-
Jag behöver tips på jobb eller utbildning, någon lätt och kort utbildning.Jag jobbar inom vården i flera år och jag är helt ärlig trött på både yrket men också hur jag är och ser ut.Att sminka mig, ha parfym, klocka, smycken, nedsläpp hår, nagellack det är en del av min identitet förr. Jag älskar att piffa till mig och se bra ut. Tyvärr blir det bara de dagar jag är ledig, om ens ork finns till det då jobbet inom vården dränerar en. Att klä mig fint till jobbet känns inte lönt, för efter passet så luktar man gamling och mat-os :(. Och jag cyklar direkt hem efter för att ta en dusch.Jag vill ha ett jobb där man kan ha sina vanliga kläder eller i alla fall fina arbetskläder som typ hotell har, och ha parfym, nagellack, klocka etc. Och inte dessa fula arbetskläder, uppsatt hår, inga naglar och parfym. Jag vet ni kanske tycker det är ytligt och fåfängt av mig men som sagt, det är en del av mig. Jag mår bra när jag kan sminka mig, ha parfym och ta på mig något fint, att måla naglarna och ha min vackra vigselring på mig och min fina guldklocka. Ni vet nog själva känslan ni får när ni piffat till er? Och hela mitt liv princip går ut på att jobba, all tid går där. Och de få dagar jag är ledig så är det inte alltid orken finns att göra detta och sen när man är ledig så ska man städa, tvätta etc.Vilka jobb är det som man kan ha vanliga kläder?
-
Svar på tråden Tips på jobb där man kan se bra ut
-
Hotellreceptionist tex kräver att man har deras kläder på. De flesta yrken kräver nog att man ser proper ut och inte har för mycket smink eller parfym på sig, något att tänka på.
Är du däremot "demure" ;) så kanske politiker, nageltekniker, frisör eller kontor vore något? Som politiker så behöver du ingen utbildning eller utbildningsplatserna alls, kanske den enklaste vägen -
Lite längre utbildning så skulle jag föreslå konsultföretag gärna inom civila tjänster (Vägar, vatten, mark osv)
-
Om du jobbar i butik som säljer modellbyggen, tågbanor,, brädspel, warhammerfigurer, science fiction böcker, cosplay/maskerad saker, serietidningar och sånt med en kundkrets av mestadels pojkar, män och kvinnor som mentalt är precis som pojkar och män med samma intressen så är det ok/uppmuntrat att klä sig alternativt/trashigt/bohemiskt men sexigt på samma gång.
Bara man klär sig mer ordentligt när det är julhandel och mellandagsrea och det är högre andel normala kunder. Den typen av klädkod har vi. Ofta får man t-shirts med olika företag vars produkter man säljer samt även säljer dessa t-shirts givetvis. Sin egna får man gärna klippa av till topp, knyta upp om man vill visa magen osv. -
Fönsterputsare, ser man inte bra ut efter utfört arbete har man inte heller gjort ett bra arbete.
-
Haha, jag kan räkna antalet kvinnliga konsulter inom samhällsbyggnad med fejknaglar på ena handens fingrar. Ts skulle se ut som en clown i min bransch. Plus att det faktiskt är en krävande utbildning.Anonym (Tangerine) skrev 2024-09-24 16:18:03 följande:
Lite längre utbildning så skulle jag föreslå konsultföretag gärna inom civila tjänster (Vägar, vatten, mark osv)
Butik låter mer som ts nivå. -
Anonym (Nej du) skrev 2024-09-25 18:42:22 följande:Haha, jag kan räkna antalet kvinnliga konsulter inom samhällsbyggnad med fejknaglar på ena handens fingrar. Ts skulle se ut som en clown i min bransch. Plus att det faktiskt är en krävande utbildning.
Butik låter mer som ts nivå.Det finns olika typer av fejknaglar, du kanske tänker i extrema termer.
Vet inte vad ts har för kapacitet. Kan vara bra att vidga sina vyer och tänka utanför boxen vilka möjligheter hon har. Konsult inom civil tycker jag absolut är ett alternativ.
-
Som medicinsk vårdadministratör kan du ha allt det du räknar upp, utom parfym. Det finns ju vissa ställen där man förväntas byta om, men lika många eller fler där du inte behöver byta om.
-
Se ut hur du vill men skippa parfymen!
Vi är många som får huvudvärk av för mycket parfym. Gäller både rena parfymer och alla hårprodukter, hudkrämer etc med parfym, samt parfymerat sköljmedel.
Finns orsak till att detta är förbjudet i t ex sjukhusmiljöer. -
Anonym (Tangerine) skrev 2024-09-25 18:57:40 följande:
Det finns olika typer av fejknaglar, du kanske tänker i extrema termer.
Vet inte vad ts har för kapacitet. Kan vara bra att vidga sina vyer och tänka utanför boxen vilka möjligheter hon har. Konsult inom civil tycker jag absolut är ett alternativ.
Det syns om naglar är fejk.
Sen ger du dåliga råd för du gissar ju bara. Finns ingen bransch som kallas civil ens.
-
Vad är du för en? Vem skriver på det sättet du gör?Anonym (Nej du) skrev 2024-09-25 19:38:38 följande:
Det syns om naglar är fejk.
Sen ger du dåliga råd för du gissar ju bara. Finns ingen bransch som kallas civil ens.
ts skriver dessutom målade naglar, inte ens fejknaglar. Du verkar förresten inte sett fejknaglar för den delen heller.
Jag vet att inte någon bransch kallas för civil. Förstår du ens vad jag menar med ordet civil? Jag föreslår konsult inom väg, mark, järnväg, geo eller v/a. Tycker det är ett förbannat bra råd.
Skärp dig och sluta grina. -
Det beror på var man jobbar inom vården. Jag jobbar inom öppenvården och vi får ha vanliga kläder på oss, utsläppt hår, ringar och nagellack. Dock ingen parfym, tror de flesta ställen inte vill att folk ska ha parfym på sig. Vi får heller inte ha skor med öppen tå och inga jeans.
-
Du själv är en clown på ditt jobb. Så butik är det jag passar, det är på "min nivå?" Herregud...Anonym (Nej du) skrev 2024-09-25 18:42:22 följande:Haha, jag kan räkna antalet kvinnliga konsulter inom samhällsbyggnad med fejknaglar på ena handens fingrar. Ts skulle se ut som en clown i min bransch. Plus att det faktiskt är en krävande utbildning.
Butik låter mer som ts nivå.
Känner du ens mig för att du ska skriva som du gör?!
För din info, jag är inte den typen av tjej som har långa spetsiga plastnaglar i gele/akryl med färg, mönster etc.
Jag har lång nagelbädd tack och lov, och kan därför ha korta naglar. Sen målar jag dem i ett skirt ljusrosa nagellack.
Var skrev jag ens något om fejknaglr i min start??? -
Jag dränker inte mig i parfym. Jag har själv migrän och astma och klarar inte starka dofter!Anonym (Puff) skrev 2024-09-25 19:35:44 följande:
Se ut hur du vill men skippa parfymen!
Vi är många som får huvudvärk av för mycket parfym. Gäller både rena parfymer och alla hårprodukter, hudkrämer etc med parfym, samt parfymerat sköljmedel.
Finns orsak till att detta är förbjudet i t ex sjukhusmiljöer.
Jag har parfymer som är intima, lätta som bara känns om du står precis bredvid mig eller kramar mig. Men jag själv känner dem och det räcker.
Jag sprayar parfym för mig själv och inte så det ska fylla ett rum med min doft och lämna doftspår var jag än går, det där kräks jag av -
Anonym (Tangerine) skrev 2024-09-25 20:28:28 följande:Vad är du för en? Vem skriver på det sättet du gör?
ts skriver dessutom målade naglar, inte ens fejknaglar. Du verkar förresten inte sett fejknaglar för den delen heller.
Jag vet att inte någon bransch kallas för civil. Förstår du ens vad jag menar med ordet civil? Jag föreslår konsult inom väg, mark, järnväg, geo eller v/a. Tycker det är ett förbannat bra råd.
Skärp dig och sluta grina.Nej, jag förstår inte vad du menar. I svenska är motsatsen till civilt militärt. Tänker du att ts klarar av alla konsulttjänster mot civila sektorn men inte riktat mot den militära. Det var en väldigt specifik bedömning av hennes förmågor.
Eller så babblar du obegriplig svengelska.
-
Haha, tala om att vara uppfylld av bilden av sig själv. Blir du lite glittrig i ögonen när du skriver om din intima doft, långa nagelbädd och skira nagellack?Anonym (Deppig) skrev 2024-09-26 00:09:22 följande:Du själv är en clown på ditt jobb. Så butik är det jag passar, det är på "min nivå?" Herregud...
Känner du ens mig för att du ska skriva som du gör?!
För din info, jag är inte den typen av tjej som har långa spetsiga plastnaglar i gele/akryl med färg, mönster etc.
Jag har lång nagelbädd tack och lov, och kan därför ha korta naglar. Sen målar jag dem i ett skirt ljusrosa nagellack.
Var skrev jag ens något om fejknaglr i min start??? -
Det är lättare att förslå jobb om du pratar om utbildning och ambition istället för naglar, utsläppt hår, klockor och parfym.
Att fixa sig är tillåtet i väldigt många yrken om än begränsat inom t ex:
Vård
Kök
Yrken som kräver skyddskläder
Yrken med uniform eller arbetskläder som militär, väktare, vissa hotell m.m kommer begränsa klädvalet men inte nödvändigtvis att man är fixad.
Som om det viktigaste är att kunna vara snygg på jobbet så är arbetsmarknaden väldigt stor.
-
Ekonomi, management, HR, jurist.
Nackdelen med mitt yrke, trots att det ger mig möjlighet att strutta runt med fina kläder, utsläpp hår och guldklocka, är att det är ett välbetalt jobb men utan djup.
Att jag är en del av ett maskineri som gör vissa människor rikare än vad de redan är.
När jag var ung och extrajobbade inom äldreomsorgen så kände jag för första gången att jag faktiskt betydde något för någon och gjorde skillnad i deras liv. Den känslan får jag idag bara av att umgås med min familj och vänner- aldrig via mitt posh jobb -
Jobbar också inom vården och gjort i några år men känner väl inte att jag ser någon framtid i det. Dessutom håller jag med dig om att man tar bort en del av sin identitet i vården pga hygienreglerna. Jag hade alltid långa målade naglar innan och armband men det går inte utom på semestern. Saknar naglarna mest
Jag också utbilda mig till något annat