Visst reagerade jag och agerade rätt - Bad om hyresavi, så jag kunde se hur mycket man skall betala som inneboende
Hej,
jag bad om hyresavi, ett intyg på att jag skulle betala så mycket som dessa två bad om. Jag fick bekräftelse att jag skulle betala 6.000kr och att hyran kan höjas under vintern, eftersom 6.000kr är s.k ''kallhyran''.
Jag behöver flytta till den staden. Men 6.000kr kändes lite halvt orimligt, men inte omöjligt. När jag begärde om att jag vill helst se en hyresavi och se hur mycket hyran är totalt, så kan jag tycka att 6.000kr är rimlig betalning eller inte.
Svaret blev: ''Jag vet inte hur jag skall få tag i pappret.''. ''Men detta är våra egna uträkningar över hur mycket den inneboende skall betala. Vi hyr denna lägenhet och vi har bestämt oss för att inneboende som kommer hyra vår rum skall helt enkelt betala såhär mycket.''.
Jag blev stolt över mig själv att jag kunde bli så bestämt. Annars har jag tidigare blivit en person som ''gått med'' på allt och ändå tycka att något inte stämde. Här begärde jag intyg + var bestämt att jag måste ändå kunna få se hur mycket den totala kostnaden av lägenhetshyran är.
Agerade jag som en toker och idiot?
Personens reaktion stod förundrad, som om jag vore det. Men jag blev så glad och stolt över mitt agerade. Självklart var jag ödmjuk. Jag bad bara om hyresavi och förklarade: ''Annars kan man ju säga ett belopp på hur mycket som helst för en inneboende.'' ''Samma sak i mitt fall, om jag skulle hyra min rum i min lägenhet, så kan jag ju säga vilket belopp som helst till min inneboende. Det måste ju finnas ett intyg, så man vet att man inte säger för mycket, helt enkelt. Så det blir en rimlig betalning.''.
Jag brukar som sagt, annars bli överkörd och bli idiotförklarad. Så här känner jag mig så glad. Sen om konsekvensen blir att jag inte får bo hos dem, så får det bli så, tänker jag. :)
Vad tycks? Agerade jag som en dåre?