• Anonym (Mycket rädd)

Vad gör jag om jag blir utvisat ifrån Sverige?

SD börjar bli större och större och jag tycker mig att SD börjar öppna upp sig och ha lik sina åsikter och planer som AfS har.

Bara att AfS kör med mer öppna kort om att införa återvandringsverket, inkl medborgare som är födda i Sverige. Man skall alltså kunna inkl dra tillbaks medborgare mot människor som är födda i Sverige men har föräldrar som har rötter i andra länder och det är till dessa länder man kommer kunna utvisas till.

Vad kan jag göra om jag blir utvisat. Jag har ingenting kopplad med vare sig min familj eller släkt. JAG har blivit utsatt för olika saker inom familjen och släkten. Jag har i min unga vuxna ålder fått hjälp via socialen att komma bort ifrån familjen och levt med ett skyddad identitet.

Jag levde med besvär av förvirring och svårigheter. Var jag vis nivå av ''omognad''. Men jag har utvecklats väldigt mycket. Just nu är jag 31 år. Har till en vis del svårt med jobb, men har extrajobb i två olika verksamheter och försöker hitta deltid eller heltidsarbete. Jag har jobbat lite här och där.

Jag är väl en av de som inte anses vara okej för Sverige, då jag inte jobbat så mycket i min historik. Nu kanske AfS inte kommer till makten på många år och då har jag säkerligen lyckats hitta jobb och jobbat flera år, nu när jag är mer mogen och redo för jobb.

Men SD lär nog ha en sådana önskemål, som är lik AfS. Man trodde ju förut att SD inte ville klippa medborgarskap, men när SD började bli större och större så uppdaterades deras program. Jag tror att deras program kommer att uppdateras ytterligare när SD vunnit eller blivit tillräcklig stora.

Jag vet inte alls vad jag kan göra när jag blir utvisad. Jag har ingenting i det land som mina föräldrar kommer ifrån.

• Svar på tråden Vad gör jag om jag blir utvisat ifrån Sverige?
  • Anonym (Åäö)
    Tom Araya skrev 2024-09-22 04:35:25 följande:

Problemet med utvisning är at det måste finnas ett land att utvisa till och det går inte att tvinga andra länder att ta emot de vi vill utvisa.

Såna saker går att "lösa" inom landets egna gränser. Tyskarna till exempel skapade getton för att senare utveckla det till koncentrationsläger. Eller den "slutgiltiga lösningen" som de kallade saken.

Börjar man med utvisning av medborgare så leder det så småningom till det. Speciellt om det sker på ett godtyckligt sätt såsom kriteriet "svensk essens"
  • Ms anybody

Är du född i Sverige om inte hur länge har du bott i Sverige? För om du inte är född i Sverige och inte kan försörja dig själv, varför ska du då stanna i Sverige? I den situationen så är det ju självklart att man åker hem till sitt egna hemland.. Du har inga skäl att få stanna här och bli försörjd av oss. Det är ju fel. Jag har själv bott och jobbat utomlands dvs utanför EU i mitt fall. Och självklart när jag inte längre hade jobb så blev det dax för mig att flyga hem. Så funkar verkligheten. 

• nihka
    Anonym (Åäö) skrev 2024-09-22 01:04:39 följande:
    Det är naivt.
    På 60-talet i Afghanistan, såna saker går fort
    Från 1972 faktiskt. Bilden figurerar bl a i en artikel som handlar om att Trump bestämde sig för att stanna kvar i Afghanistan. Kvinnorna i minikjok? fångade hans upppmärksamhet och sympatier bara tillfälligt, för som bekant satte han senare datumet för när USA skulle ta sina truppper och lämna Afghanistan - utan någon plan för hur det skulle verkställas förstås.

Under tiden hann Trump underminera för kvinnor inte bara i Afghanistan utan globalt:

www.elle.com/culture/career-politics/news/a47697/women-in-miniskirts-kabul-photo-afghanistan-war/

Rätt hanterat behöver det inte alls gå fort för talibaner att ta över.

TS: du är född i Sverige och har svenskt medborgarskap så det är noll risk att du kommer utvisad till ett land du aldrig har bott i, så simma lugnt!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (F)
    Ms anybody skrev 2024-09-22 06:16:18 följande:

Är du född i Sverige om inte hur länge har du bott i Sverige? För om du inte är född i Sverige och inte kan försörja dig själv, varför ska du då stanna i Sverige? I den situationen så är det ju självklart att man åker hem till sitt egna hemland.. Du har inga skäl att få stanna här och bli försörjd av oss. Det är ju fel. Jag har själv bott och jobbat utomlands dvs utanför EU i mitt fall. Och självklart när jag inte längre hade jobb så blev det dax för mig att flyga hem. Så funkar verkligheten. 

Jag håller inte med. Har man varit här så länge att man blivit svensk medborgare så ska man inte skickas ut bara för att man råkar ut för något som gör att man förlorar arbetsförmågan.
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-09-22 07:24:28 följande:
    Från 1972 faktiskt. Bilden figurerar bl a i en artikel som handlar om att Trump bestämde sig för att stanna kvar i Afghanistan. Kvinnorna i minikjok? fångade hans upppmärksamhet och sympatier bara tillfälligt, för som bekant satte han senare datumet för när USA skulle ta sina truppper och lämna Afghanistan - utan någon plan för hur det skulle verkställas förstås.

Under tiden hann Trump underminera för kvinnor inte bara i Afghanistan utan globalt:

www.elle.com/culture/career-politics/news/a47697/women-in-miniskirts-kabul-photo-afghanistan-war/

TS: du är född i Sverige och har svenskt medborgarskap så det är noll risk att du kommer utvisad till ett land du aldrig har bott i, så simma lugnt!
    Jaha, är till och med TALIBANERNA Trumps fel nu..? Tomte Ni på den vänsterliberala sidan är otroliga: när amerikanska presidenter invaderar och för krig och lägger sig i i fjärran länder så är det inte bra, men när de drar tillbaka trupperna därifrån och låter länderna sköta sina egna angelägenheter, så är det inte bra det heller....
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-09-22 08:25:11 följande:
    Jaha, är till och med TALIBANERNA Trumps fel nu..? Tomte Ni på den vänsterliberala sidan är otroliga: när amerikanska presidenter invaderar och för krig och lägger sig i i fjärran länder så är det inte bra, men när de drar tillbaka trupperna därifrån och låter länderna sköta sina egna angelägenheter, så är det inte bra det heller....
    #Läsförståelse. På flera punkter.

Jag har inte påstått att talibanerna är Trumps "fel". Talibaner finns oavsett om Trump är president eller inte. Däremot har man ett ansvar när man drar bort millitärt beskydd att man inte lämnar de man säger sig värna om i sticket. Om man inte tror att man kan fullfölja ska man inte starta.
  • Anonym (E)

Jag minns hur det lät innan SD kom in i riksdagen 2010. Det fanns debattörer som på fullt allvar hävdade att bussar fulla av invandrare skulle börja rulla ut ur Sverige så fort de kom in. Sedan kom de in i riksdagen och inget sådant hände förstås. 

Därefter följde år av larmande om faran med SD och skräckscenarier om vad som skulle hända om de kom i regeringsställning. 

Nu är det uppenbart att Tidöavtalet är lite av en blåsning för SD. De mest kontroversiella förslagen kommer inte att genomföras utan ska först utredas. Dessutom har regeringspartierna lagt till en skrivning om att förslagen bara kan genomföras om det ekonomiska läget tillåter. Alltså kan i princip samtliga av de kontroversiella förslagen stoppas med hänvisning till ekonomin. 

Skräckscenarierna förverkligades inte eftersom SD inte agerar i ett politiskt vakuum utan är beroende av andra partier för att kunna genomföra sin politik. 

Dessutom är SD rena pojkscouterna jämfört med högerpopulister i övriga Europa. NF och Alternativ för Tyskland är till exempel betydligt mer hårdföra och extrema. Sverige utmärker sig åt andra hållet.

Det står till och med i FNs flyktingkonvention att om du får asyl i ett land så måste du respektera landets lagar, sköta dig och inte begå brott, annars kan din asyl upphävas. Sverige har utvisat ytterst få brottslingar som begått grova brott trots att möjligheten alltid har funnits. 

Som jag skrev ovan har villkorade medborgarskap eller möjligheten att dra tillbaka medborgarskap föreslagits flera gånger tidigare, även av sossar, men det är extremt kontroversiellt i Sverige. 

Att Sverige skulle gå från att vara en självutnämnd humanistisk stormakt till ett av Europas mest högerextrema länder är helt osannolikt. Mycket av det som föreslås av SD nu tillämpas redan i övriga EU så vi står inte inför något fjärde rike som en del vill få det till utan snarare en normalisering. 

Jag förstår att många invandrare i Sverige är rädda, vilket gör mig ledsen som svensk, men det är bättre att se till fakta och vad som faktiskt händer politiskt och juridiskt i Sverige. 

• nihka
    Anonym (E) skrev 2024-09-22 12:34:30 följande:

Jag minns hur det lät innan SD kom in i riksdagen 2010. Det fanns debattörer som på fullt allvar hävdade att bussar fulla av invandrare skulle börja rulla ut ur Sverige så fort de kom in. Sedan kom de in i riksdagen och inget sådant hände förstås. 

Därefter följde år av larmande om faran med SD och skräckscenarier om vad som skulle hända om de kom i regeringsställning. 

Nu är det uppenbart att Tidöavtalet är lite av en blåsning för SD. De mest kontroversiella förslagen kommer inte att genomföras utan ska först utredas. Dessutom har regeringspartierna lagt till en skrivning om att förslagen bara kan genomföras om det ekonomiska läget tillåter. Alltså kan i princip samtliga av de kontroversiella förslagen stoppas med hänvisning till ekonomin. 

Skräckscenarierna förverkligades inte eftersom SD inte agerar i ett politiskt vakuum utan är beroende av andra partier för att kunna genomföra sin politik. 

Dessutom är SD rena pojkscouterna jämfört med högerpopulister i övriga Europa. NF och Alternativ för Tyskland är till exempel betydligt mer hårdföra och extrema. Sverige utmärker sig åt andra hållet.

Det står till och med i FNs flyktingkonvention att om du får asyl i ett land så måste du respektera landets lagar, sköta dig och inte begå brott, annars kan din asyl upphävas. Sverige har utvisat ytterst få brottslingar som begått grova brott trots att möjligheten alltid har funnits. 

Som jag skrev ovan har villkorade medborgarskap eller möjligheten att dra tillbaka medborgarskap föreslagits flera gånger tidigare, även av sossar, men det är extremt kontroversiellt i Sverige. 

Att Sverige skulle gå från att vara en självutnämnd humanistisk stormakt till ett av Europas mest högerextrema länder är helt osannolikt. Mycket av det som föreslås av SD nu tillämpas redan i övriga EU så vi står inte inför något fjärde rike som en del vill få det till utan snarare en normalisering. 

Jag förstår att många invandrare i Sverige är rädda, vilket gör mig ledsen som svensk, men det är bättre att se till fakta och vad som faktiskt händer politiskt och juridiskt i Sverige. 

Precis. Några skräckscenion blir det inte. SD kunde som det omogna parti de var/är skräna om allt som skulle hända bara de kom till makten. Detta utan minsta tanke på inhemska lagar, EU-lagar, internationelllea lagar och konventioner. Likaså bortsåg man från att måste samsas med andra politiska partier och krav om utredningar, remisstid mm, mm, mm som tillhör den politiska vuxenvärlden.

Det är inte så att Sverige inte utvisar brottlingar som begått grova brott alls utan att man inte utvisar alla beror på sådant som att det inte finns mottagandeland och att det finns omyndliga barn. Barnkonventionen trumfar här: 

Barnkonventionen säger att inget barn får skiljas från sina föräldrar om inte barnet och föräldrarna vill
  • Anonym (Åäö)

Tror inte att man ska vara alltför naiv. Sd har en falang som kallas för "bunkern" 

Har en auktoritär politik fått fäste så riskerar det att accelerera.

• Anonym (Åäö)
    nihka skrev 2024-09-22 07:24:28 följande:

70-talet, ännu värre. 
Svar på tråden Vad gör jag om jag blir utvisat ifrån Sverige?