• Anonym (Junibebis?)

Letrozole, följas åt?

Hej!

Jag har nyligen fått en pcos diagnos och påbörjade min första omgång med enkeldos Letrozole igår (CD3)

Jag ska följa min ägglossning genom framför allt tempning.

Någon som vill följas åt?

• Svar på tråden Letrozole, följas åt?
  • Miatheone

Ringde idag till fertilitetsmottagningen men visade sig att dem har stängt fram till och med 6 januari. Kommer kunna ringa först till dem på cykeldag 13. Men kör väl på som vanligt och tar ägglossningstest. Men nu till min fråga vilken cykeldag startar ni med ägglossningstesterna? 

• Anonym (Jenny)
    Nanathalie skrev 2024-12-24 21:22:03 följande:
    Välkommen!
    Beklagar missfallet. För mig tog det 4 omgångar med Letrozol för plusset att komma. Hoppas det blir bättre på dubbeldos! Håll i håll ut. Jag hade typ gett upp hoppet (också försökt sedan april dock utan ett enda plus) men nu kom det äntligen. 

Håller tummarna för er alla här inne ❤️
    Det ger lite hopp av att höra att det gick för dig efter fyra gånger. Ja missfallet var riktigt tufft, det kändes som att ens framtid som man blev så exalterad över blev sliten ifrån en och det där lilla livet som man visste fanns i magen och som man var så nyfiken över dog...
    Hur går din graviditet hittills? 😊
  • Anonym (Jenny)
    Miatheone skrev 2024-12-27 10:08:11 följande:

Ringde idag till fertilitetsmottagningen men visade sig att dem har stängt fram till och med 6 januari. Kommer kunna ringa först till dem på cykeldag 13. Men kör väl på som vanligt och tar ägglossningstest. Men nu till min fråga vilken cykeldag startar ni med ägglossningstesterna? 

Den här cykeln började jag kolla cykeldag 10 och fick positivt cykeldag 12 så det blev positivt lite tidigare än vad jag väntade mig så det var tur att jag inte började senare. 😊
  • Vias

Hejsan! 

Efter besök hos gyn förra månaden konstaterades det att jag har PCO. Jag tog min första kur Letrozol i början på december, CB advanced visade fast gubbe på CD 14. MEN(!!!) jag tempar och appen vill inte bekräfta att ÄL skett. Tycker inte heller tempen har ökat såpass mycket som den verkar göra för andra. Nu lever jag istället i ovisshet, är på CD  21, och tänker att om ÄL skett så bör jag i sådana fall få mens om ca en vecka. 

Undrar dock om det är ett dåligt tecken att tempen inte går upp mer, även om jag nu faktiskt haft ÄL. Typ brist på progesteron? ????

• Vias
    Miatheone skrev 2024-12-27 10:08:11 följande:

Jag började också testa CD 10 ☺️
  • Nanathalie
    Vias skrev 2024-12-28 13:55:15 följande:

Hejsan! 

Efter besök hos gyn förra månaden konstaterades det att jag har PCO. Jag tog min första kur Letrozol i början på december, CB advanced visade fast gubbe på CD 14. MEN(!!!) jag tempar och appen vill inte bekräfta att ÄL skett. Tycker inte heller tempen har ökat såpass mycket som den verkar göra för andra. Nu lever jag istället i ovisshet, är på CD  21, och tänker att om ÄL skett så bör jag i sådana fall få mens om ca en vecka. 

Undrar dock om det är ett dåligt tecken att tempen inte går upp mer, även om jag nu faktiskt haft ÄL. Typ brist på progesteron? ????

Tempen måste gå upp och stanna uppe för att ägglossning skall bekräftas. Om den inte stannar uppe eller går upp innebär det kortfattat att du tyvärr inte har ägglossat av någon anledning.
  • Miatheone
    Vias skrev 2024-12-28 13:56:48 följande:
    Jag började också testa CD 10 ☺️
    Tack för svar då kör jag på det med. Då blir det dags att börja ägglossningstesta på lördag. Så spännande eftersom jag nu kör dubbel dos letrozol. Men en fråga till er som kört letrozol innan blir er cykel också kortare? Har haft mens i 3 dagar nu efter intag av provera och verkar som den redan snart är slut.
  • Vias
    Nanathalie skrev 2024-12-28 17:19:20 följande:
    Tempen måste gå upp och stanna uppe för att ägglossning skall bekräftas. Om den inte stannar uppe eller går upp innebär det kortfattat att du tyvärr inte har ägglossat av någon anledning.
    Jag hade en dipp (under CL) ÄL +3, så var väl därför. Sedan dess har den varit iaf 0,2 grader över, men tycker alla andra får så mycket större höjningar haha 😩

Nu satte iaf appen ut ÄL på CD 15, vilket också stämmer med ÄL-test. På CBs hemsida står det dock att man ej ska använda testerna om man har PCO/s, så jag kommer nog inte lita på varken test eller app förrän jag får mens nästa vecka. 
  • Anonym (Jenny)
    Miatheone skrev 2024-12-29 00:13:16 följande:
    Tack för svar då kör jag på det med. Då blir det dags att börja ägglossningstesta på lördag. Så spännande eftersom jag nu kör dubbel dos letrozol. Men en fråga till er som kört letrozol innan blir er cykel också kortare? Har haft mens i 3 dagar nu efter intag av provera och verkar som den redan snart är slut.
    Jag har nog inte direkt upplevt att min cykel har blivit kortare av letrozol. Det enda jag lagt märke till var att den gången jag fick konstaterat att jag hade ägglossat en cykel tack vare letrozol så blev min mens ännu kraftigare och varade lite kortare än de andra cyklerna innan. 😊
  • Anonym (Jenny)
    Vias skrev 2024-12-29 08:59:15 följande:
    Jag hade en dipp (under CL) ÄL +3, så var väl därför. Sedan dess har den varit iaf 0,2 grader över, men tycker alla andra får så mycket större höjningar haha 😩

Nu satte iaf appen ut ÄL på CD 15, vilket också stämmer med ÄL-test. På CBs hemsida står det dock att man ej ska använda testerna om man har PCO/s, så jag kommer nog inte lita på varken test eller app förrän jag får mens nästa vecka. 
    Min läkare beskrev det som att ägglossningstesterna visar när kroppen har de rätta förutsättningarna att ägglossa MEN för att ägglossa så behöver man dessutom ett moget ägg som är redo att lossa också. Så testet talar bara om när kroppen är redo men inte om man faktiskt lossar ett moget ägg. Jag får alltid positivt ägglossningstest en gång i månaden men jag lossar inte så ofta av mig själv. 😊
Svar på tråden Letrozole, följas åt?