• Anonym (Jag är döden)

Hur känns det att du kommer dö för att aldrig någonsin vakna upp igen?

Hur känns det att du sannolikt inom 50 års tid kommer dö för att aldrig någonsin vakna upp igen? Du kommer vara död i all evighet, ditt liv kommer aldrig tillbaks. 

Hur känner du inför det? Ger det en kvävningskänsla? Hur kan någonting överhuvudtaget kännas meningsfullt i livet när det snart är slut för all framtid? 

• Svar på tråden Hur känns det att du kommer dö för att aldrig någonsin vakna upp igen?
  • fultextad användarhandbok

Sedan ännu det här med mening. Hade det varit så att livet haft en eller flera inneboende meningar, hade vi varit underkastade den eller dem. I avsaknad av intrinsikal mening uppstår en frihet istället att skapa mening och därmed uppleva mening utan att vara underkastade den. 

• Postman

Känns lite sorgligt. Vill egentligen inte att det ska ta slut för jag vill vara med mina nära och kära men samtidigt inser jag att slutet närmar sig vare sig man vill eller inte. Vi har för tillfället en värld med mycket elände och det smärtar mig att nära och kära måste kämpa vidare själva. Hoppas dock att kommande generationer kan göra världen bättre. 

• Tyra myra

Ända från födseln är vi döende.
    Ser döden som ett slut på livet så som vi känner det. Är varken rädd eller se fram mot den, fast lite nyfiken är jag nog. 

Döden är vårt största mysterium, Finns det någonting efter döden eller är det bara tomhet. Vart tar själen/medvetandet vägen? 

Personligen är jag mest nyfiken.

• Anonym (Me)

Tänker att de ska bli skönt att få lägga sig å vila ut!
    Är inte de minsta rädd för de, 

• Anonym (Längtar)

Känns underbart! Jag känner mig färdig med det här faktiskt. 

• Anonym (Jag är döden)
    Anonym (Me) skrev 2024-10-03 22:05:26 följande:

Tänker att de ska bli skönt att få lägga sig å vila ut!
    Är inte de minsta rädd för de, 

Vila ut? Du kommer aldrig att vakna igen och få möjligheten att känna dig utvilad. 
  • Anonym (Me)
    Anonym (Jag är döden) skrev 2024-10-04 22:20:48 följande:
    Vila ut? Du kommer aldrig att vakna igen och få möjligheten att känna dig utvilad. 
    Ne men de e väl väl skönt!
  • Anonym (Jag är döden)
    Anonym (Me) skrev 2024-10-04 22:27:21 följande:
    Ne men de e väl väl skönt!
    Skönt? Du upplever inget. Som att sova utan att drömma för all framtiden. Verkligen i evighet. Ditt liv och du kommer aldrig tillbaks. Du blir med tiden till ingenting. Är det trevligt? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag är döden) skrev 2024-10-04 22:42:48 följande:
    Skönt? Du upplever inget. Som att sova utan att drömma för all framtiden. Verkligen i evighet. Ditt liv och du kommer aldrig tillbaks. Du blir med tiden till ingenting. Är det trevligt? 
    Dör man så dör man , känslor och medvetande finns inte längre. Det är nog mest en villfarelse hos anhöriga.
    Liket känner eller tänker inget mer, är bara en kropp utan liv.
  • Anonym (Jag är döden)
    Anonym (?) skrev 2024-10-04 22:46:32 följande:
    Dör man så dör man , känslor och medvetande finns inte längre. Det är nog mest en villfarelse hos anhöriga.
    Liket känner eller tänker inget mer, är bara en kropp utan liv.
    Hur vet du det? Tänk om du visst känner? Tänk om du får ett near death experience som känns som 1000 år? Att du känner dig instängd? 
  • Anonym (Heddis)

Ja eftersom jag vet att vi aldrig dör på riktigt. Så känns det inte mer speciellt för mig att kroppen ska dö än att kroppen behöver sova på natten..Det är samma sak.
    Du "dör" ju varje natt när du sover. 
    Det är bara våra kroppar som dör..Själen eller vårat medvetande dör ju aldrig. 

Tyvärr finns det ingen väg ut härifrån genom att dö. Det enda vi kan göra är att acceptera att vi inte kommer någonstans någonsin.

Ibland känns det inte helt fel längre om man hade kunnat dö på riktigt och bara fått sova i all evighet faktiskt.

• fultextad användarhandbok
    Anonym (Jag är döden) skrev 2024-10-04 22:42:48 följande:
    Vad finns det för belägg, eller åtminstone resonemang, att döden pågår i all evighet? Duet och livet kan inte bli till ingenting, ingenting existerar inte.
    Anonym (Heddis) skrev 2024-10-04 23:14:00 följande:

Ja eftersom jag vet att vi aldrig dör på riktigt. Så känns det inte mer speciellt för mig att kroppen ska dö än att kroppen behöver sova på natten..Det är samma sak.
    Du "dör" ju varje natt när du sover. 
    Det är bara våra kroppar som dör..Själen eller vårat medvetande dör ju aldrig. 

Tyvärr finns det ingen väg ut härifrån genom att dö. Det enda vi kan göra är att acceptera att vi inte kommer någonstans någonsin.

Ibland känns det inte helt fel längre om man hade kunnat dö på riktigt och bara fått sova i all evighet faktiskt.

Nej, metabolismen fortsätter under sömn, vi lever således. Däremot upphör jaget att existera tillfälligt vid djup drömlös sömn och medvetandeförlust. Jag tar gärna del av resonemanget som hävdar att medvetandet fortsätter efter döden och vad själen är för något.
  • Anonym (/)

Ser det närmast som en befrielse när den dagen kommer. Då spelar ensamheten ingen roll längre. Inte så att jag strävar dit men jag ser det som en lättnad.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kalorina Gynning)
    Anonym (Jag är döden) skrev 2024-10-06 01:30:11 följande:
    Ta din medicin ditt mongo. 
    Skulle du ha svar på frågan eller varför ställde du den?
Svar på tråden Hur känns det att du kommer dö för att aldrig någonsin vakna upp igen?