Inlägg från: Raggartjejen |Visa alla inlägg
  • Raggartjejen

Samhällets förakt mot lågutbildade

Jag tycker att du har förakt mot personer som har ADHD!
    Ett bra exempel är min son, han är 24 år. Tog studenten med toppbetyg på  tekniskt program på gymnasiet. 
    Var gruppbefäl I lumpen  (ja, han gjorde läkarundersökning innan).
    Pluggade Datavetenskap 3 år på Stockholms universitet. 
    Nu jobbar han med IT-säkerhet på en statlig myndighet. 

• Raggartjejen
    Anonym (M) skrev 2024-10-03 15:46:36 följande:
    Jag skrev ? t ex ?. Jag måste ju ge ett exempel för att visa vad jag menar. Hade jag istället valt en annan sjukdom eller diagnos så hade någon annan blivit arg istället. 
    Jag är inte arg!
    Men det är tyvärr många som har fördomar mot personer som har NPF-diagnoser.
  • Raggartjejen
    Anonym (r) skrev 2024-10-03 15:48:26 följande:
    Förakt, var då?
    TS rubrik "Samhällets förakt mot lågutbildade ".
    I texten skrev TS "Det kan finnas många orsaker till att människor inte går en eftergymnasial utbildning,  b.l.a kan man besitta superkrafter som t.e.x ADHD  eller autism som gör studier i det närmaste omöjligt."

Detta tycker jag är förakt mot de som har en diagnos!
    Personer med ADHD är oftast väldigt duktiga på det de gör och det som de tycker är intressant.
    Som t.e.x min son - han är väldigt duktig på datorer eftersom han är intresserad av det och har verkligen gått in för det.
  • Raggartjejen
    Anonym (P) skrev 2024-10-03 16:30:37 följande:

De som ser ner på människor med lägre utbildning än de själva är ofta osäkra och bekräftelsesökande människor som behöver få känna sig lite bättre, så låt de få göra det för det visar ju bara på att de där högskolepoängen inte hjälper så mycket mot dumhet. Alla arbeten som bidrar till att samhället går runt är viktiga och någon måste ju utföra dessa arbeten också. 

Instämmer 👍👍
Svar på tråden Samhällets förakt mot lågutbildade