Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-30 05:51:44 följande:
    Ja det vet vi och det har jag redan skrivit men du svarar fortfarande inte på frågan som ts startade diskussionen om, vad hon skulle göra utan du har åsikter om hur nära vänner alla är på festen.

Kan du inte svara på vad ts och hennes man skulle göra och säga till sin nära vän, det som tråden handlar om? det gör ju alla andra.
    Ja förslaget som hon körde på var väl bra tyckte jag
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-09-30 12:47:25 följande:
    Och eftersom alla är nära vänner så bjuder man in alla. ven deras partners.
    Det tillhör vett och etikett.
    Att du och ett par stycken till tycker det är helt ok att utesluta endast en person från en fest tillhör förhoppningsvis ovanligheterna.
    Nej personen i fråga var inte nära vän så nej inte alla
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-09-30 12:52:31 följande:
    Det är fortfarande skillnad på att bjuda någons gubbe på en tjejmiddag och på att bjuda in någons partner på en fest för båda kön.
    Men du tycker kanske man ska bjuda in allas partners på en möhippa eller svensexa också?

Hur tror du att det känns för den som blir utesluten eller för den delen för den vars partner inte blir bjuden?
    För mig skulle det kännas som att jag/partnern inte räknas som en i gänget.
    Jag kan ta ett exempel.
    Min man ska på fest med sina arbetskamrater i helgen.
    Inga respektive är medbjudna och det gör mig ingenting. Jag är bara glad för hans skull att han får komma ut och ha lite kul.
    Men hade allas respektive blivit medbjudna utom jag så hade jag reagerat.
    Ser du skillnaden?

Vilka kön det var på TS fest vet jag inte men nej det blir inte skillnad om man hade en specifik tanke om tex fest för enbart tjejer, fest för enbart nära vänner, fest för enbart arbetskamrater, osv. Det får man lov att ha.

jag tycker inte man måste bjuda in allas partners på möhippa men med erat tänk så borde man ju det, om man nu är konsekvent och inte kör med det resonemanget enbart när det passar ditt eget tyckande 

Nej jag hade inte brytt mig då INGEN är bjuden som respektive. Utan som nära vän. Om TS hade skrivit tex en inbjudan till  ?Molly med respektive? till dig men jag fick inbjudan ?Till V? ( alltså ingen respektiv) så hade du haft en poäng. Men nu fick alla dessa en egen inbjudan, INGEN var inbjuden i egenskap av respektive. Så respektive hade inget med saken att göra, utan det är vänner som är inbjudna, ingen blev inbjudan för att man råkar vara någons respektive. Men det här har jag skrivit flera gånger redan så ni förstår väl inte den här gången heller utan fortsätter tjata om respektive trots att ingen var inbjuden som respektive.

• Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-30 18:14:05 följande:
    Fast du noterade att hon tyckte att det var jobbigt eller hur och dom var rädda för att vännen inte skulle komma och struntade alltså inte hans känslor och vad som kunde komma efter det.
    Hon verkade mer tveksam än du att över att dom skulle säga så till vännen eftersom dom visste att vännen skulle kunna ta illa upp.
    Kanske även att andra skulle reagera eftersom hon själv säger att dom bryter
    mot etikett men nu löste det ju sig till det bästa eftersom partnern stannar hemma med barn.
    Men intressant att ts tvekade mer än dig vad dom skulle säga till vännen.
    Så dom visste vad som är kutym.

Så ts tvekade men inte du.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.
    Jo jag hade tyckt det var jobbigt, dock så bryr jag mig inte om just etiketten så mycket. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-09-30 18:36:57 följande:
    Dock får man ju räkna med att handlingar kan ha konsekvenser.

Om jag blev inbjuden på fest och vi satt där alla med partners förutom Kalle och vi frågade var hans tjej är och han sa att hon inte var bjuden pga inte nära vän, så hade jag (och tror många med mig) reagerat väldigt negativt och undra hur värdparet tänkte egentligen. Jag hade känt mig illa till mods hur någon kan göra så mot en vän. Jag hade undrat varför värdparet valt att utesluta någon på det sättet och även omvärderat min vänskap med dem, just för att jag vet hur ont det gör att bli utesluten.Och jag hade undrat vad som hänt om jag tex gjort slut med min partner och sedan träffat en ny, om jag i framtiden kommer bli bjuden ensam utan partner osv.
    Du hade undrat varför, trots att svaret på just den frågan precis framgått i samtalet (understruket) ?
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-30 18:47:43 följande:
    Nej de flesta bryr sig om vad nära vänner tycker och känner och det gjorde ts.
    Ja och då kanske även vännen bryr sig om hur TS kände och tyckte om hur hon ville ha sin egen födelsedagsfest
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-09-30 19:02:11 följande:
    Jag tycker inte det spelar någon roll om de är nära vänner,så det behöver du inte ta upp igen.
    Är man nära vänner så vill man lära känna deras nya partners också. Och då är det ett bra tillfälle att bjuda dem på fest.
    Jag bara påpekade att du hade fel när du skrev att alla var nära vänner. Den där partnern var inte nära vän.
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-09-30 19:05:06 följande:
    Det framgår att vännen med den nya partnern är en man och hans nya en kvinna.
    Alltså en fest med bägge kön på deltagarna.

Du ser alltså inte skillnad på en fest med deltagare av båda kön och en fest för enbart tjejer,killar eller kollegor?

Ok,så du vet hur TS inbjudningar såg ut?
    Nej jag ser inte vad du menar skillnaden är om man tex har enbart tjejer, enbart vänner, eller enbart kollegor ( som för övrigt också kan vara båda kön så jag vet inte varför du vill att jag ska se skillnad på en fest med deltagare av båda kön och en fest med kollegor)

TS har svarat mig att ingen är inbjuden som någons respektive så ja jag antar att ingen fick en inbjudan om att ta respektive med sig
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-09-30 20:38:43 följande:
    Ja det hade jag, eftersom jag tycker det är helt galet att dela på ett par när man bjuder de andra i par. Orsaken till varför är ju det som känns fel.
    Du kan ju tänka att de värdarna kanske inte anser att man sitter sammanfogad som en siames med sin partner och därför kan delas.
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-09-30 21:14:29 följande:
    Nej, varför skulle jag tänka så menar du? 
    Eftersom du frågar dig varför, det kan vara ett svar på varför. De kanske inte ser ett par som ett paket i precis alla sammanhang bara för att man är ett par
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?