• Anonym (M)

Samhällets förakt mot lågutbildade

Varifrån kommer allt detta förakt mot människor som inte har en fin högskoleutbildning att skryta med?
    Det kan finnas många orsaker till att människor inte går en eftergymnasial utbildning, b la kan man besitta superkrafter som t ex ADHD eller autism som gör studier i det närmaste omöjligt. Vissa är helt enkelt lagda åt det teoretiska hållet och andra åt det praktiska. 

Ändå ska gruppen av högutbildade hela tiden klanka ner på de som inte har en lika fin utbildning. De lågutbildade anses i många fall som korkade, lata och t om arbetsskygga.
    Många tänker dock inte på det arbete som utförs av denna grupp. Utan obildade skulle samhället sluta fungera. Ingen skulle längre städa, hämta sopor, köra lastbil, jobba i affärer, restauranger osv. 

Forskning har visat att lågutbildade får sämre vård än högutbildade. Har en kortare livslängd och sämre hälsa generellt. Denna grupp har inte heller tillgång till den gräddfil som högutbildade besitter i t ex privata sjukvårdsförsäkringar för att köpa sig före i vårdköerna. 

Detta är fakta som har belagts i flera studier. Om du anser dig tillhöra denna privilegierade grupp är jag helt övertygad om att du klarar att söka reda på dessa studier på egen hand istället för att få allt serverat på silverfat.

Men frågan kvarstår. Varför ser högutbildade ned på lågutbildad?

• Svar på tråden Samhällets förakt mot lågutbildade
  • Anonym (Kenta Knark)

För att de som regel har lägre utbildning.

• Raggartjejen

Jag tycker att du har förakt mot personer som har ADHD!
    Ett bra exempel är min son, han är 24 år. Tog studenten med toppbetyg på  tekniskt program på gymnasiet. 
    Var gruppbefäl I lumpen  (ja, han gjorde läkarundersökning innan).
    Pluggade Datavetenskap 3 år på Stockholms universitet. 
    Nu jobbar han med IT-säkerhet på en statlig myndighet. 

• NyfiknaAstrid92

Är du bitter för att du är lågutbildad och misslyckad? Skrattande Jag tycker det är bra att ni lågutbildade finns för då kan jag köpa in tjänster så som städning etc och använda rut-avdraget. 

• Anonym (M)
    Raggartjejen skrev 2024-10-03 15:36:52 följande:

Ett bra exempel är min son, han är 24 år. Tog studenten med toppbetyg på  tekniskt program på gymnasiet. 

Jag skrev ? t ex ?. Jag måste ju ge ett exempel för att visa vad jag menar. Hade jag istället valt en annan sjukdom eller diagnos så hade någon annan blivit arg istället. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kenta Knark) skrev 2024-10-03 15:33:03 följande:

För att de som regel har lägre utbildning.

Smart
  • Anonym (r)
    Raggartjejen skrev 2024-10-03 15:36:52 följande:

Förakt, var då?
  • Anonym (Sossen)
    NyfiknaAstrid92 skrev 2024-10-03 15:44:30 följande:

Är du bitter för att du är lågutbildad och misslyckad? Skrattande Jag tycker det är bra att ni lågutbildade finns för då kan jag köpa in tjänster så som städning etc och använda rut-avdraget. 

Är väl inga svenskar som jobbar med det. 
    Bara importerad arbetskraft. 
  • Anonym (M)
    NyfiknaAstrid92 skrev 2024-10-03 15:44:30 följande:

Bra försök till provokation, men du vet ju inte vilken grupp jag tillhör. 
  • Anonym (Sossen)

Jag håller med TS.

Det ironiska är dessutom att utbildningsinflationen närmast gjort det obligatoriskt med en pol mag i statsvetenskap för att jobba som en sekreterare i offentlig förvaltning. 

Mången snickare har antagligen högre lön också och då är det enda sättet att hävda sig genom att brösta upp sig med diplomet från Södertörns Högskola. 

• Raggartjejen
    Anonym (M) skrev 2024-10-03 15:46:36 följande:
    Jag skrev ? t ex ?. Jag måste ju ge ett exempel för att visa vad jag menar. Hade jag istället valt en annan sjukdom eller diagnos så hade någon annan blivit arg istället. 
    Jag är inte arg!
    Men det är tyvärr många som har fördomar mot personer som har NPF-diagnoser.
Svar på tråden Samhällets förakt mot lågutbildade