• Kaga

Köpa leksak men fyller inte är eller är jul

Händer det att ni ger ert barn en lite större leksak utanför födelsedagar och jul.

Nu tänker jag inte pysselbok, pennor skidor eller en cykel utan mer" onödiga" saker som en radiostyrd bil ett gosedjur, legoset eller en Barbie?

Kan de då få  en sådan sak en vanlig dag i affären tex?

• Svar på tråden Köpa leksak men fyller inte är eller är jul
  • Kaga

Nu menade jag som sagt inte främst sängkläder handdukar, sånt behövs, inte heller cyklar skidor osv som är något som behövs och kommer efter säsong. Böcker köper jag också närsomhelst.

Menade just att köpa ett Barbie sett för 500 kr. En radiostyrd bil.
    En renodlad leksak. En dyrare docka, sådant!  

Jag köper cyklar, sängkläder, småpyssel, nån mindre fidget toy, böcker etc ev vanlig torsdag. Men då barnet såg en Barbie eller en radiostyrd katt känns det som att nej sådant får man önska sig i present.
    Samtidigt kan jag själv känna att jag hade velat köpa just den saken men att man gör inte det en vanlig torsdag.. 

Men vill mitt barn ha just en dyrare renodlad leksak tänker jag att nej det kan man ju inte köpa närsomhelst. 

• Kaga

Kläder osv köpas såklart också närsomhelst och räknas inte in.

• Kaga
    Blue Waffle skrev 2024-10-02 18:23:00 följande:
    Jag köpte två barbies förra veckan bara för att. 
    Jag ser faktiskt inte problemet. Barn har liten uppfattning om pengar, en leksak är en leksak. Att få billigt kina-krams en dag men få nej på en fin förpackning lego dagen efter går inte ihop för dem. 
    Okej skönt att höra att någon gör så.

Jag tänker att det är flera roliga saker jag tänkte ge min dotter som hon skulle vilja ha, och som jag är okej med att hon kan få. En ny del till dockhuset, några till Barbies, osv. Men känner att det blir för mycket att ge hur många julklappar som helst. Men har emot att köpa sådant en vanlig vardag. Lite som att det blir urvattnat att få det i paket om man ändå får sånt annars med.

Men vissa saker är ju nu hon leker med o känns långt att vänta ett helt år.  Eller till födelsedag
Svar på tråden Köpa leksak men fyller inte är eller är jul