• Jemp

Bolån

Absolut inte ställa sig utan buffert och pengar till underhåll! Och kanske vill man ha lite guldkant i tillvaron?

Hur man gör i övrigt är väl dels smaksak, dels att räkna på. På ett lån har du ju också ränteavdraget att ta in. På sparandet genomsnittlig avkastning. 

• Jemp

1,7 miljoner lär det väl förresten inte bli? Givetvis beroende på vilken ränta man räknar på i för sig. 

• Jemp

Sorry för monolog men avkastningen på fonder är ju ofta högre än räntan. Med viss risk dock. 

• Jemp
    Rajden skrev 2024-10-01 21:27:21 följande:

I klausulen i avtalet som jag är nära på att signera så står det att minsta möjliga summan var över 1,7 milj och att tt det resulterar i att betala tillbaka 2,19 kronor per krona. Samt om jag vill betala tillbaka lånet på 800 000 kronor tidigare än om 30 år så måste jag då betala tillbaka den summan. Det tyckte jag var orimligt högt. 

Men första gången jag ansökt om lån så är osäker. Det kanske är så högt pga lågt lån? Men därför började vi fundera på att låna från föräldrar istället för bank, tex ca 500 000 per får/mor föräldrar, istället för att dom sitter med den summan på ett sparkonto (de har själva mer än denna summa som sitt egna sparande, så vi tömmer inte deras sparkonton).

Förstår att man borde ha en buffert. Tack för input kring det. Följdfråga, vad borde en buffert ligga på om man äger en villa?

Lät som konstigt avtal? Vad är det för bank?
Svar på tråden Bolån