Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

molly50 skrev 2024-09-29 16:24:39 följande:
    Men då bjuder man bara vännerna och inte deras partners.
    Inte allas partners utom en.
    De är inte bjudna för att de råkar vara någons partner utan för att de är NÄRA VÄNNER. Alltså en egen inbjudan och inte i egenskap av att vara någons respektive.
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-09-29 17:53:12 följande:
    Konsekvent? Det handlar inte om att vara konsekvent utan om att man inte bjuder alla utom en! 
    Och det tycker du ju är helt ok när man har tjejmiddag. Därav är du inte konsekvent.
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-09-29 17:54:46 följande:
    Återigen så handlar det om att man inte bjuder alla utom en. Oavsett om de råkar vara nära vänner med den nya partnern eller ej. Det tillhör vett och etikett.
    Skulle du resonera på samma sätt om man bjuder till barnkalas och bjuder alla i klassen utom en?

Om man ha klassfest så då ska
    man bjuda alla som är klasskamrater.

Om man har fest för nära vänner så ska man bjuda alla som är nära vänner.

• Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-29 18:08:26 följande:
    Du anser att en 40 årsfest är samma som en liten träff som tjejmiddag eller parmiddag där alla lika mycket vänner?

TS ville ha svar på vad andra tyckte om att en nära vän trodde att hans partner också var bjuden på 40 årsfesten, detta nedan skrev ts.
    Det är det alla svarar på, inte vilka som ska inbjudas.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.
    Nej, jag anser att en fest för nära vänner är en fest för nära vänner och jag anser att en tjejmiddag är för tjejkompisa och en parmiddag är för par. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-29 21:38:04 följande:
    Men ts frågar vad dom ska göra och verkar bry sig om vad vännen ska tycka och tänka och ställer därför en fråga. 
    Dom vill inte att vännen skulle ta illa upp och inte komma!
    Att du inte tycker att partnern till vännen ska komma hjälper ju inte om du inte skriver till ts att dom ska säga till kompisen att partnern inte får komma med.

Är det det du vill få fram, att ts och hennes man ska säga till den nära vännen att hans partner inte är medbjuden? 

för du skriver inget om vad tycker att ts ska göra, inget svar på det hon frågar om! 
    Nej det var inte vad jag ville få fram utan jag försökte svara på din fråga om jag anser det är samma
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-09-29 21:45:47 följande:
    Jag har för övrigt aldrig sagt att jag tycker det är ok att bjuda alla utom en på en tjejmiddag heller.
    Så tillskriv mig inte åsikter jag inte har,tack
    Du tycker ju det är ok att inte bjuda partnern som är gubbe om det är en tjejmiddag
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-09-29 21:44:33 följande:
    Och om en av vännerna har träffat en ny partner så bjuder man in även den.
    Eller var tycker du gränsen går för när det är dags att bjuda in vännens nya partner?
    De har trots allt varit tillsammans i ett halvår.
    Om festen är för nära vänner så tycker jag går gränsen när man är nära vänner. Kan ju vara nära vän till värden även om de bara varit ihop en vecka. Det kan ju också hända så hur länge de varit tillsammans är inte relevant när festen är för nära vänner. Det har inget att göra med längden på ett kärleksförhållande utan om personen i fråga är nära vän till värden för festen
  • Anonym (V)
    Anonym (Partners blir vänner oftast!) skrev 2024-09-29 22:10:34 följande:
    Du svarar inte på vad du tycker ts borde göra, dom bryr sig som sagt om vad vännen ska tänka och göra och vill inte att han ska hoppa över att komma och de allra flesta anser att man bjuder med partnern och är det dom svarar.

Anser du att ts och hennes man ska meddela den nära vännen att hans partner inte får komma som han tror? eller vad är din tanke om ts fråga? 
    TS borde inte göra något då hon redan fått som hon ville
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-09-29 22:34:40 följande:
    Men kära nå´n! Förstår du verkligen inte eller gör du dig bara till?
    På en tjejmiddag bjuder man inte in några partners alls då den bara är för tjejer.
    Och på samma sätt så bjuder man på en middag för nära vänner inte in några andra då den bara är för nära vänner. Förstår du verkligen inte eller gör du dig bara till?
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-09-29 22:37:14 följande:
    Och om en  nära vän träffar en ny partner så brukar man väl vilja lära känna den också.
    Och då är väl en fest ett bra tillfälle.
    Annars kan man träffas innan festen och lära känna varandra.
    Så jag tycker inte att det argumentet håller att festen bara är för nära vänner.
    Argumentet att en fest för nära vänner är enbart för nära vänner håller alldeles utmärkt, spelar ingen roll vem du anser att TS ska vilja lära känna, det förändrar inte vad nära vänner innebär och just det här tillfället var reserverat nära vänner, precis som en tjejmiddag är reserverat tjejer, som förövrigt också skulle kunna vara ett tillfälle att lära känna någons nya gubbe om man nu verkligen vill det
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?