• Kaga

Köpa leksak men fyller inte är eller är jul

Händer det att ni ger ert barn en lite större leksak utanför födelsedagar och jul.

Nu tänker jag inte pysselbok, pennor skidor eller en cykel utan mer" onödiga" saker som en radiostyrd bil ett gosedjur, legoset eller en Barbie?

Kan de då få  en sådan sak en vanlig dag i affären tex?

• Svar på tråden Köpa leksak men fyller inte är eller är jul
  • Anonym (Oja)

Självklart. Hade köpt presenter till mina barn inför att de skulle komma hit efter pappaveckan för att jag ville och kände att de behövde det.

• Anonym (Självklart)

Ja, varför skulle inte barn kunna få leksaker mer än 2 gånger per år?

• simpleMan

Kan köpa nått smått som en TY gosedjur eller andra leksaker om dom vart hos tandläkaren och vart duktiga. 

Annars är det väl nån tablettask här o där. Men sen om man tycker dom behöver nptt typ det är sommar o dom vill bada ute så köper vi en uppblåsbar pool till dom. Eller så köper vi badleksaker om vi ska till stranden osv. Men större saker? Ne dom får större saker inför jul o födelsedagar

• Bobo

Med tanke på att min äldsta son fyller år i december så har han fått en del saker även om det inte varit jul eller födelsedag. Vi har försökt minimera antalet saker vid t ex jul, så att släkten kanske ger saker men jag och min man har givit upplevelser. Dels för att det är svårt att komma på tillräckligt många saker att önska sig när födelsedagen och jul ligger så nära varandra men också för att kunna sprida ut gåvorna lite mer under året, när ett intresse uppstått.

• Anonym (Lisa)

Ja, vi brukar köpa någon rolig utomhusleksak inför sommaren. Och om de klarar ett jobbigt läkarbesök brukar de få något. 

• Anonym (Stor & liten)

Jag gör det sällan eftersom det blir ett jäkla tjat sen. Och man kan inte ens gå förbi en leksaksaffär eller handla på typ Ica maxi där det finns lite mer sånt,  utan att barnet vill ha något. 
    Men det skiljer ju på barn också,  äldsta var inte så. Han förstod att det var extra och utöver och var så glad och nöjd. Medan den lille är en annan sort och bara ska ha mer.

• Nässelfjärilen

Ja.

Igår t.ex. köpte vi ett litet legoset då äldsta börjat intressera sig för att bygga set. Vi köper lite utifrån intresse. Han fyller inte förrän om 6 månader och jul är så långt bort så vi kände att vi vill bejaka hans intresse nu.

Det är varför vi inte köper onödigt mycket saker till våra barns födelsedagar/jul då vi känner att vi köper saker under årets gång. De får kanske en eller två presenter. De har dessutom en väldigt stor släkt så det blir lätt 10-15 presenter/julklappar.

• Anonym (Linda)

Ja självklart 
     Det har jag gjort till alla barn. 

På samma sätt som.att jag köper saker till mig själv utan anledning,  ett plagg, skor, pussel, garn till virkning , en ny duk etc...  Jag shoppar lika mycket till barnen som till mig.

• Alexi

Cyklar och all utomhusgrejor har vi ju köpt när de behövt dem. Sen köpte jag ibland en låda böcker till skolavslutningen. 

båda mina barn fyller år på vintern så det går inte att lägga allt till födelsedag eller jul. 

• Anonym (S)

Alla våra barn fyller inom en månad från jul så vi har faktiskt firat halvårsdagar som ju då infaller på sommaren. Lite tårta och nån present.

De brukar även få lovpengar av farmor till alla skolloven och har då kunnat köpa om de velat ha.

Jag har inte köpt helt random däremellan utom typ fotboll eller ritpennor etc. Vill att de ska lära sig att inte impulsköpa.

Svar på tråden Köpa leksak men fyller inte är eller är jul