Inlägg från: Anonym (Tyra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tyra)

Förskolepersonals gnäll

Anonym (G) skrev 2024-09-21 21:14:15 följande:
    Från början ja men då visste du väl att löneutvecklingen är mycket större än för en förskollärare? Eller?

Hur mycket tjänar du IDAG? 
    Nja, jag har ingen större lön idag heller. En förskollärare väljer ju själv hur den vill utvecklas och om den vill tjäna pengar eller inte.. jag vet folk som tjänar riktigt bra som förskollärare. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 21:19:11 följande:
    Och vad får du ut i lön?
    Jag tar inte ut mer än 35 tusen i månaden Sedan är det skatt på det. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Klagar) skrev 2024-09-21 21:17:14 följande:

Idag blev jag och en kollega ensamma med 37 barn, varav 20 under 2 år. Det betydde även att vi inte kunde gå hem som planerat kl 14, utan fick så klart var kvar tills sista barnen hämtats, plus ta hand om stängningsrutinerna. Sista föräldern var även se pga en trafikolycka, så kollegan kom inte iväg förrän 15, för jag s åt henne att det var ok att gå, och jag 18.20 ungefär. Det kommer inte synas ett dugg varken på min lönespec, den kommer vara de vanliga 22000 efter skatt, eller min ledighet. Komp kan vi titta oss om i stjärnorna.

Så förlåt om jag klagar lite. 

Det var inte detta jag syftade på. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (J) skrev 2024-09-21 21:25:47 följande:
    Så du jobbar 6 dagar/veckan med en genomsnittstid på 10h/dag med en helt fri dag i veckan. 

Nej tack. Jag hör hellre på förskollärarnas, helt förståeliga, gnäll än att jobba såsom du gör.

Men jag förstår fortfarande inte hur du kan tycka att människor ska jobba gratis för att få en bättre arbetssituation. Ditt argument är att andra yrken har det värre och arbetar längre pass så då ska förskollärare (och annan förskolepersonal) helt enkelt arbeta på sin fritid och håll käften? Men dessa arbetar inte på sin fritid. Dessa får troligtvis betalt för dessa 14-timmar. Jag har t.ex. en vän som arbetar som polis och många gånger behöver jobba övertid; men han får också betalt för detta och gör det gladeligen tack vare detta extra tillskott i kassan. Han gnäller inte, för han får betalt. 

Men du tycker ärligt talat att människor ska arbeta gratis? På riktigt? Tragiskt. 
    Du missförstår nog mig. Jag tycker väl att det är bättre att lösa ett problem än att bara klaga. Om tiden du klagar är 20 timmar i veckan, om du har jobbat och oron för jobbet konstant i ditt huvud 20 timmar i veckan. Vad tycker du den personen ska göra då? för det är 20 timmars obetald tid och magsår 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:27:05 följande:
    På vilket sätt då? 
    Hur menar du på vilket sätt? 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:32:22 följande:
    Hur kan de utvecklas och tjäna bra som just förskollärare? 
    Ja de blir riktigt bra på sitt jobb, skriver kurslitteratur och jobbar i barngrupp dagar i veckan och resterande tid jobbar de med att skriva, handleda och hålla föreläsningar inom barns utveckling. Det tjänar riktigt bra. En halvdags utbildning kan de ta 50 tusen för. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:39:30 följande:
    Med andra ord så har de extra jobb som föreläsare författare. 

Hur ska de kunna utvecklas och tjäna bra som just FÖRSKOLLÄRARE?

De gör ju detta som förskollärare? Det utvecklas ju och tjänar bra för att det ansträngt sig och gjort något som andra efterfrågar. Det är inget magiskt som bara hänt. Utan dessa har kämpat. Fortbildat sig utan betalt. Det fick inte bara detta i sitt knä eller att något föll ner från himlen. 

Såhär är det ju med alla branscher. Du tjänar inte automatiskt bra bara för att du är ekonom. Då kan förskollärare tjäna lika bra t ex som en eller mer än en ekonom. 

Så löneförhöjning handlar om prestationer. 

• Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 21:43:23 följande:
    Oj så du, din man och era anställda jobbar över 60 h i veckan och tar ut så lite pengar? Vad lurade ni är. Vad är det för mening att jobba ihjäl sig om ni inte tänker tjäna något på det?
    Ja, idag är det ju vårt bolag och rent skattemässigt vore det ju mycket dumt att ta ut mer i lön än vad vi behöver? 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (J) skrev 2024-09-21 21:40:47 följande:
    Så din lösning är att personen, som redan har en hög belastning på jobbet och mår dåligt av detta jobb, ska arbeta på den tid som hen troligtvis behöver för återhämtning? Och då dessutom obetalt. 

Men vad jag tycker denna person ska göra? Byta arbetsplats eller yrke. Inte arbeta mer än vad hen behöver för att få en dräglig tillvaro på sin arbetsplats. Om du vill göra det så är det upp till dig men förvänta dig inte att andra ska göra det utan att gnälla och klaga. 

För mig låter det mer som att du lagt dig ner platt och accepterar dina kassa vilkor... 

35.000 kr för 60h/veckan. A l d r i g. 
    Nu jobbar jag för mitt egna bolag och behöver inte mer per månad i lön. Är ju idiotiskt att ta ut någon lön alls rent skattemässigt. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 21:47:52 följande:
    Så du och din man tvingar era anställda att jobba gratis?
    De får utdelning sedan också. Vi äger däremot en större del av bolaget men de får ta del av utdelningen. Man kämpar för ett företag som man kämpar för ett barn. Så de jobbar inte gratis. Däremot blir det ju ingen utdelning om det inte finns något att ta ut, jobbar man inte så finns det ju inga pengar i bolaget. Ingen är kränkt
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll