:
    strax under 100 är inte så lågt att man borde svimma regelbundet. Och du kan inte skriva att det är vanligt att man svimmar vid strax under 100. Anledningen till att man svimmar pga av blodtrycket är ofta ett snabbt blodtrycksfall, inte själva låga blodtrycket isig.
    Att du inte vet att folk kan svimma pga lågt blodteyck, även om övertryck är strax under 100 är bara beklagligt. Men nu har du lärt dig något nytt. 
  • Anonym (Anonym)

Hej,

Jag såg detta i förbifarten och kände mig tvungen att skapa ett konto bara för att svara dig.

Som någon annan varit inne på här så tycker jag du ska söka igen för dina symtom,dvs tydligt berätta för läkaren hur du MÅR snarare än att fokusera specifikt på ditt blodtryck. Utifrån dina symtom och ditt låga blodtryck skulle du tex kunna ha en sjukdom som heter Addisons sjukdom(kortisolbrist). Detta är en ovanlig sjukdom som tyvärr kan missas av sjukvården då den är just ovanlig. Läkaren behöver kontrollera prover för att ta reda på om det är denna diagnos eller någon annan diagnos/orsak som förklarar varför du mår som du gör. Ring vårdcentralen igen om du inte redan är grundligt undersökt.

Mvh

• Anonym (Vad göra)

Tack för er input.
    Jag gör redan allt det som rekommenderas om man har lågt blodtryck men blir ändå inte bra. Som jag skrev i starten, när jag skrev tråden den dagen DÅ var den 100/60 och det är inte ofta den är det. Jag ligger 92/67, 93/60, 92/63, 91/60 för det mesta dagligen. Har jag sprungit och varit igång eller storstädat i full fart då kan den ligga på 103-104 vilket inte är varje dag! Utöver detta brukar jag ha hög puls.

När mitt blodtryck var lagom 113-114 så hade jag inte dessa besvär jag har nu. Det kom i samband med att mitt blodtryck blev lågt, så därför tror jag att det har samband med blodtryck. Vad annars kan symtomen bero på? Jag ligger ju lågt än det som är optimalt.

• Anonym (Vad göra)

De tog kortisol som visade 434 nmol/L

• Anonym (?)

Besvären började i samband med att ditt tryck blev lägre, men besvären behöver ju inte bero på trycket.
    Varför har du fått lågt tryck helt plötsligt?

Du behöver söka vård för dina symtom. Säg då inte till läkaren att du tror de beror på trycket.

• mammatill6
    EpicF skrev 2024-10-06 21:28:10 följande:
    Att du inte vet att folk kan svimma pga lågt blodteyck, även om övertryck är strax under 100 är bara beklagligt. Men nu har du lärt dig något nytt. 
    Men ge dig nu. Jag skrev att det inte var speciellt vanligt, det är skillnad. Det är inte helt ovanligt att folk svimmar när de får blodtrycksfall. Men att det skulle vara vanligt att man svimmar med ett sånt tryck är inte vanligt. Självklart kan det ske. Men om man svimmar regelbundet med det trycket så är risken stor att det inte är själva trycket som är problemet. Jag vet mycket väl vad jag pratar om, mer än dig uppenbarligen. 
  • mammatill6

lågt blodtryck och hög puls tyder på att kroppen försöker kompensera. Och då är det viktigt att ta reda på vad orsaken är till blodtrycket. Om du inte brukade ha lågt tryck men nu har fått det i samband med hög puls så låter det som hjärtat har svårt att hålla uppe trycket och därför pumpar på extra. Det kan bero på många saker som att hjärtats pumpförmåga är sämre, det finns för lite vätska i systemet att pumpa runt pga blodförlust, vätskeförlust, saltrubbningar...etc etc. Därav kan ju symtomen bero på annat är själva blodtrycket. så sök vård för dina symtom, beskriv att du fått plötsligt lågt tryck och hög puls och att du svimmar. Det är det viktiga du måste söka för, inte blodtrycket för det är nog bara ett tecken på något annat..

• Anonym (Vad göra)

Jag vet inte var jag ska vända mig. Jag sökte för detta sist och det känns att se bara viftar bort det. Såg sen i min journal att de skrivit att min tryck är bra, ingen påverkan eller symtom??? Och patienten uppmuntras ta kontakt med kurator Foten i munnen

Svar på tråden Mitt blodtryck är så lågt. Mår skit