• Anonym (Jag utvecklas! Jag blir starkare och klokare!)

Visst reagerade jag och agerade rätt - Bad om hyresavi, så jag kunde se hur mycket man skall betala som inneboende

Hej,

jag bad om hyresavi, ett intyg på att jag skulle betala så mycket som dessa två bad om. Jag fick bekräftelse att jag skulle betala 6.000kr och att hyran kan höjas under vintern, eftersom 6.000kr är s.k ''kallhyran''.

Jag behöver flytta till den staden. Men 6.000kr kändes lite halvt orimligt, men inte omöjligt. När jag begärde om att jag vill helst se en hyresavi och se hur mycket hyran är totalt, så kan jag tycka att 6.000kr är rimlig betalning eller inte.

Svaret blev: ''Jag vet inte hur jag skall få tag i pappret.''. ''Men detta är våra egna uträkningar över hur mycket den inneboende skall betala. Vi hyr denna lägenhet och vi har bestämt oss för att inneboende som kommer hyra vår rum skall helt enkelt betala såhär mycket.''.

Jag blev stolt över mig själv att jag kunde bli så bestämt. Annars har jag tidigare blivit en person som ''gått med'' på allt och ändå tycka att något inte stämde. Här begärde jag intyg + var bestämt att jag måste ändå kunna få se hur mycket den totala kostnaden av lägenhetshyran är.

Agerade jag som en toker och idiot?

Personens reaktion stod förundrad, som om jag vore det. Men jag blev så glad och stolt över mitt agerade. Självklart var jag ödmjuk. Jag bad bara om hyresavi och förklarade: ''Annars kan man ju säga ett belopp på hur mycket som helst för en inneboende.'' ''Samma sak i mitt fall, om jag skulle hyra min rum i min lägenhet, så kan jag ju säga vilket belopp som helst till min inneboende. Det måste ju finnas ett intyg, så man vet att man inte säger för mycket, helt enkelt. Så det blir en rimlig betalning.''.

Jag brukar som sagt, annars bli överkörd och bli idiotförklarad. Så här känner jag mig så glad. Sen om konsekvensen blir att jag inte får bo hos dem, så får det bli så, tänker jag. :)

Vad tycks? Agerade jag som en dåre?

• Svar på tråden Visst reagerade jag och agerade rätt - Bad om hyresavi, så jag kunde se hur mycket man skall betala som inneboende
  • Anonym (Ann)

Du blandar ihop två saker. Det första, självklart ska du ha ett papper.  bevis, på hur hög hyran är. Men det är ju inte samma sak som att hyran är skälig. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Jag utvecklas! Jag blir starkare och klokare!) skrev 2024-09-23 18:57:26 följande:
    Visst reagerade jag och agerade rätt - Bad om hyresavi, så jag kunde se hur mycket man skall betala som inneboende

Hej,

jag bad om hyresavi, ett intyg på att jag skulle betala så mycket som dessa två bad om. Jag fick bekräftelse att jag skulle betala 6.000kr och att hyran kan höjas under vintern, eftersom 6.000kr är s.k ''kallhyran''.

Jag behöver flytta till den staden. Men 6.000kr kändes lite halvt orimligt, men inte omöjligt. När jag begärde om att jag vill helst se en hyresavi och se hur mycket hyran är totalt, så kan jag tycka att 6.000kr är rimlig betalning eller inte.

Svaret blev: ''Jag vet inte hur jag skall få tag i pappret.''. ''Men detta är våra egna uträkningar över hur mycket den inneboende skall betala. Vi hyr denna lägenhet och vi har bestämt oss för att inneboende som kommer hyra vår rum skall helt enkelt betala såhär mycket.''.

Jag blev stolt över mig själv att jag kunde bli så bestämt. Annars har jag tidigare blivit en person som ''gått med'' på allt och ändå tycka att något inte stämde. Här begärde jag intyg + var bestämt att jag måste ändå kunna få se hur mycket den totala kostnaden av lägenhetshyran är.

Agerade jag som en toker och idiot?

Personens reaktion stod förundrad, som om jag vore det. Men jag blev så glad och stolt över mitt agerade. Självklart var jag ödmjuk. Jag bad bara om hyresavi och förklarade: ''Annars kan man ju säga ett belopp på hur mycket som helst för en inneboende.'' ''Samma sak i mitt fall, om jag skulle hyra min rum i min lägenhet, så kan jag ju säga vilket belopp som helst till min inneboende. Det måste ju finnas ett intyg, så man vet att man inte säger för mycket, helt enkelt. Så det blir en rimlig betalning.''.

Jag brukar som sagt, annars bli överkörd och bli idiotförklarad. Så här känner jag mig så glad. Sen om konsekvensen blir att jag inte får bo hos dem, så får det bli så, tänker jag. :)

Vad tycks? Agerade jag som en dåre?

Haha - förlåt men ja, jag förstår att de som hyrde ut stod som levande frågetecken inför ditt krav. Det var jättebra att du tänkte till, och inte bara gick med på vad som helst - det är ett jättebra steg! - men i just det här fallet blev det lite tokigt. Det finns inga givna hyror - och inga hyresavier i vanlig bemärkelse - när man hyr ut till inneboende, utan det är helt och hållet uthyraren som bestämmer hyran. Sen är det ju upp till var och en att avgöra om man är villig att betala den begärda hyran lr inte. Vad du däremot ska se till att ni ska ha är ett ordentligt hyreskontrakt. Det är jätteviktigt.
  • Anonym (Jag utvecklas! Jag blir starkare och klokare!)
    Anonym (Ja) skrev 2024-09-23 19:07:09 följande:
    Haha - förlåt men ja, jag förstår att de som hyrde ut stod som levande frågetecken inför ditt krav. Det var jättebra att du tänkte till, och inte bara gick med på vad som helst - det är ett jättebra steg! - men i just det här fallet blev det lite tokigt. Det finns inga givna hyror - och inga hyresavier i vanlig bemärkelse - när man hyr ut till inneboende, utan det är helt och hållet uthyraren som bestämmer hyran. Sen är det ju upp till var och en att avgöra om man är villig att betala den begärda hyran lr inte. Vad du däremot ska se till att ni ska ha är ett ordentligt hyreskontrakt. Det är jätteviktigt.
    Jaha, oj då xD

Ja, han sa det i och för sig: ''Det är ju vi som hyr lägenheten.''.

Vad jag känner en halvt pinsamhet, men samtidigt glad att jag kunde se till så att inte bli överkörd. Som jag alltid har blivit sedan barn och tonårsåldern.

Jag börjar i alla fall till ett steg mot att inte gå med på allt.

Ångrar mig inte, även om jag bör skämmas lite, hehe.
  • Anonym (Tillgång och efterfrågan)

Jag tycker din fråga var bra.
    Ett kontrakt ska ni skriva, se till att du känner dig nöjd.
    Om de som hyr ut får bidrag tex bostadsbidrag finns risk för fusk.
    Jag bor i Göteborg och här finns det folk som tar upp till 8000kr för del i lägenhet.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Jag utvecklas! Jag blir starkare och klokare!) skrev 2024-09-23 19:10:53 följande:
    Jaha, oj då xD

Vad jag känner en halvt pinsamhet, men samtidigt glad att jag kunde se till så att inte bli överkörd. Som jag alltid har blivit sedan barn och tonårsåldern.

Nej jag tycker inte att du ska skämmas! Jag tycker att du gör helt rätt i att känna dig stolt och glad! Det är ett stort steg du har tagit i din utveckling! Och alla gör vi misstag ibland 😊 Jag gissar f.ö. att du inte är så gammal? I så fall är det ännu mer begripligt att du inte har koll på allt.
  • EpicF
    Tror dock ts menade att hon ville se hyresavin för hyran som paret betalade för hela lägenheten. 

Och hyr man ut till en inneboende så ska man också kunna visa på en hyresavfi, som då är självskriven och där hyran för den inneboende står. 
  • Anonym (Kl)
    Fast det är väl ändå mot lagen att sätta vilken hyra man vill om man inte äger ett hus? Hyr man ut i andra hand och man bor i bostadsrätt eller hyresrätt så har man inte rätt att ta mer än den ursprungliga hyran? Vet inte hur reglerna gäller kring uppdelning av hyra när man har inneboende men ser inget fel med att få se en hyresavi så att de inte begär mer i hyra än vad de själva betalar åtminstone.

Nu har jag ganska dålig koll, så rätta mig gärna om jag har fel.
  • EpicF
    Anonym (Ja) skrev 2024-09-23 19:17:40 följande:
    Nej jag tycker inte att du ska skämmas! Jag tycker att du gör helt rätt i att känna dig stolt och glad! Det är ett stort steg du har tagit i din utveckling! Och alla gör vi misstag ibland 😊 Jag gissar f.ö. att du inte är så gammal? I så fall är det ännu mer begripligt att du inte har koll på allt.
    Det är väl inget misstag att be om att få se en hyresavi för den ordinarie hyran, så att man själv kan avgöra om hyran känns rimligt eller ej. Dvs rimlig för en själv.
  • EpicF
    Anonym (Jag utvecklas! Jag blir starkare och klokare!) skrev 2024-09-23 19:10:53 följande:
    Jaha, oj då xD

Du har inge gjort fel och du ska absolut inte skämmas. Du gjorde helt rätt. Var stolt istället. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Tillgång och efterfrågan) skrev 2024-09-23 19:15:15 följande:

Jag tycker din fråga var bra.
    Ett kontrakt ska ni skriva, se till att du känner dig nöjd.
    Om de som hyr ut får bidrag tex bostadsbidrag finns risk för fusk.
    Jag bor i Göteborg och här finns det folk som tar upp till 8000kr för del i lägenhet.

Håller helt med om att det var en bra fråga, och jag tycker som sagt inte att ts ska skämmas ett dugg! Sen är det ju lite missvisande att skriva att det finns risk för fusk - fuska kan man ju bara göra om det finns bestämmelser som man kan fuska med, och det gör det ju inte riktigt i det här fallet. Tänker att det är viktigt att vara tydlig med detta eftersom det var precis detta som ts hade missuppfattat.
Svar på tråden Visst reagerade jag och agerade rätt - Bad om hyresavi, så jag kunde se hur mycket man skall betala som inneboende