• Anonym (Hopplös)

Tappat all tillit till män

Efter att ha spenderat en del tid på familjeliv, samt betraktat männen i min egen omgivning så känner jag bara: Fy fan för män. Antingen ligger de med sin frus syster eller så har de varit otrogen mot sin fru i 20 år. De verkar ju vara tvångsmässigt otrogna. Min pappa var otrogen mot min mamma. T.o.m min 80-åriga farfar var otrogen mot min farmor samtidigt som hon låg på sjukhuset döende i cancer. Även de mest lojala männen verkar sitta och runka åt bilder på ens kompisar. Jag har enorma tillitsproblem till min nuvarande pojkvän, och jag pendlar mellan att problemet ligger hos mig till att tänka att det är ju fan inte konstigt att man har tillitsproblem då en stor majoritet av männen verkar vara otrogna lögnare. 

Jag har så svårt att våga investera i en framtid med min kille för jag tänker att han förr eller senare kommer att vara otrogen mot mig. Antingen när jag är gravid med vårt barn och inte är lika sexig längre,  eller när jag är totalt utmattad för att jag måste ta allt ansvar i hemmet, eller när jag är 80 år och ligger döende i cancer.  Och snälla män; ta inte illa upp om ni tycker att jag har fel. Motbevisa mig gärna. Men jag vill inte höra någon tröttsam dynga som att "det ligger i männens natur". Det är mycket som ligger i vår natur men som vi inte sysslar med längre. Vi har blivit mer intelligenta och förmår oss att lägga band på oss själva och ta kloka beslut. Att slänga sig med att "det ligger i er natur" är att helt och håller underkänna er egen intelligens och empatiförmåga. 

Jag har börjat fundera om det här med att leva sitt liv med en man är ingenting mindre än en fälla. Vägen till ett lyckligt liv kanske är att leva som singel(eller lesbisk) och endast ha män för sex och nöjen.

• Svar på tråden Tappat all tillit till män
  • Anonym (Hopplös)
    Anonym (1) skrev 2024-09-30 21:29:45 följande:
    Då är det väl bättre att du förblir singel då. Jag tänker iallafall inte belöna någon man med sex. Aldrig fått något av en man, vare sig kärlek eller gåvor, snåla äckel allihop, och kommer därav inte att ge något tillbaka heller. 

Däremot kommer jag att vara med i mitt kämpande för normaliseringen av ett liv i celibat utan män. Är nämligen övertygad om att kvinnor kan klara sig utan partner minst lika gott som att vara i en relation. 
    Sitter just nu och klurar på en idé om att starta ett kvinnokollektiv. Då jag ändå känner att jag vill ha någon att komma hem till.
  • Anonym (F)
    Anonym (1) skrev 2024-09-30 21:29:45 följande:
    Då är det väl bättre att du förblir singel då. Jag tänker iallafall inte belöna någon man med sex. Aldrig fått något av en man, vare sig kärlek eller gåvor, snåla äckel allihop, och kommer därav inte att ge något tillbaka heller. 

Däremot kommer jag att vara med i mitt kämpande för normaliseringen av ett liv i celibat utan män. Är nämligen övertygad om att kvinnor kan klara sig utan partner minst lika gott som att vara i en relation. 
    Det är nog ingen dum idé, bara tillfälliga förbindelser utan kärlek!
  • Anonym (40ish)

Alla mår bättre av sex och närhet. Får man det inte av sin partner måste man stå upp och göra slut. Känner få otrogna och givetvis är det förkastligt! Men man kan inte missa att leva för det!

• Tukt

Det som kommer upp på Familjeliv eller det folk skvallrar om i fikarummet är ju undantagen. Varför? Jo för att det är det som är intressant.
    Att bilda sig en uppfattning om livet på en grund av undantag är kanske inte så lyckat.

• Anonym (F)
    Anonym (40ish) skrev 2024-09-30 21:37:38 följande:

Alla mår bättre av sex och närhet. Får man det inte av sin partner måste man stå upp och göra slut. Känner få otrogna och givetvis är det förkastligt! Men man kan inte missa att leva för det!

Det får bli tillfällig sex och närhet då, kärlek har jag gett upp!
  • Anonym (Rimlig)
    Anonym (1) skrev 2024-09-30 21:19:21 följande:

Håller med dig. Aldrig mött en man som verkat genuint snäll, givmild eller ödmjuk. Varken i släkten eller bekantskapskretsar. Allt är mest en billig fasad för att de ska framstå som något de inte är.

Kommer att fortsätta mitt livslånga celibat av den anledningen. Jag skulle inte belöna män med sex på något sätt heller. Inga tillfälliga ragg eller relationer för min del. De har inte gjort sig förtjänta av nåt sådant. 

Vet du vad? Vi finns, men ni ser oss inte. Ingen ser oss. Inte snubbarna heller.

Hur beskriver man sig själv på ett bra sätt utan att det ska låta som att man överdriver eller skönmålar?
    Men jag försöker...
    Jag ser mig själv som en bra man. Som en bra partner och som en bra vän. Jag är en bra son och en hyfsad pappa.

Jag är först och främst lojal. Hedern är det enda man har och den är mycket viktig för mig. Kommer aldrig någonsin tumma på den. Jag är pålitlig och uppriktig och jag står för mina misstag och brister. Jag har lätt för att be om ursäkt och att inse när det behöver göras. 

Jag är generös och hjälpsam. Behöver mina vänner hjälp med något, så släpper jag vad jag har för händerna och hjälper dom. Jag lyssnar gärna om någon behöver ett öra och jag låter folk tala till punkt. Jag vet att hålla tyst om känsliga ämnen och jag vet att man inte alltid behöver hitta en lösning på andras problem, utan det kan räcka med att bara finnas där och lyssna.
    Jag bjuder gärna på vad jag har och betalar om någon har det tufft. Som en parentes för att det inte ska låta som skitsnack så står jag för mammas mobilräkning och internet och swishar någon liten summa då och då. Inget märkvärdigt och inget som någon i min närhet vet om. Mamma uppfostrade mig med kärlek då hon inte hade några pengar och nu när hon är pensionär så känns det fint att kunna göra något för henne.
    Utöver det så hörs vi på telefon en gång i veckan och ses någon gång i månaden.

Jag lever i ett 20 år långt förhållande som är bra på alla sätt utom att vi aldrig har sex. Hon har ingen sexdrift alls i princip. Jag jobbet behöva lämna förhållandet pga det då det äter upp mig inifrån, men jag har inte en enda gång varit otrogen. Inte en kyss... Inget!

I övrigt är jag mån om att vi ska jobba som ett team hemma. Jag tjänar mest och betalar mest - givetvis utan att göra en grej av det. Vi gör lika mycket hemma. Hon är dock den som lagar mest mat och jag är väldigt mån om att visa min uppskattning för det, och att jag inte tar det för givet.
    Jag gör annat istället och jag avlastar gärna henne om hon är trött. Mitt jobb är inte lika jobbigt som hennes.
    Jag ger henne komplimanger. Kommer med presenter då och då. Visar att jag ser henne och att jag uppskattar vad hon gör för mig. Vi pratar mycket med varandra. Om allt (utom vårt obefintliga sexliv). Vi har roligt ihop. Garvar mycket. Bråkar i princip aldrig. Har liknande syn på det mesta. 

Som pappa är jag kärleksfull men lite för principfast. Ställer krav men kan alltid förklara varför. Jag önskar att jag var en bättre pappa, men till skillnad från min egen pappa drog jag iaf. inte när barnen var små och jag tog inte livet av mig innan barnen fick möjlighet att ställa mig mot väggen, så jag tänker att jag iaf. ger mina barn en bättre uppväxt än vad jag fick. Jag försöker,  men det finns andra som är mycket bättre än jag på den punkten. 

Som kompis är jag alltid öppen för ett äventyr. Föreslår aktiviteter och är glad när vi träffas. Prestigelös.

Jag dricker med måtta och även efter några öl är jag alltid trevlig mot folk.

Ja... jag slår mig lite för bröstet här, men jag är en bra man. Jag är det. 
    Men ingen ser mig. 
    Ingen ser såna som mig. 

Polarna hör sällan av sig. 
    Har vi bestämt något så har dom inga problem att avboka tätt inpå. 
    Dom få gånger jag frågar kollegor om dom vill ta en lunch/öl, så tar dom det antingen som att jag raggar eller så bara tystar dom ihjäl det. 

Jag blir aldrig uppvaktad av kvinnor. Jag ser ok ut och får då och då komplimanger för mina ögon, men bortsett från det - inget. 

Jag är osynlig och det är även mina gelikar. 

Det är därför ni tror att vi inte finns.
    Men vi finns...

Samtidigt ska jag säga att med tanke på hur många svin det finns och hur orädda dom är för att ta plats, så förstår jag att ni ser på oss män som ni gör. 
    Jag fattar att jag klumpas ihop med dom. 
    Det är bara så väldigt väldigt tråkigt. 
  • Anonym (Abc)

Familjeliv är ju snuskgubbarnas hemmaplan så det är nog knappast representativt för befolkningen. Man får titta i sin närhet. Jag kan då inte dra mig till minne att jag hört om otrohet bland mina bekanta.
    Visst har jag hört om folk jag vet som varit otrogna men det är andra och tredjehandskällor så det kan ju vara snack också. Jag skulle dock inte säga att detta snack bara gällt män.

• Swedman
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-09-30 21:23:40 följande:

Att kvinnor skulle vara mer otrogna är ert pågående du har dragit ut direkt från röven. 

Jag ställde frågan till ChatGPT.

"Statistiskt sett har forskning visat att män traditionellt sett har rapporterats vara mer otrogna än kvinnor. Men de senaste åren har skillnaderna minskat. Några studier visar att kvinnor och män är nästan lika benägna att vara otrogna, beroende på ålder och omständigheter. Till exempel tenderar yngre generationer att visa mer liknande beteenden vad gäller otrohet mellan könen."

• Anonym (Hopplös)
    Swedman skrev 2024-09-30 23:01:16 följande:

Jag ställde frågan till ChatGPT.

"Statistiskt sett har forskning visat att män traditionellt sett har rapporterats vara mer otrogna än kvinnor. Men de senaste åren har skillnaderna minskat. Några studier visar att kvinnor och män är nästan lika benägna att vara otrogna, beroende på ålder och omständigheter. Till exempel tenderar yngre generationer att visa mer liknande beteenden vad gäller otrohet mellan könen."

Jag har hittat studier som visar på motsatsen. Dessutom hittade jag denna studie: "Män och kvinnor är otrogna av olika orsaker, brukar det heta. Män söker spänningen och njutningen i den tillfälliga sexuella akten, medan kvinnors otrohet brukar vara resultatet av att relationen gått i stå och hon känner sig otillfredsställd på flera plan."

Vilket stödjer min tes att en kvinna är otrogen för att hon är olycklig. En man är otrogen för att han kan. Är man en bra partner till som kvinna är chansen att hon är otrogen liten.

• Swedman
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-09-30 23:23:03 följande:
    Jag har hittat studier som visar på motsatsen. Dessutom hittade jag denna studie: "Män och kvinnor är otrogna av olika orsaker, brukar det heta. Män söker spänningen och njutningen i den tillfälliga sexuella akten, medan kvinnors otrohet brukar vara resultatet av att relationen gått i stå och hon känner sig otillfredsställd på flera plan."

Vilket stödjer min tes att en kvinna är otrogen för att hon är olycklig. En man är otrogen för att han kan. Är man en bra partner till som kvinna är chansen att hon är otrogen liten.

Bara för att klara ut en sak; jag är inte för eller emot dig. Jag var bara nyfiken på vad GPT skulle svara.  Det DU hittade visar anledningen till otroheten. Jag måste nog däremot säga emot dig där du säger att "han kan".  Det kan hon också. Män kan söka närhet och omtanke på annat håll för det är inget sånt hemma. Orsaken till det är en annan sak. Kanske de borde separera eller gå parterapi. 
    Tråkigt att du har så dåligt betyg på män.  Jag tror vi är lika goda kålsupare män som kvinnor. 

Svar på tråden Tappat all tillit till män