Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Förskolepersonals gnäll

Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:17:02 följande:
    Du har en skev bild av vad en förskollärares uppgifter är. Hur tror du dessa människor nått nivån av att de blivit attraktiva? Är det slumpen bara kanske? 
    Vad är det du inte förstår? 

De föreläser och skriver kurslitteratur om sitt yrke och med sin kunskap vid sida av sitt jobb som förskollärare. Ett extrajobb som föreläsare och författare. Inte ett extrajobb som förskollärare. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:20:16 följande:
    vad tycker du lösningen ska vara om personalen inte får möjlighet till planering och mår dåligt av att inte göra ett tillräckligt bra jobb då? 
    Som arbetsgivare för man se till att frigöra arbetstid för att ens medarbetare, i detta fallet förskollärare, ska få tid till planering. Det ska inte ske på deras fritid då det är jobb. 
  • Anonym (M)
    elmadumle skrev 2024-09-21 22:29:40 följande:
    Nej, ssk jobbar dag och kväll även på äldreboende, samt helg. Det finns alltid en ssk att ringa. Och det även fast de jobbar på ett äldreboende.
    Absolut, men som sagt så har de hand om flera äldreboende i sitt område. Men de kan ha sin bas på ett specifikt boende. 

Därför det är så attraktivt att jobba i kommunen. Man slipper växla mellan dag, kväll och natt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:27:53 följande:
    Lösningen va väl 2 timmars obetald tid i veckan i planering? 
    Och det är en lösning hur? 

2timmars betald arbete i veckan för planering är däremot en bättre lösning. Ingen normal människa jobbar gratis på sin fritid, utan att få något för det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:27:01 följande:
    Men du svarar inte på min fråga. Du tror att alla förskollärare i landet kan skriva kurslitteratur och bli attraktiva föreläsare? Det har ansträngt sig på jobbet och har därför saker att dela med sig av. Det är deras framgång? 
    Nej, det kan man inte. Man måste ha ett intresse och driv av ett sådant extrajobb. Men fortfarande så är inte det ett extrajobb i form av förskollärare. Vilket du inte verkar förstå. 

Sedan är det förvisso få förskollärare som extraknäcker med att skrivs kurslitteratur. Kurslitteratur är mer proffisionellt skriven än av en enkel förskollärare. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:27:01 följande:
    Men du svarar inte på min fråga. Du tror att alla förskollärare i landet kan skriva kurslitteratur och bli attraktiva föreläsare? Det har ansträngt sig på jobbet och har därför saker att dela med sig av. Det är deras framgång? 
    Man kan också forska och doktorera med förskoleutbildning i grunden, men även där jobbar man inte som förskollärare. 
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2024-09-21 22:28:54 följande:
    Nej, jag tror faktiskt hen trollar. Men å andra sidan så har jag träffat människor som verkar leva för sitt jobb och många har då samma inställning som TS, där jobb är det viktigaste som finns och allt annat är sekundärt. Man jobbar 60h i veckan och gör allt för jobbet medan det som är viktigt i livet rusar förbi runtomkring. 

Att dessutom göra det villigt för 35.000 kr/månaden är bara... korkat.
    Det är extremt korkat. Tragiskt att det finns människor som går med på det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:29:59 följande:
    Fråga någon med ett vanligt kontorsarbete om detta. En nyutexaminerad ekonom som är 24? 
    Där får de tid till att planera verksamma, planera olika prisjekt etc. Detta ingår i deras arbetsuppgifter och är inget de förväntas göra på fritiden. 

Så varför ska inte förskollärare få det? Varför ska de planera arbetet på sin fritid, utan att få betalt? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:39:11 följande:

Vi jobbar ju åt oss själva så det är inte samma sak. 

Sedan får du tänka hur vi jobbade innan. Jag jobbade lika mycket som anställd när jag fick 25 tusen i riktig lön? men jag fick erfarenheten och utvecklingen som sedan ledde mig vidare och så har jag kunnat växa och utvecklas? så jag fick inte heller någon bra lön då? 

Att du frivilligt tidigare jobbade 60h/vecka för så lite som 25000kr per månad var bara korkat av dig. Otroligt korkat av dig. Men din arbetsgivare för strålande glad över att skippa betala ut en massa övertid. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:43:01 följande:

Så ingen ringer dig aldrig utanför arbetstid, mejlar på helgen om ni har stängt då m.m? 

Om jag mejlar redovisningsbyrån som som vi anlitar till ett av våra bolag kan jag få svar vilken tid som helst på dygnet. Även på julafton om så är fallet? 

Vi tvingar inte de att svara då. 

Då tar de också betalt för den tiden. 
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll