Anonym (Jag utvecklas! Jag blir starkare och klokare!) skrev 2024-09-24 09:55:33 följande:
Jag funderar om man skall kontakta kommun eller hyresvärden - Eller vart är det man kan göra en s.k anmälan/lämna tips?
Jag kommer ju inte bli lurad i det här fallet, men någon annan kanske blir det och för att förebygga det, så tänkte jag lämna tips. Det måste man väl kunna göra. Om man kan göra en anmälan, så kan man nog lämna tips.
Deras villkor:
6.000kr - Svårighet att visa intyg på hyresavi och påstår att ''Det är vi som kommit fram till det här. Vi hyr ut och du blir inneboende, men det är vi som hyr lägenheten och kommit fram till det här beloppet.'' - De skulle ju kunna ge vilket belopp som helst, för att gå i jättestor ekonomiskt vinning. I princip, skulle jag i sådan fall betala hela deras lägenhetshyra, utan att veta det, så lever dessa ''gratis'' och bara betalar elräkning och annat.
De kan närsomhelst säga upp och jag får då hitta eget. Vid senare i samtal, påstod de också att de hyr ut den ifrån någon från Brasilien.
Uppsägningstiden är 3 månader. Alltså om jag behöver flytta ut, kontrakten sägs upp närsomhelst, så skall jag betala lägenhetshyran för 3 månader. Det är svårt att tolka och jag kom aldrig på frågan i efterhand, men det lät som om att jag skall betala tre månader, men måste ändå flytta ut. Alltså får jag inte nyttja mina tre månader som jag betalar för - Uppsägningstid 3 månader, vilket är obligatorisk, enligt dem.
Dessa tre punkter är nog punkterna som jag kan ta med till en eventuell orosanmälan, lämna in tips. Någonstans bör man kunna kontakta, för att någon annan inte skall bli utsatt. Vart kan jag lämna in tipset?
Stort tack på förhand!
Du kan inte göra någonting.
Den som nu hyr hos de får anmäla om de anser att hyran är orimlig.
3 månaders uppsägningstid är normalt. Det innebär att man betalar uppsägningstiden ut även om man flyttar direkt. Men om hyresvärden får en ny hyresgäst innan de tre månaderna har gått så ska man inte alls betala under uppsägningstiden. Men man har också rätt att bo i läge heten ut uppsägningstiden.