• Anonym (Jag utvecklas! Jag blir starkare och klokare!)

Visst reagerade jag och agerade rätt - Bad om hyresavi, så jag kunde se hur mycket man skall betala som inneboende

Hej,

jag bad om hyresavi, ett intyg på att jag skulle betala så mycket som dessa två bad om. Jag fick bekräftelse att jag skulle betala 6.000kr och att hyran kan höjas under vintern, eftersom 6.000kr är s.k ''kallhyran''.

Jag behöver flytta till den staden. Men 6.000kr kändes lite halvt orimligt, men inte omöjligt. När jag begärde om att jag vill helst se en hyresavi och se hur mycket hyran är totalt, så kan jag tycka att 6.000kr är rimlig betalning eller inte.

Svaret blev: ''Jag vet inte hur jag skall få tag i pappret.''. ''Men detta är våra egna uträkningar över hur mycket den inneboende skall betala. Vi hyr denna lägenhet och vi har bestämt oss för att inneboende som kommer hyra vår rum skall helt enkelt betala såhär mycket.''.

Jag blev stolt över mig själv att jag kunde bli så bestämt. Annars har jag tidigare blivit en person som ''gått med'' på allt och ändå tycka att något inte stämde. Här begärde jag intyg + var bestämt att jag måste ändå kunna få se hur mycket den totala kostnaden av lägenhetshyran är.

Agerade jag som en toker och idiot?

Personens reaktion stod förundrad, som om jag vore det. Men jag blev så glad och stolt över mitt agerade. Självklart var jag ödmjuk. Jag bad bara om hyresavi och förklarade: ''Annars kan man ju säga ett belopp på hur mycket som helst för en inneboende.'' ''Samma sak i mitt fall, om jag skulle hyra min rum i min lägenhet, så kan jag ju säga vilket belopp som helst till min inneboende. Det måste ju finnas ett intyg, så man vet att man inte säger för mycket, helt enkelt. Så det blir en rimlig betalning.''.

Jag brukar som sagt, annars bli överkörd och bli idiotförklarad. Så här känner jag mig så glad. Sen om konsekvensen blir att jag inte får bo hos dem, så får det bli så, tänker jag. :)

Vad tycks? Agerade jag som en dåre?

• Svar på tråden Visst reagerade jag och agerade rätt - Bad om hyresavi, så jag kunde se hur mycket man skall betala som inneboende
  • Anonym (Skälig hyra)
    Anonym (S) skrev 2024-09-26 00:25:11 följande:

Såg att du skrev att det är 3 månaders uppsägningstid. Om de bara hur ut till dig är det bara 1 månads uppsägningstid. Hyr de ut flera lägenheter så kan uppsägningstiden vara högre. 

Så om det är enda bostaden som hyrs ut av din värd så är det bara 1 månad som gäller oavsett avtal. Det går inte avtala bort enligt lag. 

Nej. Den uppsägningstid som gäller i detta fallet är den uppsägningstid som avtalas mellan uthyraren och hyrestagaren.
    De två parterna är fria att avtala om detta (de är alltså inte bundna till t ex en eller tre månader.)

Om det är hyreslagen du refererar till så gäller den inte i detta fallet, gäller inte vid hyra av del i bostad.
  • Spucks

Du kan inte kräva att se deras hyresavi. Men såklart är det ingen som tvingar sig att hyra rummet om du tycker det är för dyrt. Om du vill veta vad som är rimligt kan du ju kolla vad andra hyra ut sina rum för och vad hyror av hela lägenheter plus andra boendekostnader (försäkring och så eventuell annat som betalas separat som sopavgift, värme, owsv.) kostar i området. 
    Och sedan borde du inte flytta in någonstans utan kontrakt.

Uppsägningstid betyder inte att de kan slänga ut dig direkt och du måste betala ändå, utan den säger hur långt innan man ett kontrakt slutar gälla man måste ge besked. Om det är tre måndaders uppsägningstid betyder det alltså att kontraktet gäller i minst tre månader till efter uppsägningsdatum. Se till att det står i kontraktet vilka uppsägningstider som gäller respektive part, för oftast är det olika tider för hyresvärd och hyresgäst. 

• Anonym (Vfuk)
    Anonym (Jag utvecklas! Jag blir starkare och klokare!) skrev 2024-09-23 18:57:26 följande:
    Visst reagerade jag och agerade rätt - Bad om hyresavi, så jag kunde se hur mycket man skall betala som inneboende

Hej,

jag bad om hyresavi, ett intyg på att jag skulle betala så mycket som dessa två bad om. Jag fick bekräftelse att jag skulle betala 6.000kr och att hyran kan höjas under vintern, eftersom 6.000kr är s.k ''kallhyran''.

Jag behöver flytta till den staden. Men 6.000kr kändes lite halvt orimligt, men inte omöjligt. När jag begärde om att jag vill helst se en hyresavi och se hur mycket hyran är totalt, så kan jag tycka att 6.000kr är rimlig betalning eller inte.

Svaret blev: ''Jag vet inte hur jag skall få tag i pappret.''. ''Men detta är våra egna uträkningar över hur mycket den inneboende skall betala. Vi hyr denna lägenhet och vi har bestämt oss för att inneboende som kommer hyra vår rum skall helt enkelt betala såhär mycket.''.

Jag blev stolt över mig själv att jag kunde bli så bestämt. Annars har jag tidigare blivit en person som ''gått med'' på allt och ändå tycka att något inte stämde. Här begärde jag intyg + var bestämt att jag måste ändå kunna få se hur mycket den totala kostnaden av lägenhetshyran är.

Agerade jag som en toker och idiot?

Personens reaktion stod förundrad, som om jag vore det. Men jag blev så glad och stolt över mitt agerade. Självklart var jag ödmjuk. Jag bad bara om hyresavi och förklarade: ''Annars kan man ju säga ett belopp på hur mycket som helst för en inneboende.'' ''Samma sak i mitt fall, om jag skulle hyra min rum i min lägenhet, så kan jag ju säga vilket belopp som helst till min inneboende. Det måste ju finnas ett intyg, så man vet att man inte säger för mycket, helt enkelt. Så det blir en rimlig betalning.''.

Jag brukar som sagt, annars bli överkörd och bli idiotförklarad. Så här känner jag mig så glad. Sen om konsekvensen blir att jag inte får bo hos dem, så får det bli så, tänker jag. :)

Vad tycks? Agerade jag som en dåre?

Mycket bra agerat. 

Dock, om du måste ta rummet och klarar det kan du ta det tillfälligt medan du söker annat. 

Sen kan du, när du har flyttat, begära prövning hos hyresnämnden så avgör de om hyran har varit skälig eller inte. Om inte så måste de betala tillbaka det som överstigit en skälig hyra. 
  • Anonym (S)
    EpicF skrev 2024-09-26 17:00:56 följande:
    Nej. Däremot kan man avtala om att man har ex en månad. Men man ska som hyresvärd alltid ge minst 3 månaders uppsägningstid när man hyr i andra hand. Det är hyreslagen som säger det. 
    Hyr man bara ut en bostad så har i alla fall hyresgästen 1 månads uppsägningstid och oavsett om det står tre månader i avtalet så gäller inte det. Det går inte förhandla om det enligt lag. 
  • Anonym (Skälig hyra)
    Anonym (S) skrev 2024-10-02 09:50:18 följande:
    Hyr man bara ut en bostad så har i alla fall hyresgästen 1 månads uppsägningstid och oavsett om det står tre månader i avtalet så gäller inte det. Det går inte förhandla om det enligt lag. 
    Hur/om hyreslagen gäller vi hyra av del i bostad skiljer mellan de fall hyran avser del av ägd bostad och indirekt ägd bostad (t ex del av bostadsrätt eller del av ägd villa) eller i de fall det avser del av hyrd bostad (t ex del av hyreslägenhet).

Har du koll på dessa skillnader och är du säker på att det du skriver gäller generellt och i samtliga fall?
    (Har du någon källa på det?)

När du hyr ut en bostad för annat än fritidsändamål regleras det av lagen om uthyrning av egen bostad, även kallad privatuthyrningslagen. Lagen om uthyrning av egen bostad gäller när du hyr ut en lägenhet som du äger... gäller även när du hyr ut en del av bostaden. 
    Hyresnämnden kan inte pröva återbetalning av en hyra som inte är skälig. 
    När hyresavtalet upphör har hyresgästen inte besittningsskydd.

Men lagen om uthyrning av egen bostad gäller t ex inte när: 
    En hyresrätt hyrs ut i andra hand. 
    Syftet med uthyrningen är att hyresgästen ska använda lägenheten för fritidsändamål.

Ovan avser alltså uthyrning av del av ägd bostad, t ex bostadsrätt. 
    Men gäller alltså inte vid uthyrning av del i hyreslägenhet.
    Som jag påpekat tidigare så är jag inte klar över vilken typ av bostad som avses i TS fall?

Källa: T ex Sveriges Domstolar, Sveriges Rikes Lag (m fl...)

• EpicF
    Anonym (Skälig hyra) skrev 2024-10-01 09:16:25 följande:
    Ja, du kan tycka det, du kan tycka vad du vill, och dina känslor kan säga dig att det borde vara så.

Men det som formellt och rättsligen gäller är det jag skrev.
    "Den som hyr del av bostad har inte rätt att kräva..."

Hyresgästen, eller någon, kan aldrig strunta i ett avtal. Oavsett i vilken form avtalet är träffat. I detta fallet finns inget formkrav gällande avtalet, det måste inte vara skriftligt.

När du inte känner till fakta bör du inte uttrycka dig så som att du gör det. Du ska självfallet framföra din åsikt, men att tycka något är en helt annan sak än att framställa det som fakta.
    Om du avser att framföra fakta bör du läsa på och ta reda på fakta.
    Om man inte har något skriftligt avtal så kan hyresgästen strunta i att betala hyra. 

Nej, var inte åsikt alls utan hyreslagen "åsikt". 
  • Anonym (Skälig hyra)
    EpicF skrev 2024-10-02 18:08:47 följande:
    Om man inte har något skriftligt avtal så kan hyresgästen strunta i att betala hyra. 

Nej, var inte åsikt alls utan hyreslagen "åsikt". 
    Nej.
    Du har fel.
    Tänk på att du framför vilseledande fakta vilket innebär att du kan orsaka direkt skada för någon som tror på dina felaktigheter.

Hyresgästen, eller någon, kan aldrig strunta i ett avtal,
    kan INTE strunta i att betala hyran.
    Oavsett i vilken form avtalet är träffat.
    I det aktuella fallet finns inga formkrav gällande avtalet, vilket självfallet innebär att avtalet INTE måste vara skriftligt.

Vad är det som du inte klarar att förstå?

Om du är säker på att du har rätt, visa då detta med källhänvisning.
    Det du påstår finns inte reglerat i hyreslagen eftersom den lagen inte är tillämplig i detta fallet och på det sätt som du försöker påstå.

Men om du kan visa att du har rätt och att jag formellt har fel så lovar jag att ändra mig.
  • EpicF
    Anonym (Skälig hyra) skrev 2024-10-03 09:59:25 följande:
    Nej.
    Du har fel.
    Tänk på att du framför vilseledande fakta vilket innebär att du kan orsaka direkt skada för någon som tror på dina felaktigheter.

I det aktuella fallet finns inga formkrav gällande avtalet, vilket självfallet innebär att avtalet INTE måste vara skriftligt.

Det du påstår finns inte reglerat i hyreslagen eftersom den lagen inte är tillämplig i detta fallet och på det sätt som du försöker påstå.

Men om du kan visa att du har rätt och att jag formellt har fel så lovar jag att ändra mig.
    Och du vet att det är svårare att bevisa att man har ett muntligt avtal? 

Vill man ha sina pengar som hyresvärden så har man ett skriftligt avtal. Allt annat är idiotiskt. 
  • EpicF
    Anonym (Skälig hyra) skrev 2024-10-03 09:59:25 följande:
    Nej.
    Du har fel.

lagen.nu/2012:978
  • Anonym (Skälig hyra)
    EpicF skrev 2024-10-03 11:28:18 följande:
    Och du vet att det är svårare att bevisa att man har ett muntligt avtal? 

Vill man ha sina pengar som hyresvärden så har man ett skriftligt avtal. Allt annat är idiotiskt. 
    Jag har inte i något av mina inlägg diskuterat bevisning.
    Dina åsikter och ditt eget personliga tyckande om vad som är idiotiskt eller inte kan du behålla för dig själv.

Klarar du inte förstå att ditt tyckande och dina egna åsikter har inget som helst samband med det jag har skrivit och som du väljer att citera?

Jag står fast vid mina tidigare inlägg.
    Inget som du har framfört säger emot något av det jag har skrivit.
    Om du på saklig grund kan visa att jag har fel, med källhänvisning, så lovar jag att ändra mig.

Jag tycker att du borde hålla dig till fakta och inte svamla om helt andra saker i en tråd som faktiskt sakligt diskuterar saker som är viktiga för medlemmar och andra människor.
    Det är direkt fel av dig att komma med ditt tyckande som om det var sant. Ditt tyckande kan ju orsaka skada för den som saknar erfarenhet och som kanske tror på det du säger.
  • Anonym (Skälig hyra)
    EpicF skrev 2024-10-03 11:29:35 följande:
    lagen.nu/2012:978
    Ovan avser alltså uthyrning av del av ägd bostad, t ex bostadsrätt. 
    Men gäller alltså inte vid uthyrning av del i hyreslägenhet.

Som jag påpekat tidigare så är jag inte klar över vilken typ av bostad som avses i TS fall?
Svar på tråden Visst reagerade jag och agerade rätt - Bad om hyresavi, så jag kunde se hur mycket man skall betala som inneboende