• Anonym (Vabbabababbab)

Vab och sjuk ofta.. samvetsstress.

Hej!

Min lilla tjej började förskolan i januari detta året och vi har totalt tagit ut 25 vabdagar. Undrar lite hur det sett ut för er andra? Fler som i perioder vabbar halvt ihjäl sig? 🙈 Lider av sån samvetsstress gentemot jobbet. Dessutom blir jag ofta själv sjuk och behövt vara hemma pga ögoninflammationer, covid, magsjuka osv. 

Just nu känns det som att mina kollegor är allt annat än nöjda.. vilket jag förstår men samtidigt är det som det är. Skickar ju inte ett sjukt barn till förskolan. 

• Svar på tråden Vab och sjuk ofta.. samvetsstress.
  • Anonym (Milla)

Fast 12 dagar på 9 månader är väl inte så mkt? 

• Anonym (Monty)

25 dagar är ju ingenting! När minstingen började förskolan så vabbade jag en månad i sträck vid ett tillfälle. Plus strödagar. Och sen egen sjukdom. 

Låt kollegorna sura. Fråga dem vad de tycker alternativet är samt hänvisa dem till chefen (som har ansvar för bemanning) om de har issues.

• Anonym (A)

Var inte hemma mycket. Hon var inte sjuk ofta och jag är/var i princip aldrig sjuk (hade småbarn långt före covid). Om hon bara var lite snorig kunde hon hänga med mig på jobbet.

• Anonym (D)

Du delar väl vabben med din partner?

• Anonym (Vabbabababbab)

Nej, inte delat rakt av med min partner då det inte fungerat att göra så just nu. Jag tänker att det ändå måste vara upp till varje familj att själv avgöra hur man kan göra. 😅 

• Mimosa86

Försök släppa oror för vad dina kollegor KANSKE kan tänka eller inte tänka. Vem vet det? Och det är ju som det är.

ALLA som får barn härdas i detta. Barnet blir sjukt hela tiden och som förälder är man extra mottaglig. Om inte dina kollegor varit där så kommer de dit.

Prata med din chef om du tycker detta känns jobbigt och får stöd där. 

Det finns INGEN på ditt jobb som ens kommer minnas detta om ett tag 

• Anonym (D)
    Anonym (Vabbabababbab) skrev 2024-10-01 09:05:46 följande:

Nej, inte delat rakt av med min partner då det inte fungerat att göra så just nu. Jag tänker att det ändå måste vara upp till varje familj att själv avgöra hur man kan göra. 😅 

Ja det är upp till varje familj. Det kanske kunde lätta din stress menar jag.
  • Anonym (Milla)

Naturligtvis. Men då får man också ta konsekvenserna, i ditt fall dåligt samvete och stress. Det är ju ni själva som väljer det, precis som du skriver. 
  • Anonym (less)

Jag sa upp mej i april i år för jag hade lessnat på att alltid få hoppa in
    för att vi saknar bemanning. 2023 hade jag över 400 övertidstimmar.
    Beordrad övertid. 
    Samt att jag för tredje gången i rad inte fick sökt semester.
    Jag erbjöds 4 veckor i juni eller 4 veckor i augusti.

Vi var 3-4 st på avdelningen som alltid fick hoppa in på pass där det saknades
    och det är bara en kvar.

• NyfiknaAstrid92

Skitsnack, så klart det funkar att göra så. Men ni har inte gjort så av andra orsaker (läs: en föråldrad syn på kvinna och arbetet). Men kom då fan inte och klaga när det är du själv som valt att sätta dig själv i skiten. 

Är så jävla less på svaga kvinnor som bara kuvar och gör som sina män säger.
Svar på tråden Vab och sjuk ofta.. samvetsstress.