• Rajden

Bolån

Hej! Om man har möjlighet att köpa ett hus kontant genom att plocka ut sina fonder och skrapa sina sista kronor, ska man ta den chansen då?

Eller är det bättre att ta ett litet lån för att ha säkerhet? Jag undrar om inflationen+fonder "äter upp" ett mindre lån på lång sikt? Kan bolån verkligen vara lönsamt på det sättet? Hur tänker ni där?

Det handlar om en bostad för strax under 3 miljoner, och nu är vi inte helt överens här hemma. Ska vi köpa det för alla sparpengar utan att ha en buffert? Eller ta ett lån på några hundratusen bara för att ha en buffert? När det gäller buffert är vi ganska lugna, vi båda får ju lön och kommer kunna spara ihop en buffert relativt snabbt. Det vi är skrämda av är att ett lån på 800 000kr blir enligt avtalet en summa på minst 1,7 miljoner att betala tillbaka på 30-års tid. Det är mer än dubbla summan. Ökar inflationen så mycket att om 30 år är 1,7 milj väldigt lite? 

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Bolån
  • Jemp

Absolut inte ställa sig utan buffert och pengar till underhåll! Och kanske vill man ha lite guldkant i tillvaron?

Hur man gör i övrigt är väl dels smaksak, dels att räkna på. På ett lån har du ju också ränteavdraget att ta in. På sparandet genomsnittlig avkastning. 

• Jemp

1,7 miljoner lär det väl förresten inte bli? Givetvis beroende på vilken ränta man räknar på i för sig. 

• Anonym (Alternativ intäkt)

Tänk istället vad du skulle få för intäkt om du har pengarna investerade. Om fondernas utveckling är större än räntan på lånet så går du ju plus. Dessutom.får du ränta-på-ränta-effekt på sparandet.

Vi har cirka en miljon i fonder och aktier och bolån på 3,5 miljoner. Fonderna och aktierna ökar klart mer än vad räntan på lånet är. Finns inte en chans att vi skulle använda de pengarna för att betala av på lånet. Det är bara dumt.

• Jemp

Sorry för monolog men avkastningen på fonder är ju ofta högre än räntan. Med viss risk dock. 

• Rajden

I klausulen i avtalet som jag är nära på att signera så står det att minsta möjliga summan var över 1,7 milj och att tt det resulterar i att betala tillbaka 2,19 kronor per krona. Samt om jag vill betala tillbaka lånet på 800 000 kronor tidigare än om 30 år så måste jag då betala tillbaka den summan. Det tyckte jag var orimligt högt. 

Men första gången jag ansökt om lån så är osäker. Det kanske är så högt pga lågt lån? Men därför började vi fundera på att låna från föräldrar istället för bank, tex ca 500 000 per får/mor föräldrar, istället för att dom sitter med den summan på ett sparkonto (de har själva mer än denna summa som sitt egna sparande, så vi tömmer inte deras sparkonton).

Förstår att man borde ha en buffert. Tack för input kring det. Följdfråga, vad borde en buffert ligga på om man äger en villa?

• Rajden
    Anonym (Alternativ intäkt) skrev 2024-10-01 21:24:57 följande:

Tänk istället vad du skulle få för intäkt om du har pengarna investerade. Om fondernas utveckling är större än räntan på lånet så går du ju plus. Dessutom.får du ränta-på-ränta-effekt på sparandet.

Vi har cirka en miljon i fonder och aktier och bolån på 3,5 miljoner. Fonderna och aktierna ökar klart mer än vad räntan på lånet är. Finns inte en chans att vi skulle använda de pengarna för att betala av på lånet. Det är bara dumt.

Okej, ja det var väl precis detta jag förstod kan vara positivt. Tack för värdefull input. Men då vi inte handlar aktier utan endast några fonder, så undrar vi lite om man behöver vara duktig på detta med fonder och aktier för att det ska löna sig. Eller om det räcker med "vanliga, säkra" fonder för att räntan på fondera fortfarande blir högre än räntan på lånet?
  • Anonym (Micke)

Nej, man ska inte lägga alla ägg i samma korg. 

Ta ett lån på 1 miljon, sedan behåller ni en del till buffert och investerar resten i globala indexfonder om de inte redan ligger där. 

• MammaTillDansband

Att ha bolån är inte ett självändamål. Om ni väljer att köpa helt kontant, får ni ett stort ekonomiskt utrymme för buffertsparande med de pengar som ni istället skulle få lägga på ränta och amortering på bolånet om ni lånat fullt. Som ni säkert vet får man låna upp till 85% av köpeskillingen.

Om ni behöver ha en buffert på några hundra tusen, går det absolut att ta ett litet bolån och amortera av det fort, om ni vill bli skuldfria. Det som gör det dyrt att låna över tid är just tiden, om man väljer att amortera långsamt, tickar räntan på år efter år utan att skulden minskar särskilt mycket.

• Jemp
    Rajden skrev 2024-10-01 21:27:21 följande:

I klausulen i avtalet som jag är nära på att signera så står det att minsta möjliga summan var över 1,7 milj och att tt det resulterar i att betala tillbaka 2,19 kronor per krona. Samt om jag vill betala tillbaka lånet på 800 000 kronor tidigare än om 30 år så måste jag då betala tillbaka den summan. Det tyckte jag var orimligt högt. 

Men första gången jag ansökt om lån så är osäker. Det kanske är så högt pga lågt lån? Men därför började vi fundera på att låna från föräldrar istället för bank, tex ca 500 000 per får/mor föräldrar, istället för att dom sitter med den summan på ett sparkonto (de har själva mer än denna summa som sitt egna sparande, så vi tömmer inte deras sparkonton).

Förstår att man borde ha en buffert. Tack för input kring det. Följdfråga, vad borde en buffert ligga på om man äger en villa?

Lät som konstigt avtal? Vad är det för bank?
  • Rajden
    Jemp skrev 2024-10-01 21:42:24 följande:
    Lät som konstigt avtal? Vad är det för bank?
    Detta var Ica banken. Vi fick bäst ränta där och gick vidare med det alternativet. Nu när vi läser avtalen innan sista signering blir vi skeptiska. Kanske ska leta vidare, har inte tagit bolån förut så vet ej vad som är standard.
Svar på tråden Bolån