• Anonym (Jag utvecklas! Jag blir starkare och klokare!)

Visst reagerade jag och agerade rätt - Bad om hyresavi, så jag kunde se hur mycket man skall betala som inneboende

Hej,

jag bad om hyresavi, ett intyg på att jag skulle betala så mycket som dessa två bad om. Jag fick bekräftelse att jag skulle betala 6.000kr och att hyran kan höjas under vintern, eftersom 6.000kr är s.k ''kallhyran''.

Jag behöver flytta till den staden. Men 6.000kr kändes lite halvt orimligt, men inte omöjligt. När jag begärde om att jag vill helst se en hyresavi och se hur mycket hyran är totalt, så kan jag tycka att 6.000kr är rimlig betalning eller inte.

Svaret blev: ''Jag vet inte hur jag skall få tag i pappret.''. ''Men detta är våra egna uträkningar över hur mycket den inneboende skall betala. Vi hyr denna lägenhet och vi har bestämt oss för att inneboende som kommer hyra vår rum skall helt enkelt betala såhär mycket.''.

Jag blev stolt över mig själv att jag kunde bli så bestämt. Annars har jag tidigare blivit en person som ''gått med'' på allt och ändå tycka att något inte stämde. Här begärde jag intyg + var bestämt att jag måste ändå kunna få se hur mycket den totala kostnaden av lägenhetshyran är.

Agerade jag som en toker och idiot?

Personens reaktion stod förundrad, som om jag vore det. Men jag blev så glad och stolt över mitt agerade. Självklart var jag ödmjuk. Jag bad bara om hyresavi och förklarade: ''Annars kan man ju säga ett belopp på hur mycket som helst för en inneboende.'' ''Samma sak i mitt fall, om jag skulle hyra min rum i min lägenhet, så kan jag ju säga vilket belopp som helst till min inneboende. Det måste ju finnas ett intyg, så man vet att man inte säger för mycket, helt enkelt. Så det blir en rimlig betalning.''.

Jag brukar som sagt, annars bli överkörd och bli idiotförklarad. Så här känner jag mig så glad. Sen om konsekvensen blir att jag inte får bo hos dem, så får det bli så, tänker jag. :)

Vad tycks? Agerade jag som en dåre?

• Svar på tråden Visst reagerade jag och agerade rätt - Bad om hyresavi, så jag kunde se hur mycket man skall betala som inneboende
  • Anonym (Oscar Nominee)

Ja, det var bra av dig att du kollar. Men personligen så anser jag att om man säljer en vara/tjänst/rum i bostad så kan man sätta vilket pris man vill sen är det upp till den andra om den vill gå med på det eller inte. Ingen tvingar en. 

När man hyr ut rum så är det inte bara själva rummet man hyr ut utan även omaket och eventuella underhållningskostnader och extra slitage. Man får ta betalt för mödan. 

Nu så bor jag inte i Sverige och jag har på känn att Sverige har regler angående detta, vilket är på både gott och ont. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Det kan vara väldigt jobbigt och påfrestande att leva med en inneboende. Därav förstår jag att man tar högre hyra än om man hyr ut hela boendet i andra hand.

• EpicF
    Anonym (Skälig hyra) skrev 2024-09-24 12:11:03 följande:

Hyra för inneboende, avseende del av hyreslägenhet; grunden är att hyran ska vara skälig.
    Ett ofta accepterat sätt att räkna ut vad som kan anses vara skälig hyra är:
    Man utgår från den hyra som lägenhetsinnehavaren/uthyraren har för hela lägenheten och räknar ut hur stor del av denna som den inneboende skäligen ska betala. 
    T ex om lägenheten är en 3:a, inneboende hyr ett separat sovrum, lägenhetsinnehavaren har ett eget sovrum, inneboende och innehavaren har gemensam nyttjanderätt till övriga lägenheten, t ex gemensam dusch/toa, kök, hall, etc.., så bör den inneboende i detta exempel betala hälften av lägenhetshyran.
    Eftersom bostaden ofta är möblerad anses det vara skäligt med ett påslag på omkring 10-15% (för kapitalkostnader, slitage, mm).

Men i den krassa verkligheten råder nog en mera marknadsmässig hyressättning för inneboende.
    Och även om hyresnivån skulle vara högre än den nivå man får vid beräkning enligt ovan exempel, så är det ganska svårt att visa att hyresnivån är oskälig.
    Det krävs nog en hyra som tydligt och till betydande belopp överstiger exemplet för att det ska leda fram till åtgärd med grund i oskälig hyressättning.

Vid hyra av del av bostadsrätt är det självfallet inte möjligt räkna som i exemplet. I vissa fall förekommer att någon av okunskap blandar ihop bostadsrättens månadsavgift med "hyra", vilket självfallet är två helt olika saker.
    Här kan skälig hyresnivå för inneboende mera bestämmas av nivå jämförbar med liknande hyresbostäder eller genom att man beräknar kapitalkostnader på bostadsrättens marknadsvärde och övriga kostnader som hör till bostadsrätten. Detta medför ofta att skälig hyresnivå kan bli betydligt högre än vid hyra av del i hyresrätt, mest då beroende på om bostadsrätten har ett högt marknadsvärde.

Jag är osäker på TS fall, om det avser hyra av del av hyresrätt eller del av bostadsrätt?
    Om det avser del av bostadsrätt så kan uthyraren/innehavaren självfallet inte uppvisa en hyresavi.

Avseende hyresavi eller hyreskontrakt vid hyra av del av bostad finns inga särskilda  formkrav.
    Den som hyr del av bostad har inte rätt att kräva en s k hyresavi i någon särskild form, och inte heller något skriftligt kontrakt.
    Avtalat hyresbelopp ska betalas i enlighet med överenskommelse.
    Det kan t ex vara en gång per år eller en gång per vecka, i förskott eller i efterskott, beroende på vad som överenskommits.

Att det saknas hyresavi eller skriftligt kontrakt/avtal försvårar givetvis bevisning om man vill hävda oskälig hyresnivå... 

Ett hyreskontrakt ska man alltid ha och alltid kräva. Där ska det framgå vad hyrna är, uppsägningstid och.eventuella regler. Har man inget kontrakt med den avtalde hyran så kan hyresgästen i princip strunta i att betala...
  • EpicF
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-24 14:58:33 följande:

Det kan vara väldigt jobbigt och påfrestande att leva med en inneboende. Därav förstår jag att man tar högre hyra än om man hyr ut hela boendet i andra hand.

Om man tycker det är "jobbigt och påfrestande" att ha en inneboende så ska man inte hyra ut överhuvudtaget. 
  • Anonym (P.Anta)
    EpicF skrev 2024-09-24 23:30:22 följande:
    Om man tycker det är "jobbigt och påfrestande" att ha en inneboende så ska man inte hyra ut överhuvudtaget. 
    Ibland har man inget val. Precis som man är tvungen att jobba, även om det kan vara både jobbigt och påfrestande.
  • EpicF
    Anonym (P.Anta) skrev 2024-09-25 11:53:44 följande:
    Ibland har man inget val. Precis som man är tvungen att jobba, även om det kan vara både jobbigt och påfrestande.
    Finns nästan alltid ett val.
  • Anonym (S)

Såg att du skrev att det är 3 månaders uppsägningstid. Om de bara hur ut till dig är det bara 1 månads uppsägningstid. Hyr de ut flera lägenheter så kan uppsägningstiden vara högre. 

Så om det är enda bostaden som hyrs ut av din värd så är det bara 1 månad som gäller oavsett avtal. Det går inte avtala bort enligt lag. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    EpicF skrev 2024-09-26 00:02:25 följande:
    Finns nästan alltid ett val.
    Nej,när jag har hyrt ut till inneboende var det extremt kritiskt. Jag hade inget val. Det var en 2a,bra läge. Hon hyrde sovrummet med en underbar katt från Argentina.  Jag sov i vardagsrummet med min katt. Efter par veckor blev både hon och jag och våra älskade katter bästa vänner. Min hyra låg 7500, hon betalade 6000. Jag betalade försäkring, el, gas,bredband, bil m.m. 
    Världens 
    Jag ordnade även jobb på mitt jobb och hjälpte med allt.
  • EpicF
    Anonym (S) skrev 2024-09-26 00:25:11 följande:

Såg att du skrev att det är 3 månaders uppsägningstid. Om de bara hur ut till dig är det bara 1 månads uppsägningstid. Hyr de ut flera lägenheter så kan uppsägningstiden vara högre. 

Så om det är enda bostaden som hyrs ut av din värd så är det bara 1 månad som gäller oavsett avtal. Det går inte avtala bort enligt lag. 

Nej. Däremot kan man avtala om att man har ex en månad. Men man ska som hyresvärd alltid ge minst 3 månaders uppsägningstid när man hyr i andra hand. Det är hyreslagen som säger det. 
  • Anonym (Skälig hyra)
    EpicF skrev 2024-09-24 23:28:49 följande:
    Ett hyreskontrakt ska man alltid ha och alltid kräva. Där ska det framgå vad hyrna är, uppsägningstid och.eventuella regler. Har man inget kontrakt med den avtalde hyran så kan hyresgästen i princip strunta i att betala...
    Ja, du kan tycka det, du kan tycka vad du vill, och dina känslor kan säga dig att det borde vara så.

Men det som formellt och rättsligen gäller är det jag skrev.
    "Den som hyr del av bostad har inte rätt att kräva..."

Hyresgästen, eller någon, kan aldrig strunta i ett avtal. Oavsett i vilken form avtalet är träffat. I detta fallet finns inget formkrav gällande avtalet, det måste inte vara skriftligt.

När du inte känner till fakta bör du inte uttrycka dig så som att du gör det. Du ska självfallet framföra din åsikt, men att tycka något är en helt annan sak än att framställa det som fakta.
    Om du avser att framföra fakta bör du läsa på och ta reda på fakta.
Svar på tråden Visst reagerade jag och agerade rätt - Bad om hyresavi, så jag kunde se hur mycket man skall betala som inneboende