Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Förskolepersonals gnäll

Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:15:56 följande:
    Eller så vill jag inte verka provokativ 
    Eller så vill du inte lägga fram bevis på hur mycket du ljugit i tråden?
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:18:19 följande:
    Men det är väl ingen som tror att någon människa tror att alla förskollärare i hela landet går runt och lider. Har sömnsvårigheter m.m men tittar du på statistik över detta så finns en stor procent inom förskolan som just mår dåligt. Känner sig otillräckliga m.m

Så det räcker väl med att kolla statistiken. Och en lösning för detta är väl att ta kontrollen. 
    Så förskollärare gnäller INTE 3-4 h om dagen som du påstod?

Du erkänner alltså att du bara hittade på detta?
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:26:09 följande:
    Och när tror du detta inträffar? När ska du driva denna fackliga frågan menar du? Eller politiskt försöka påverka. Det är inte som att du får betalt för den tiden heller 
    Man får ha fackliga möten på arbetstid så jo, man kan få betalt medan man driver det fackliga.
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:30:44 följande:
    Du har något tagit en mening väldigt bokstavligt. Vissa agerar självklart ut genom att älta för sin omgivning. Men andra som jag beskrev går runt och ältar i sitt huvud, känner sig otillräckligt, har ont i magen, har svårt att sova. Detta finns det mycket statistik på även om inte statistiken säger exakt hur dessa visar upp sitt mående. Men jag har knappast sagt att varenda förskolepersonal i hela landet mår såhär. Som jag skrivit har jag vänner som jobbar som förskollärare och är drivna och älskar sitt jobb och dessa är måttligt roade av personerna som gnäller. Så jag tror nog vi kan konstatera att det finns personer inom yrket som gnäller. Sedan hur många procent dessa är och hur mycket det verbalt uttrycker detta är inte relevant utan vad gör man? 
    Hur vet du detta?

Och hur vet du hur mycket tid som läggs?

Och om det bara är några få, varför ska alla andra jobba gratis?

Givetvis finns det förskollärare som gnäller, det finns folk som gnäller i ALLA yrken! Men du var så bestämd i hur många timmar detta gäller! Enligt dig 3-4 h om dagen! Och få borde de, istället för att gnälla, jobba gratis 2 h om dagen!

Detta är dina ord. Är de inte sanna nu alltså? Du tycker inte att de gnäller så mycket, och om de gör det är det verkligen inte alla, och de du känner är ju absolut drivna (såklart! Du kan ju inte omge dig med folk som inte är drivna).

Förklara nu vad du vill med tråden, om du nu skriver att du hittade på din ts, att du sitter och ljuger om vad du vet.
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 20:42:50 följande:

Men att klaga utan betalt funkar?? Att gnälla 3 timmar per dag på sin fritid eller planera 2 timmar i veckan gratis? 

Vad är rimligast? 

Detta är vad du skrev.

De gnäller 3 h om dagen på sin fritid.

Inte att de sover dåligt. Utan gnäller. Och att de borde byta ut 3 h gnäll mot 2 h gratis jobb.
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:33:24 följande:
    Inte det jag syftar på. Skriva debattartiklar, hålla demonstrationer m.m

Att sitta på ett fackligt möte på jobbet har väl inte lett till några förändringar? annars hade ju de stressrelaterade sjukskrivningarna försvunnit?. 
    Du tror att debattartiklar och demonstrationer hjälper?

Var inte så naiv!
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:48:58 följande:
    Ska folk hungerstrejka och sånt också menar du? 

Engagera sig kan man göra på olika sätt. Men om du inte är förtroendevald så får du ju driva dina frågor ideellt om du inte typ jobbar på facket? 
    Haha du är rolig du. Eller är du allvarlig?

Folk är inte livegna vet du. Blir de inte lyssnade på så söker de andra jobb eller utbildar sig till något annat. Jobb med dåligt rykte kommer även göra så att färre personer utbildar sig till dem.

DET är vad som händer. Inte hungerstrejk. Utan folk säger upp sig! Och så blir det brist på folk, som länken nedan visar:

https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/skolverkets-utvarderingar-och-rapporter/prognos-over-behovet-av-larare-och-forskollarare

• Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-22 00:09:56 följande:

Ja, nu tycker väl inte jag att detta är en långsiktig lösning och det är inte för ALLA.

Men om någon lider, mår dåligt. Känner sig otillräcklig, den hinner inte planera och leverera det uppdraget säger. Jag säger inte att detta är bra. Frågan är vad lösningen är för den enskilda personen. Byta bransch. Sjukskrivning. Men lösningen kan ju inte vara att alla byter jobb. Eller ja, det skulle nog göra det enormt effektivt. Alternativt vild strejk, men detta innebär ju att folk och majoriteten vill detta. Alla mår inte dåligt på sina arbetsplatser och kanske hittat andra sätt att hantera sin otillräcklighet på.

Men vad tycker du lösningen ska vara för någon med sömnsvårigheter, ont i magen och ständig oro, ältande m.m utifrån sin arbetssituation. Att nu fick jag inte planeringstiden idag igen för att det här hände. Nästa vecka är någon sjuk och då är man underbemannad och då kan man inte heller planera?. 

Hur ska den enskilda personen åtgärda detta? 

Inte genom att jobba gratis i alla fall.

Det är nog det sämsta råd som finns.
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-22 00:20:51 följande:
    Jo men vad ska personen göra istället menar du? Att bli utbränd ger förlorad arbetsinkomst. Att bli utbränd förstör hjärnan.? vad tycker du lösningen ska vara istället. För hur du än vrider och vänder på det kommer inte arbetsgivaren åtgärda detta då det inte är exempelvis rektorn som sitter med pengapåsen i slutändan utan rektorn fattar beslut utifrån helheten. Att engagera sig i frågan politiskt tar ännu mer tid än dessa två timmar. Så vad är ditt förslag? 
    Om man är på väg att bli utbränd är väl inte lösningen att jobba MER och dessutom inte få betalt för det?

Min lösning var att byta jobb. Är dock inte förskollärare men hade ett yrke som också är väldigt slitigt. Så jag bytte jobb helt enkelt. Men du tycker förstås att jag skulle stannat kvar och jobbat gratis.

Så det bästa sättet att få politiker och arbetsgivare att förstå problemet: byt jobb!
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-22 00:44:37 följande:

Handlar ju mer om att agera konstruktivt. Typ jag får inte gratis lunch på mitt jobb, jag får huvudvärk men chefen ger mig inte gratis mat, lösning, jag tar med en egen matlåda. 

Jag står ute med barnen på förskolegården och fryser, min chef betalar inte för skorna på vintern, jag får bara ytterkläder. Är lösningen då att älta detta, vara irriterad och besviken och få iskalla fötter eller köper du egna skor och löser problemet och slipper fokusera på just detta. 

Handlar ju om hur man väljer att hantera situationer som uppkommer. Man kan tycka att man har rätt, men vad spelar det för roll om resultatet är att man går hungrig eller har kalla tår? 

Att åtgärda problemen i grunden tar däremot tid? 

Eller så byter man jobb och får det bättre.

Varför ser du inte det som en lösning? Folk byter ju jobb hela tiden.
  • Anonym (G)
    Anonym (M) skrev 2024-09-22 10:40:21 följande:
    Ja, att din mamma jobbade delade turer, kvällar, natt och helger på äldreboende som undersköterska är fullt normalt. Jag påstod aldrig något annat. 

Att en biomedicinsk analytiker har jour är dock ovanligt. Oregelbunden arbetetstid, desto vanligare. 
    Personens mamma var ju sjuksköterska och inte undersköterska.
  • Anonym (G)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-09-21 20:58:48 följande:
    Förskolepersonals gnäll

Jobbar du med ett välfärdsyrke - ta vilket som helst - så kommer det gnällas. I SYNNERHET inom kvinnodominerade branscher - så detta är inte unikt för förskollärare. Jag kommer ihåg redan på mellanstadiet hur jag reagerade när en lärare beklagade sig över hur jobbiga hennes långa torsdagar till 17 var. När jag drog till med hur mina föräldrar ofta hade delade turer (mamma, ssk, äldreboende) och vaken jour (pappa, BMA, sjukhus) så blev hon skitsur på mig. Tydligen kan man inte jämföra, för lärare har det minsann jobbigast. Så förskollärare är inte unika med detta tankesätt.

Anonym (M)

Här skriver Sanna klart och tydligt att hennes mamma jobbar som SSK dvs sjuksköterska.
  • Anonym (G)
    Anonym (M) skrev 2024-09-22 13:17:51 följande:
    Nu är inte undersköterska samma som sjuksköterska, även om det är vanligt att man blandar ihop dessa två. 

Och jo, det är ovanligt att ha jour som BMA. Även på små sjukhus. Oregelbundna arbetstider är desto vanligare. 

Man jobbar heller inte delade turer som ssk (sjukskörerska) på äldreboende, varken söder ut eller norrut. 
    Se mitt inlägg ovan. mamman var inte uska utan ssk.
  • Anonym (G)
    Anonym (M) skrev 2024-09-22 15:15:56 följande:
    Ja, hon tror det. Vanligt misstag. 
    Du menar att du vet bättre vad personens mamma arbetar som? Givetvis jobbar Sannas mamma som ssk om det är det Sanna skriver.
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll