• Kaga

Köpa leksak men fyller inte är eller är jul

Händer det att ni ger ert barn en lite större leksak utanför födelsedagar och jul.

Nu tänker jag inte pysselbok, pennor skidor eller en cykel utan mer" onödiga" saker som en radiostyrd bil ett gosedjur, legoset eller en Barbie?

Kan de då få  en sådan sak en vanlig dag i affären tex?

• Svar på tråden Köpa leksak men fyller inte är eller är jul
  • Anonym (Mamma till 3)

Ja jag köper det jag tänker de har nytta/glädje av.
    Försöker att inte göra det en månad innan/efter jul födelsedagar.
    Mina yngsta fyller år en vecka innan jul och en vecka efter jul.
    Så cyklar har de fått till skolavslutning .

• Anonym (Em)

Ja, absolut leksaker lite då och då under året. Men tips är att inte belöna deras tjat i affären. Då ökar såklart tjatet. Åk planerat tillsammans och köp eller ge i present

• Fjäril kär

Självklart.  Ett mycket effektivt sätt att slippa tjat är att då och då köpa saker . Det blir liksom avdramatiserat om jag köpte nån pryl dom behöver samtidigt som jag shoppade till mig själv. Köper jag lakan på Ikea köpte jag givetvis till barnen också . 

Också bra att slippa hysteriskt mycket paket till jul och födelsedagen.  

• Anonym (L)
    Anonym (Oja) skrev 2024-10-02 06:08:27 följande:

Självklart. Hade köpt presenter till mina barn inför att de skulle komma hit efter pappaveckan för att jag ville och kände att de behövde det.

Förlåt men va? Du köper alltså dina barn, vill att de ska tycka att det är jobbigt att vara hos pappa och de vet att de får allt de pekar på hos dig? Du borde skriva en bok om att förstöra relationer, hör jag! 
  • Anonym (r)
    Anonym (L) skrev 2024-10-02 11:49:40 följande:
    Förlåt men va? Du köper alltså dina barn, vill att de ska tycka att det är jobbigt att vara hos pappa och de vet att de får allt de pekar på hos dig? Du borde skriva en bok om att förstöra relationer, hör jag! 
    Kanske är det du som ska skriva boken med dina kunskaper att skriva fiktion utefter några få ord.
  • Blue Waffle

Japp, jag köper prsenter till mina barn när de vill ha dem, inte fan ska ett litet barn behöva gå runt i 6månader och vänta på en specifik dag. Det gjorde man förr när folk var fattiga.

• Blue Waffle
    Fjäril kär skrev 2024-10-02 11:16:47 följande:

Självklart.  Ett mycket effektivt sätt att slippa tjat är att då och då köpa saker . Det blir liksom avdramatiserat om jag köpte nån pryl dom behöver samtidigt som jag shoppade till mig själv. Köper jag lakan på Ikea köpte jag givetvis till barnen också . 

Också bra att slippa hysteriskt mycket paket till jul och födelsedagen.  

Eller hur! Ska man till ikea för att köpa egna sängkläder så är det ju självklart att barnen får välja till sina sängar också.
  • Anonym (Y)

Alltså va, gör inte alla det? De kan ju inte direkt få en elsparkcykel p vintern om de fyller år då.

• Tukt

Rimligen känner man sina barn och köper saker efter behov. Det är nog också det enda sättet att konkurera med skärm. Just att se till att de kan vara kreativa utifrån deras behov och preferenser.

• Anonym (Pappa)

Självklart. Har inte begränsat mig till födelsedagar och julafton...

Något jag introducerade när mina barn började skolan var att köpa en "sommar-present". Dels som tack för det gångna läsåret och som en grej "yiippiiee-nu-är-det-sommarlov".

När de svar mindre så var det kanske något "somrigt" som kunde användas under sommarlovet, sen i takt med att de blev äldre så var det saker som de var intresserade av (dataspel, tv-spel, kläder, smink, smycken)... och det har har jag hållit i genom alla år...

Brukar även köpa en "påsk-present"... 

Kan jag köpa prylar till mig "närsom", varför inte till barnen...

• Kaga

Nu menade jag som sagt inte främst sängkläder handdukar, sånt behövs, inte heller cyklar skidor osv som är något som behövs och kommer efter säsong. Böcker köper jag också närsomhelst.

Menade just att köpa ett Barbie sett för 500 kr. En radiostyrd bil.
    En renodlad leksak. En dyrare docka, sådant!  

Jag köper cyklar, sängkläder, småpyssel, nån mindre fidget toy, böcker etc ev vanlig torsdag. Men då barnet såg en Barbie eller en radiostyrd katt känns det som att nej sådant får man önska sig i present.
    Samtidigt kan jag själv känna att jag hade velat köpa just den saken men att man gör inte det en vanlig torsdag.. 

Men vill mitt barn ha just en dyrare renodlad leksak tänker jag att nej det kan man ju inte köpa närsomhelst. 

• Kaga

Kläder osv köpas såklart också närsomhelst och räknas inte in.

• Blue Waffle
    Kaga skrev 2024-10-02 17:37:19 följande:

Nu menade jag som sagt inte främst sängkläder handdukar, sånt behövs, inte heller cyklar skidor osv som är något som behövs och kommer efter säsong. Böcker köper jag också närsomhelst.

Menade just att köpa ett Barbie sett för 500 kr. En radiostyrd bil.
    En renodlad leksak. En dyrare docka, sådant!  

Jag köper cyklar, sängkläder, småpyssel, nån mindre fidget toy, böcker etc ev vanlig torsdag. Men då barnet såg en Barbie eller en radiostyrd katt känns det som att nej sådant får man önska sig i present.
    Samtidigt kan jag själv känna att jag hade velat köpa just den saken men att man gör inte det en vanlig torsdag.. 

Men vill mitt barn ha just en dyrare renodlad leksak tänker jag att nej det kan man ju inte köpa närsomhelst. 

Jag köpte två barbies förra veckan bara för att. 
    Jag ser faktiskt inte problemet. Barn har liten uppfattning om pengar, en leksak är en leksak. Att få billigt kina-krams en dag men få nej på en fin förpackning lego dagen efter går inte ihop för dem. 
  • Kaga
    Blue Waffle skrev 2024-10-02 18:23:00 följande:
    Jag köpte två barbies förra veckan bara för att. 
    Jag ser faktiskt inte problemet. Barn har liten uppfattning om pengar, en leksak är en leksak. Att få billigt kina-krams en dag men få nej på en fin förpackning lego dagen efter går inte ihop för dem. 
    Okej skönt att höra att någon gör så.

Jag tänker att det är flera roliga saker jag tänkte ge min dotter som hon skulle vilja ha, och som jag är okej med att hon kan få. En ny del till dockhuset, några till Barbies, osv. Men känner att det blir för mycket att ge hur många julklappar som helst. Men har emot att köpa sådant en vanlig vardag. Lite som att det blir urvattnat att få det i paket om man ändå får sånt annars med.

Men vissa saker är ju nu hon leker med o känns långt att vänta ett helt år.  Eller till födelsedag
  • Anonym (Johanna)

Åh ja, det händer till som tätt. Bejakar gärna deras intressen och uppmuntrar till lek genom att uppdatera leksakerna. T.ex. Lego och Barbie släpper regelbundet nya set, så brukar hålla koll ifall något passande kommer in.

Finns de något att fira så firar vi, nyårspresent, alla-hjärtansdag-present, påskpresent, sommarlovspresent, halloweenpresent, adventspresent osv. 

• Anonym (jo)
    Kaga skrev 2024-10-02 05:01:12 följande:
    Köpa leksak men fyller inte är eller är jul

Händer det att ni ger ert barn en lite större leksak utanför födelsedagar och jul.

Nu tänker jag inte pysselbok, pennor skidor eller en cykel utan mer" onödiga" saker som en radiostyrd bil ett gosedjur, legoset eller en Barbie?

Kan de då få  en sådan sak en vanlig dag i affären tex?

Absolut!

Precis som att jag köper saker till mig själv utanför bemärkelsedagar. 

Ibland kan det vara för att supporta ett intresse som är just nu, men kanske inte om ett halvår när födelsedagen kommer. Eller bara för att men ser nåt kul, och pengarna finns. 
  • Anonym (Emmy)

absolut, men bara någon gång har jag köpt för över 500 kronor gång, vad jag minns, utöver just julen och födelsedag. Det var ett aquaplay plus en heliumballong när det var sommarlovsavslutning på förskolan. Men annars köper jag gärna exempelvis böcker (mysterie och spökböcker mest) för några hundra kronor lite då och då. Tycker man ska gynna intressen som är bra så som läsintresse. 

sen köper jag alltid någon present inför påsken, halloween osv. 

• Anonym (I)

Försöker låta bli, men visst blir det nån större grej som sparkcykel el annan säsongslek ibland. försöker dock styra sånt till födelsedag och jul.

Viktigt att lära barnen att spara och vänta. 

• Anonym (F)

Mitt barn har veckopeng sen 4års ålder och sparat ihop till leksaker för 100-200kr. När det önskat spara ihop till större leksaker (600-800kr) har jag motivet med att jag bidrar med halva summan om hem sparar först. Kan ge en slant (50kr) i påskägget med som "hjälp på traven". 
    Vi räknar, kollar pris, längtar. Varje sparmål är några månader (15kr/vecka)

Jag betalar lördagsgodis 

Svar på tråden Köpa leksak men fyller inte är eller är jul