Inlägg från: mammatill6 |Visa alla inlägg
  • mammatill6

Mitt blodtryck är så lågt. Mår skit

Att du mår så dåligt endast av trycket låter otroligt. Har också lågt, ofta under hundra. Jobbar i vården och att man svimmar ofta av ett tryck strax under 100 låter otroligt. Sök vård för svimningarna, inte trycket.

• mammatill6
    EpicF skrev 2024-10-06 11:40:56 följande:
    Det är inte speciellt ovanligt, vilket du hade vetat om du jobbar inom vården.... 
    att man svimmar vid ett blodtryck strax under 100? Jo det är ovanligt. 
  • mammatill6
    EpicF skrev 2024-10-06 19:18:42 följande:
     Nej, det är inte ovanligt om man har lågt blodtryck. Det är ett av symtomen för just lågt  blodtryck. 
    strax under 100 är inte så lågt att man borde svimma regelbundet. Och du kan inte skriva att det är vanligt att man svimmar vid strax under 100. Anledningen till att man svimmar pga av blodtrycket är ofta ett snabbt blodtrycksfall, inte själva låga blodtrycket isig.
  • mammatill6
    EpicF skrev 2024-10-06 21:28:10 följande:
    Att du inte vet att folk kan svimma pga lågt blodteyck, även om övertryck är strax under 100 är bara beklagligt. Men nu har du lärt dig något nytt. 
    Men ge dig nu. Jag skrev att det inte var speciellt vanligt, det är skillnad. Det är inte helt ovanligt att folk svimmar när de får blodtrycksfall. Men att det skulle vara vanligt att man svimmar med ett sånt tryck är inte vanligt. Självklart kan det ske. Men om man svimmar regelbundet med det trycket så är risken stor att det inte är själva trycket som är problemet. Jag vet mycket väl vad jag pratar om, mer än dig uppenbarligen. 
  • mammatill6

lågt blodtryck och hög puls tyder på att kroppen försöker kompensera. Och då är det viktigt att ta reda på vad orsaken är till blodtrycket. Om du inte brukade ha lågt tryck men nu har fått det i samband med hög puls så låter det som hjärtat har svårt att hålla uppe trycket och därför pumpar på extra. Det kan bero på många saker som att hjärtats pumpförmåga är sämre, det finns för lite vätska i systemet att pumpa runt pga blodförlust, vätskeförlust, saltrubbningar...etc etc. Därav kan ju symtomen bero på annat är själva blodtrycket. så sök vård för dina symtom, beskriv att du fått plötsligt lågt tryck och hög puls och att du svimmar. Det är det viktiga du måste söka för, inte blodtrycket för det är nog bara ett tecken på något annat..

Svar på tråden Mitt blodtryck är så lågt. Mår skit