• Anonym (M)

Samhällets förakt mot lågutbildade

Varifrån kommer allt detta förakt mot människor som inte har en fin högskoleutbildning att skryta med?
    Det kan finnas många orsaker till att människor inte går en eftergymnasial utbildning, b la kan man besitta superkrafter som t ex ADHD eller autism som gör studier i det närmaste omöjligt. Vissa är helt enkelt lagda åt det teoretiska hållet och andra åt det praktiska. 

Ändå ska gruppen av högutbildade hela tiden klanka ner på de som inte har en lika fin utbildning. De lågutbildade anses i många fall som korkade, lata och t om arbetsskygga.
    Många tänker dock inte på det arbete som utförs av denna grupp. Utan obildade skulle samhället sluta fungera. Ingen skulle längre städa, hämta sopor, köra lastbil, jobba i affärer, restauranger osv. 

Forskning har visat att lågutbildade får sämre vård än högutbildade. Har en kortare livslängd och sämre hälsa generellt. Denna grupp har inte heller tillgång till den gräddfil som högutbildade besitter i t ex privata sjukvårdsförsäkringar för att köpa sig före i vårdköerna. 

Detta är fakta som har belagts i flera studier. Om du anser dig tillhöra denna privilegierade grupp är jag helt övertygad om att du klarar att söka reda på dessa studier på egen hand istället för att få allt serverat på silverfat.

Men frågan kvarstår. Varför ser högutbildade ned på lågutbildad?

• Svar på tråden Samhällets förakt mot lågutbildade
  • Anonym (AB)
    Anonym (M) skrev 2024-10-03 15:28:29 följande:
    Samhällets förakt mot lågutbildade

Varifrån kommer allt detta förakt mot människor som inte har en fin högskoleutbildning att skryta med?
    Det kan finnas många orsaker till att människor inte går en eftergymnasial utbildning, b la kan man besitta superkrafter som t ex ADHD eller autism som gör studier i det närmaste omöjligt. Vissa är helt enkelt lagda åt det teoretiska hållet och andra åt det praktiska. 

Ändå ska gruppen av högutbildade hela tiden klanka ner på de som inte har en lika fin utbildning. De lågutbildade anses i många fall som korkade, lata och t om arbetsskygga.
    Många tänker dock inte på det arbete som utförs av denna grupp. Utan obildade skulle samhället sluta fungera. Ingen skulle längre städa, hämta sopor, köra lastbil, jobba i affärer, restauranger osv. 

Forskning har visat att lågutbildade får sämre vård än högutbildade. Har en kortare livslängd och sämre hälsa generellt. Denna grupp har inte heller tillgång till den gräddfil som högutbildade besitter i t ex privata sjukvårdsförsäkringar för att köpa sig före i vårdköerna. 

Detta är fakta som har belagts i flera studier. Om du anser dig tillhöra denna privilegierade grupp är jag helt övertygad om att du klarar att söka reda på dessa studier på egen hand istället för att få allt serverat på silverfat.

Men frågan kvarstår. Varför ser högutbildade ned på lågutbildad?

Känner inte igen mig alls. Jag arbetar (endast gymnasieutbildning) på ett universitet (ekonomiadministratör) och ingen av forskarna/lärarna har denna syn på lågutbildade. 

Däremot stämmer det att lågutbildade har sämre hälsa, eftersom färre tar hand om sin kropp, fler äter skräpmat, fler röker osv. Och naturligtvis har de flesta lågutbildade inte råd med sjukvårdsförsäkringar mm.

Men det är ju inte samma sak som att de med hög utbildning ser ner på de med låg utbildning. Tvärtom, många med låg utbildning sköter viktiga arbeten som samhället inte klarar sig utan.
  • Anonym (P)

De som ser ner på människor med lägre utbildning än de själva är ofta osäkra och bekräftelsesökande människor som behöver få känna sig lite bättre, så låt de få göra det för det visar ju bara på att de där högskolepoängen inte hjälper så mycket mot dumhet. Alla arbeten som bidrar till att samhället går runt är viktiga och någon måste ju utföra dessa arbeten också. 

• Raggartjejen
    Anonym (r) skrev 2024-10-03 15:48:26 följande:
    Förakt, var då?
    TS rubrik "Samhällets förakt mot lågutbildade ".
    I texten skrev TS "Det kan finnas många orsaker till att människor inte går en eftergymnasial utbildning,  b.l.a kan man besitta superkrafter som t.e.x ADHD  eller autism som gör studier i det närmaste omöjligt."

Detta tycker jag är förakt mot de som har en diagnos!
    Personer med ADHD är oftast väldigt duktiga på det de gör och det som de tycker är intressant.
    Som t.e.x min son - han är väldigt duktig på datorer eftersom han är intresserad av det och har verkligen gått in för det.
  • Raggartjejen
    Anonym (P) skrev 2024-10-03 16:30:37 följande:

De som ser ner på människor med lägre utbildning än de själva är ofta osäkra och bekräftelsesökande människor som behöver få känna sig lite bättre, så låt de få göra det för det visar ju bara på att de där högskolepoängen inte hjälper så mycket mot dumhet. Alla arbeten som bidrar till att samhället går runt är viktiga och någon måste ju utföra dessa arbeten också. 

Instämmer 👍👍
  • Anonym (r)
    Raggartjejen skrev 2024-10-03 16:30:52 följande:
    TS rubrik "Samhällets förakt mot lågutbildade ".
    I texten skrev TS "Det kan finnas många orsaker till att människor inte går en eftergymnasial utbildning,  b.l.a kan man besitta superkrafter som t.e.x ADHD  eller autism som gör studier i det närmaste omöjligt."

Detta tycker jag är förakt mot de som har en diagnos!
    Personer med ADHD är oftast väldigt duktiga på det de gör och det som de tycker är intressant.
    Som t.e.x min son - han är väldigt duktig på datorer eftersom han är intresserad av det och har verkligen gått in för det.
    Vad är föraktet i att konstatera att vissa kan ha sämre förmåga till studier? (speciellt med tanke på hur hjälpen i grundskolan varierar) Ingen säger att din son inte är kapabel till något alls
  • Anonym (Medelinkomst)

Min uppfattning är att lågutbildade har en kass arbetsgivare och att deras fackförbund springer ärenden åt kommunen som ändå inte är intresserade av att förbättra arbetsmiljön. Att fackförbunden sedan skyller ifrån sig på höginkomsttagare är ett smart drag att vilseleda låginkomsttagare.

Nu förtiden lönar det inte med högskoleutbildning eftersom utbildningar inte ger en bra avkastning så vida du inte gör stora uppoffringar av din tid, energi eller familj. Kompetensen tynar iväg eller så lämnar kompetensen vårt land. Det här kommer bita hårt på alla låginkomsttagare.

Min uppfattning är att låginkomsttagare vilseleds av politiker som ger sken av att höginkomsttagare är giriga och inte vill dela med sig. I själva verket är höginkomsttagare kritiska till hur skattepengarna missbrukas.

• cosinus

Jag är högutbildad och jag har absolut inget förakt mot personer med låg utbildning. Däremot är min idiottolerans otroligt låg.

Men ingen utbildning = dum i huvudet är absolut inte samma sak.
    Utbildning = inte dum i huvudet är ännu mindre samma sak. 

Finns gott om otroligt duktiga smarta personer som aldrig gått på universitetet men jobbat sig upp och lärt sig på vägen. Vet flera såna ganska höga chefer.

Det finns ännu fler kompletta idioter med en fullgod akademisk examen. 

Har en släkting som valde att hoppa av ett tjänstemannajobb för att flytta till en mindre ord, ta jobb som lokalvårdare och ägna sig åt fritidsintressen mer aktivt. Är väl ett utmärkt aktivt val om det passar en. Vissa delar av släkten hade dock otroligt svårt för att svälja den frivilliga statussänkningen de ansåg att det var att jobba som lokalvårdare. 

• Anonym (Kitty)

Kan bara tala för mig själv. Men de lågutbildade jag känner är naiva och saknar kritisk förmåga. De tror på allt som sägs. De är omogna och snarstuckna då  de inte går att diskutera med. Antagligen pga att de känner sig underlägsna. Inga fina egenskaper m.a.o.

• Embla twopointoh

Det är klart att det förekommer individer som ser ned på andra, av vilken orsak det vara månde, men jag har inte uppfattad att högutbildade generellt ser ned på lågutbildade. Men det är kanske lätt för mig att säga, jag har kanske inte uppfattat detta eftersom jag inte är i den mottagande änden av ett sådant förakt?

Det enda jag kommer på på rak arm som jag har uppfattat, är i politiska sammanhang där vissa gärna påpekar att ett parti eller annat har många lågutbildade väljare, som någon typ av argument mot det partiet eller som ett nedlåtande avfärdande av de väljarna.

• Zoegazz
    Anonym (Kitty) skrev 2024-10-03 17:35:46 följande:

Kan bara tala för mig själv. Men de lågutbildade jag känner är naiva och saknar kritisk förmåga. De tror på allt som sägs. De är omogna och snarstuckna då  de inte går att diskutera med. Antagligen pga att de känner sig underlägsna. Inga fina egenskaper m.a.o.

Intressant, arbetar bara med högutbildade och blir upprepat förvånad över hur bristfällig deras kunskap ofta är utanför deras eget område.
    Upplever samma som ts, inte alla, men en del och tolkar det som just osäkerhet och hävdelsebehov. Visar sig sedan någon med lägre utbildning få en statusmässigt högre tjänst på samma företag lyser osäkerheten och avundsjukan igenom. Lite roande. Sen vill jag såklart tillägga jag känner många högutbildade människor som inte alls beter sig såhär utan har förnuft nog att inse att alla som bidrar till samhället behövs oavsett vilken utbildningsnivå man har. 

Svar på tråden Samhällets förakt mot lågutbildade