• Anonym (Charlotte)

    Borde min man få ha fritidsintressen?

    Min man jobbar otroligt mycket. 


    Han har även olika styrelseuppdrag han engagerar sig i. 


    I min mans värld har han aldrig fått tillräckligt mycket tid till olika saker, som att arbeta. 


    3-4 kvällar i veckan så har har styrelsemöte mellan 19-21. Trots detta drar det alltid ut på tiden. 


    Vi har små barn så det är jag som får ta hand om barnen på eftermiddagar och kvällarna då. 


    Jag får inte mycket tid till något om jag ska vara ärlig. 


    Ändå så kräver min man att han ska få åka iväg och gå på festivaler i flera dygn, han ska gå ut och äta middag med vänner eller få gå på bio eller något med kompisgänget. Frågan är när jag ska få göra saker? 


    Hans familj tycker jag är ondskan själv, som inte tillåter honom hans fritid. 

    Men hans arbetsdag börjar kl 6 och slutar 22. Han har sällan tid att sitta med mig och barnen och äta middag. Han jobbar även på helgerna och detta är kanske 20 timmar för att engagera sig i olika styrelseuppdrag eller liknande på helgen. 


    Jag finner det magstarkt att då säga att han ska åka till Tyskland på ölprovning med polarna i slutet på oktober då. 


    När ska jag få typ tvätta mitt hår? 

  • Svar på tråden Borde min man få ha fritidsintressen?
  • Anonym (sanningen)
    Anonym skrev 2024-09-29 21:17:50 följande:
    Man kan inte tvinga någon att ha sina barn vv
    Han tar kanske barnen varannan helg?
    Grattis till att inte ha fattat poängen. 
  • Anonym (Love)

    Varför stannar du? Vad är det som gör att du anser det värt att vara i den relationen?

  • Anonym
    Anonym (sanningen) skrev 2024-09-30 07:52:41 följande:
    Grattis till att inte ha fattat poängen. 
    Detsamma
  • Anonym (O)
    Core skrev 2024-09-30 07:49:47 följande:

    Utan att vara konfrontativ, försök måla upp bilden av hur varannan vecka skulle se ut. 


    Tror du att han har uppfattningen om att du står i beroendeställning till honom? Sånt skapar obalans, och bryt den bilden snarast, bli uppenbart självständig i hans ögon. Nu vet jag inte om det är så, men det blir ju lätt så när någon har ett viktigt jobb och tjänar bra.


    Men han tjänar inte bra och har inte ett viktigt jobb? 
    Läs TS alla inlägg.
  • Anonym (O)
    Anonym (Mx) skrev 2024-09-29 20:48:55 följande:
    Om han arbetar 6-22 och tjänar lika mycket som TS gör på halvtid så kanske vi ska ifrågasätta rimligheten i TS beskrivning av situationen? Kan det ens stämma?
    Varför skulle det vara omöjligt? 
    Folk har olika jobb med olika lön.
  • Mandel
    Anonym (Charlotte) skrev 2024-09-29 15:01:20 följande:
    Vi har pratat om detta. Men han är alltid upptagen med jobb. Jag tror att vi dessutom ibland gjort olika överenskommelser. Han kan be mig om 20 minuter för att svara på ett mail. Han kan då försvinna i 6 timmar istället. Och när jag ringer honom och undrar när han kommer så nästan skriker han på mig att han faktiskt bett om 20 minuter för att göra klart?. Men det var liksom 3 timmar sedan då. 
    Jag var tidigare gift med en arbetsnarkoman och aldrig mer säger jag! Vägrar dejta egenföretagare/chefer.

    Jag fick aldrig ens frågan om jag ville driva Familjen AB ensam utan det var bara självklart att jag skulle göra det för han jobbade ju.
    Minsta protest från min sida inför omgivningen så fick jag alltid tillbaka att han jobbar ju.
    Han var alltid ursäktat att slippa undan sin del av ansvaret för hem, barn och relation.
    Så mycket tid i mitt liv som jag slösade på att vänta på honom. Vänta med mat, vänta att han skulle komma hem så vi kunde åka iväg på saker vi bokat - födelsedagar, semesterresor osv. 
    Försökte träna ett tag när barnen var små, men jag blev så stressad över att aldrig kunna lita på om han verkligen kom och passade barnen när jag skulle iväg så jag lade ned det. 
    Jag jobbade heltid själv och betalade alla våra löpande kostnader för allt han tjänade på sitt företag skulle gå till återinvesteringar. Han pratade ofta om att jag och barnen skulle hitta på saker, men några pengar såg jag inte röken av.
    Även där tog omgivningen förgivet att han försörjde mig och barnen och att det var han som betalade allt.

    Till slut fick jag nog och lämnade. Det var en sådan befrielse att slippa gå runt och vara arg på någon som aldrig tog sin del av ansvaret. Helt plötsligt började jag leva istället för att bara överleva. Barnen var 12 och 15 då och de är så väl medvetna om pappas beteende under deras uppväxt så de är grymt besvikna på honom och tycker att han svikit dem. Och jag har inte sagt något om det. De insåg det själva och äldsta var inte ens förvånad över att vi skulle skilja oss.

    Så varför ska du leva med någon som aldrig är hemma och vill umgås med dig eller sina barn? Är du inte värd ett eget lycklig liv?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Core
    Anonym (O) skrev 2024-09-30 09:20:57 följande:
    Men han tjänar inte bra och har inte ett viktigt jobb? 
    Läs TS alla inlägg.

    Då var jag för snabb, bara att ställa krav TS. Alla har rätt till sina grejer och hobbys, men det måste ju vara i paritet till familjelivet. 


    En som man är förmodligen inte så sugen på att bli ensam, så utan att hota om det kan ts ändå måla upp vad alternativet är

  • Anonym (O)
    Core skrev 2024-09-30 10:11:10 följande:

    Då var jag för snabb, bara att ställa krav TS. Alla har rätt till sina grejer och hobbys, men det måste ju vara i paritet till familjelivet. 


    En som man är förmodligen inte så sugen på att bli ensam, så utan att hota om det kan ts ändå måla upp vad alternativet är


    Precis. Det är TS man som har mer att förlora om de skiljer sig. 
    Alla som inte tar ansvar för barn och hem tjänar inte bra eller har en bra karriär.
    Och alla kvinnor som tar hand om hem och barn tjänar inte sämre eller har sämre karriärmöjligheter per automatik.
  • Anonym
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-09-30 06:10:19 följande:
    Det var väl inte just varannan vecka som är poängen utan att han kommer ha barnen själv en period vilket inte kommer att funka alls. 
    Han kanske inte är intresserad alls av att ha barnen hos sig!
  • Anonym (Q)

    Du måste ha ett mycket välbetalt arbete, som på deltid får lika mycket som din man som jobbat mer än heltid.
    Sen tycker jag att din man verkar vara ett ego. Varför är det bara han som behöver fritid?

  • chrico

    Jag hade det lite som du m mitt ex ; han jobbade jämt och jag var dygnet runt m 2 barn.Han hade inga fritidsintressen, helger jobbade han också,runt nyår dygnet runt(bodde på jobbet) sålde fyrverkerier.
    Enda gången vi umgicks var när vi åkte på resor, nån gång per år  och då var han helt slut o somnade kl 21...
    Jag var tvungen att lämna till slut för vi gled ju såklart ifrån varandra totalt.Höll i 10 år.
    Så följ råden här och prata m honom ,bra spalta upp allt på papper.
    I mitt fall kanske barnvakt m dejtingkväll  några ggr i mån. Hade hjälpt.
    Lycka till

  • Anonym (F)
    Anonym (Q) skrev 2024-09-30 12:40:21 följande:

    Du måste ha ett mycket välbetalt arbete, som på deltid får lika mycket som din man som jobbat mer än heltid.
    Sen tycker jag att din man verkar vara ett ego. Varför är det bara han som behöver fritid?


    Det finns många egenföretagare som lägger ner mängder av timmar av obetalt arbete, om man ska mäta tid. Det är inte frågan om en vanlig anställning.
    TS man verkar vare den värsta sorten företagare som inte kräver avkastning på arbetad tid utan bara haspar runt. Då blir det inte mycket pengar.
  • Anonym
    Anonym (O) skrev 2024-09-30 10:24:31 följande:
    Precis. Det är TS man som har mer att förlora om de skiljer sig. 
    Alla som inte tar ansvar för barn och hem tjänar inte bra eller har en bra karriär.


    Och alla kvinnor som tar hand om hem och barn tjänar inte sämre eller har sämre karriärmöjligheter per automatik.
    Inte alla, nej. Men det stora flertalet.

    Kvinnor med yngre barn rent generellt är mindre eftertraktade. Samt kvinnor i barnafödande ålder.
  • Anonym (Ui)

    Nej, det ska han verkligen inte ha. 

  • Rädddareninöden

    Låter som en riktig mansgris som bara tänker på si själv i första hand och struntar i dig och barnen. 

    Frågan är om han skulle ha skaffat sig en familj ens?

    Jag tycker du ska kräva att få fritid du också, kräva att han lämnar vissa styrelseuppdrag och blir mer ledig för dig och barnen.

    Jag skulle ha spelat sjuk när han skulle till Tyskland på öl prövning så sjuk så han skulle ha fått stanna hemma.

    Du behöver någon som ger dig uppmärksamhet, kärlek och fritid, en som ser vad du gör i hemmet.

    Har du vägarna förbi Visby ngn eller vill åka till Visby så kan jag visa dig runt och ge dig en trevlig weekend som att gå ut och äta gott och vara social. Ge dig uppmärksamhet så du känner att någon ser dig.

    Räddaren i nöden.

  • Anonym (A)

    TS försvann efter andra sidan. Ytterligare en som bara ville gnälla av sig lite men inte göra något åt sin situation?

  • Anonym (Mx)
    Anonym (A) skrev 2024-09-30 22:16:37 följande:

    TS försvann efter andra sidan. Ytterligare en som bara ville gnälla av sig lite men inte göra något åt sin situation?


    Det är väl bra om det känns bättre för TS igen. Skulle alla trådstartare lyssna på alla som vill berätta för dom hur dom ska göra så blir det nog kanske inte heller så bra alltid.

    Man kan ha en åsikt, men man kan inte räkna med att andra ska ta till sig detta och leva efter det. Även om några på detta forum tror sig sitta på rätt åsikter och alltid vet hur man ska göra i alla situationer.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mx) skrev 2024-10-01 16:10:55 följande:
    Det är väl bra om det känns bättre för TS igen. Skulle alla trådstartare lyssna på alla som vill berätta för dom hur dom ska göra så blir det nog kanske inte heller så bra alltid.

    Man kan ha en åsikt, men man kan inte räkna med att andra ska ta till sig detta och leva efter det. Även om några på detta forum tror sig sitta på rätt åsikter och alltid vet hur man ska göra i alla situationer.
    Nja, vet inte om jag håller med.

    Den typen av problem som TS beskriver löses inte inom ett par dagar. De har ju ordentliga problem med kommunikation och ojämlikhet. Att TS startar en tråd där hon får medhåll och där folk kallar hennes man för bebis är ju bara en tillfällig "lösning". Inga förslag från andra går hem, ingen lösning skulle funka för han är så dum typ. Medhållet blir en tillfällig boost som gör att hon kan stå ut lite till och därmed slippa göra något, och så försvinner hon från tråden. Mönstret känns igen. 

    Känner hon sig riktigt modig kanske hon drämmer dessa åsikter i huvudet på honom, typ "titta här vad fel du har och vad synd det är om mig". Men hon tänker inte göra något åt situationen (för "det går ju inte, han lyssnar aldrig bla bla"). Lösningen blir istället att starta en ny tråd när det blir för jobbigt igen; därför ser vi återkommande trådar om samma sak. Jag säger inte att just denna TS har startat trådar tidigare om samma ämne, men många andra har denna kortsiktiga approach till att lösa sina problem.

    Jag låter kanske cynisk och luttrad, men jag hoppas för TS skull att beskrivningen ovan inte passar just henne.
Svar på tråden Borde min man få ha fritidsintressen?