Anonym (Illamående) skrev 2024-11-07 17:10:53 följande:
Någon som har tips mot extremt illamående. Känns som att jag testat allt. Äter knäcke innan jag går upp, dricker olika drycker, småäter på något hela tiden för att slippa det värsta illamåendet. Fick medicin utskrivet från läkaren och gått på dem i tre dagar nu och känner att det typ är värre. Illamående dygnet runt, klöks/hulkar flera gånger om dagen, men kommer inte upp något. På detta blir man ju extremt trött och ständig huvudvärk.
Mår oxå väldigt dåligt psykiskt och har inte kunnat tänka klart. Ibland känns det inte som det är värt att och tänkt att jag inte kommer orka må såhär. men tack vare tabletterna (som tydligen hjälper mot ångest oxå, vilket jag inte visste) så kan jag börja tänka klart åtminstone inte inte bara ha massa panik över vad som komma skall. Minns inte att jag hade de här känslorna i tidigare graviditeter men jag var konstant illamående på ett annat sätt. Kände en längtan, men idag är fokuset mest på måendet så hinner liksom inte längta.
Är idag i v 9+1. Lång väg kvar om man ska må såhär. Hopas givetvis det ska lätta lite efter v.12
Jag är 8+2 och förstår precis vad du menar. Första barnet och jag trodde alltid att jag skulle längta, shoppa massor med barnkläder men istället känns det som att det handlar om att överleva dag för dag. Har känt att jag förlorat mig själv något.
Vad har du fått för medicin? Själv har jag lergigan (inte den som heter komp och som innehåller koffein då jag blev väldigt dålig på den) och har fått något nytt utskrivet av läkaren idag jag inte hunnit hämta ut och som ska ersätta lergiganen då jag fortfarande är så pass dålig. Blivit sjukskriven på 75% i några veckor framåt och kommer egentligen bara hantera viss typ av jobbmail från soffan.
Jag äter det jag kan vilket just nu är billy-pizza, korvstroganoff, piggelin och leverpastejsmackor. Tidigare kunde jag bara äta kräm och yoghurt. Tänker att det nyttiga får komma sen. Tips om du inte redan gör det är att äta innan du går upp ur sängen. Innan jag knappt hunnit öppna ögonen äter jag en banan, sen kommer mannen och serverar mig macka. Testade igår att ligga kvar en timme och äta en portion korvstroganoff vilket funkade riktigt bra.