Inlägg från: Anonym (Tyra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tyra)

Förskolepersonals gnäll

Anonym (G) skrev 2024-09-21 23:06:25 följande:
    Hur vet du detta?

Sitter du och hittar på nu? Berätta annars hur du VET att förskollärare sitter och gnäller 3 h om dagen.

Om du inte umgås med dem och sitter och lyssnar på vad de säger men ändå VET du att de har ont i magen och gnäller till och med 4 timmar nu! Det vill säga nästan all sin vakna tid efter jobbet!

En tid när du enligt egen utsago umgås med dina barn. Du jobbar 10 h om dagen och umgås med barnen resten och ändå VET du exakt vad en förskollärare gör på sin fritid 3-4 h om dagen. De sitter och bara gnäller om jobbet! Men inte till dig, nej nej, men ÄNDÅ så VET du att de gör detta.

Wow, liksom. Vilken förmåga du har! Inte nog med att du driver flera företag har du även förmågan att veta vad en förskollärare gör hemma efter jobbet. Varje dag!
    Du har bevisligen saker väldigt bokstavligt. Men jag läser absolut klagomål från förskolepersonal på sociala medier. Det finns några kvinnor som försöker samla dessa gnälliga pedagoger och få de att engagera sig. Mejla in vittnesmål och komma på demonstrationer? och när det kommer till att göra detta så är intresset mycket svalt men annars så kan jag absolut se ett mönster av att samma personer klagat år in och år ut. Detta är som sagt en beskrivning som en helhet. Inte en specifik person utan mer situationen 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (X) skrev 2024-09-21 23:10:18 följande:
    Vad menar du är motsvarigheten att förskollärarna gör?
    Ja förskollärarna lyfter barn, en del gör detta fel då de böjer sig fram och belastar ryggen och därför mår skit.
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (X) skrev 2024-09-21 23:12:00 följande:
     Nej, den enda som beskrivit dem så är du.

Du har fortfarande inte vågat svara på vad lägsta summan en delägare tagit ut på ett år är. Mindre än 150k då.
    För detta inte handlar om mig? 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 23:13:10 följande:
    Nej, självklart inte eftersom träning på arbetstid inte ingår i ett förskolläraryrke. Däremot kan jag förmodligen  använda mitt friskvårdsbidrag till att delbetala ett träningskort. 

Tränar jag gör jag för min skull. Inte för mitt jobb skull. 

Som polis däremot får du träna på arbetstid. Även inom ambulans och brand. Där förväntas det också att man tränar på arbetstid för att kunna utföra tunga lyft. Träning på arbetstid ingår i deras arbete. Det gör det inte för förskollepersonal. 

I förskolan ingår vanligen inte tunga lyft och om det gör det, ex på specialförskola, så ha rman hjälpmedel på samma sätt som inom vården. 
    Fast en person som lutar sig fram med ryggen, lyfter upp ett ledset barn på det sättet kan ju få ont. Vissa barn gråter större delen av dagen och vill bli burna. Med rätt träning blir inte detta ett större problem. Men utan träning kan det leda till sjukskrivning? 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (X) skrev 2024-09-21 23:15:27 följande:
    Du tog upp dig själv som motvikt i trådstarten så jo det handlar i högsta grad om dig.

Men att du inte vågar svara säger allt om hur dåligt det går för er. 
    Eller så vill jag inte verka provokativ 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 23:15:32 följande:
    Så du sitter på sociala medier flera timmar om dagen och räknar ut exakt hur mycket tid de lägger ner på att gnälla på sitt jobb?

Givetvis läser jag det du skriver bokstavligen. Du påstår att de gnäller 3 h om dagen och nu säger du plötsligt att det inte är så i alla fall?

Varför har du suttit och gnällt i 4 h över något som du själv har hittat på?
    Men det är väl ingen som tror att någon människa tror att alla förskollärare i hela landet går runt och lider. Har sömnsvårigheter m.m men tittar du på statistik över detta så finns en stor procent inom förskolan som just mår dåligt. Känner sig otillräckliga m.m

Så det räcker väl med att kolla statistiken. Och en lösning för detta är väl att ta kontrollen. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (J) skrev 2024-09-21 23:19:09 följande:

Ändå intressant att Ts hävdar att hen arbetar 20-23 på helger och ändå har hen hunnit sitta och vara ständigt aktiv i denna tråd under denna arbetstid.

Chill jobb måste jag säga, där man sitta och svara på inlägg här inne lika snabbt som om det skulle vara en chat och samtidigt utföra sitt jobb på sidan av. Betvivlar starkt att en förskollärare skulle ha samma möjlighet under arbetstid. Förstår då att Ts inte har behov av samma återhämtning och fritid som en förskollärare, då hen verkar ha möjlighet att chilla på arbetstid.

Jag jobbar ju för mig själv och du har helt rätt, just nu har jag inte ägnat mig åt att dra in pengar? för att mina arbetstider är ungefärliga på helgen. Idag var mina barn på kalas, då jobbade jag den tiden?.  
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 23:21:36 följande:
    Lösningen på detta är inte att de ska jobba 2 timmar i veckan med planering på son fritid utan att få betalt. En lösning är att de får bättre arbetsvillkor, ökad grundbemaning inom förskolan och högre lön. 
    Och när tror du detta inträffar? När ska du driva denna fackliga frågan menar du? Eller politiskt försöka påverka. Det är inte som att du får betalt för den tiden heller 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 23:21:13 följande:
    Så förskollärare gnäller INTE 3-4 h om dagen som du påstod?

Du erkänner alltså att du bara hittade på detta?
    Du har något tagit en mening väldigt bokstavligt. Vissa agerar självklart ut genom att älta för sin omgivning. Men andra som jag beskrev går runt och ältar i sitt huvud, känner sig otillräckligt, har ont i magen, har svårt att sova. Detta finns det mycket statistik på även om inte statistiken säger exakt hur dessa visar upp sitt mående. Men jag har knappast sagt att varenda förskolepersonal i hela landet mår såhär. Som jag skrivit har jag vänner som jobbar som förskollärare och är drivna och älskar sitt jobb och dessa är måttligt roade av personerna som gnäller. Så jag tror nog vi kan konstatera att det finns personer inom yrket som gnäller. Sedan hur många procent dessa är och hur mycket det verbalt uttrycker detta är inte relevant utan vad gör man? 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (J) skrev 2024-09-21 23:29:08 följande:
    Som sagt, chill jobb där man kan göra lite som man vill.
    Gör som jag vill? Jag har saker jag ska göra, till ett visst datum. Om jag gjort klart detta när barnen är på kalas. Är det chill då? 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 23:31:23 följande:
    Man får ha fackliga möten på arbetstid så jo, man kan få betalt medan man driver det fackliga.
    Inte det jag syftar på. Skriva debattartiklar, hålla demonstrationer m.m

Att sitta på ett fackligt möte på jobbet har väl inte lett till några förändringar? annars hade ju de stressrelaterade sjukskrivningarna försvunnit?. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 23:36:00 följande:
    Hur vet du detta?

Och hur vet du hur mycket tid som läggs?

Och om det bara är några få, varför ska alla andra jobba gratis?

Givetvis finns det förskollärare som gnäller, det finns folk som gnäller i ALLA yrken! Men du var så bestämd i hur många timmar detta gäller! Enligt dig 3-4 h om dagen! Och få borde de, istället för att gnälla, jobba gratis 2 h om dagen!

Detta är dina ord. Är de inte sanna nu alltså? Du tycker inte att de gnäller så mycket, och om de gör det är det verkligen inte alla, och de du känner är ju absolut drivna (såklart! Du kan ju inte omge dig med folk som inte är drivna).

Förklara nu vad du vill med tråden, om du nu skriver att du hittade på din ts, att du sitter och ljuger om vad du vet.
    Detta handlar ju mer om specifikt personer som går runt och ältar och mår dåligt och känner sig otillräckliga. Sällan folk gör detta mindre än 2 timmar i veckan om man mår så dåligt. De som inte mår dåligt har ju inget problem med att vara otillräckliga. Du verkar mer ha ett behov av att leta fel och typ leta källor för mina påståenden. Jag ser statistik och sedan kan man ju tolka att en person med sömnsvårigheter inte har detta typ Max 2 timmar i veckan. Då ses det ju knappast som ett bekymmer 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 23:38:53 följande:
    Vem säger att jag ska driva den? Det ska vara en självklarhet från arbetsgivarens sida att se till att ha tillräckligt med personal. 

Och varför får inte personalen färre barn per grupp, fler planeringstimmar m.m

Just nu har vissa kommuner stopp för anställningar av personal. På detta så planerar man att lägga ner många förskolor runt om i landet då det föds färre barn. 

Det är inte ens egna mysiga fackliga möte på jobbet som kommer lösa detta. Men att engagera sig kommer göra skillnad. Så antingen kan man ju som vissa gör. Försöka bilda opinion och förändra? Eller så försöker man lösa sin egna situation typ att jag får inte tid till planering, jag löser det själv och mår bättre och efter jag gjort detta så släpper jag det?

Men ingen kommer ge förskolans personal en magisk arbetsmiljö utan att folk driver frågan ideellt och engagerar sig?. 

Kvinnor som kämpade för rösträtten fick ingen lön för detta heller, men de fann det nog tillfredställande att skapa förändring?. 

• Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 23:45:26 följande:
    Detta är vad du skrev.

De gnäller 3 h om dagen på sin fritid.

Inte att de sover dåligt. Utan gnäller. Och att de borde byta ut 3 h gnäll mot 2 h gratis jobb.
    Två timmars gratis jobb i veckan istället för att älta. Och då handlade det om planeringstid och inte stå två timmar extra i barngrupp, du försöker ju bara svartmåla allt jag skriver. Och jag har beskrivit hur många gånger som helst måendet. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 23:46:35 följande:
    Du tror att debattartiklar och demonstrationer hjälper?

Var inte så naiv!
    Ska folk hungerstrejka och sånt också menar du? 

Engagera sig kan man göra på olika sätt. Men om du inte är förtroendevald så får du ju driva dina frågor ideellt om du inte typ jobbar på facket? 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 23:49:46 följande:
    Ingen är så korkad att de ställer upp på art jobba 2h gratis per vecka, så den lösning utgår. Ja, möjligen så hade nog du ställt upp. Du verkar gilla att jobba gratis och jobba för skitlön. 
    Okej men vad är din lösning då? 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 23:59:25 följande:
    Haha du är rolig du. Eller är du allvarlig?

Folk är inte livegna vet du. Blir de inte lyssnade på så söker de andra jobb eller utbildar sig till något annat. Jobb med dåligt rykte kommer även göra så att färre personer utbildar sig till dem.

DET är vad som händer. Inte hungerstrejk. Utan folk säger upp sig! Och så blir det brist på folk, som länken nedan visar:

https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/skolverkets-utvarderingar-och-rapporter/prognos-over-behovet-av-larare-och-forskollarare

Jo men de som stannar kvar. Jag pratar om vad man ska göra för att faktiskt påverka och göra skillnad. Om någon nu känner att man vill förändra arbetsmiljön, hur ska den då gå tillväga och driva denna fråga under betald arbetstid. För det finns inga tecken på att det kommer bli bättre, snarare sämre då man kommer lägga ner förskolor nu pga färre barn? på vissa håll då i landet. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (J) skrev 2024-09-22 00:00:22 följande:
    Ja, jag skulle säga att det är rätt chill att kunna förlägga sin arbetstid hur man vill. Säg vilken förskollärare som kan förlägga sina arbetstider utifrån hur deras dag ser ut? 

Jag förstår helt plötsligt varför du verkar rätt oberörd gällande dina 60h/veckan. När dessa 60h/veckan är arbete som kan förläggas lite när som helst och som kan utföras hemifrån och där arbetsmiljön inte innebär lyft av barn, hög ljudnivå, mycket buller och jobbiga föräldrar/kollegor och mycket mer. Där du slipper restid och kan hämta dina barn från förskola/skola tidigt och slippa dåligt samvete för att man är tvungen att ha barnet på förskolan långa dagar. 

Du verkar ha dålig kunskap om förskolans miljö och jämför din chilla arbetsmiljö med förskolepersonalens och tycker därför att de borde arbeta gratis på sin fritid. För det är det du kan göra för att ditt arbete inte verkar vara så krävande att du har behovet av återhämtning och fritid. Jag kan lova dig att en förskollärare/barnskötare har behov av fritid på ett helt annat sätt. 

Gå i deras skor och kom sedan tillbaka och säg att du har samma åsikt om gratisarbete. 

Ja, nu tycker väl inte jag att detta är en långsiktig lösning och det är inte för ALLA.

Men om någon lider, mår dåligt. Känner sig otillräcklig, den hinner inte planera och leverera det uppdraget säger. Jag säger inte att detta är bra. Frågan är vad lösningen är för den enskilda personen. Byta bransch. Sjukskrivning. Men lösningen kan ju inte vara att alla byter jobb. Eller ja, det skulle nog göra det enormt effektivt. Alternativt vild strejk, men detta innebär ju att folk och majoriteten vill detta. Alla mår inte dåligt på sina arbetsplatser och kanske hittat andra sätt att hantera sin otillräcklighet på.

Men vad tycker du lösningen ska vara för någon med sömnsvårigheter, ont i magen och ständig oro, ältande m.m utifrån sin arbetssituation. Att nu fick jag inte planeringstiden idag igen för att det här hände. Nästa vecka är någon sjuk och då är man underbemannad och då kan man inte heller planera?. 

Hur ska den enskilda personen åtgärda detta? 

• Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-22 00:17:42 följande:
    Inte genom att jobba gratis i alla fall.

Det är nog det sämsta råd som finns.
    Jo men vad ska personen göra istället menar du? Att bli utbränd ger förlorad arbetsinkomst. Att bli utbränd förstör hjärnan.? vad tycker du lösningen ska vara istället. För hur du än vrider och vänder på det kommer inte arbetsgivaren åtgärda detta då det inte är exempelvis rektorn som sitter med pengapåsen i slutändan utan rektorn fattar beslut utifrån helheten. Att engagera sig i frågan politiskt tar ännu mer tid än dessa två timmar. Så vad är ditt förslag? 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-22 00:36:38 följande:
    Om man är på väg att bli utbränd är väl inte lösningen att jobba MER och dessutom inte få betalt för det?

Min lösning var att byta jobb. Är dock inte förskollärare men hade ett yrke som också är väldigt slitigt. Så jag bytte jobb helt enkelt. Men du tycker förstås att jag skulle stannat kvar och jobbat gratis.

Så det bästa sättet att få politiker och arbetsgivare att förstå problemet: byt jobb!

Handlar ju mer om att agera konstruktivt. Typ jag får inte gratis lunch på mitt jobb, jag får huvudvärk men chefen ger mig inte gratis mat, lösning, jag tar med en egen matlåda. 

Jag står ute med barnen på förskolegården och fryser, min chef betalar inte för skorna på vintern, jag får bara ytterkläder. Är lösningen då att älta detta, vara irriterad och besviken och få iskalla fötter eller köper du egna skor och löser problemet och slipper fokusera på just detta. 

Handlar ju om hur man väljer att hantera situationer som uppkommer. Man kan tycka att man har rätt, men vad spelar det för roll om resultatet är att man går hungrig eller har kalla tår? 

Att åtgärda problemen i grunden tar däremot tid? 

Svar på tråden Förskolepersonals gnäll