Inlägg från: Kommerintepåettnamn |Visa alla inlägg
  • Kommerintepåettnamn

Gravid med bf Juni 2025!

Anonym (LillG) skrev 2024-11-02 08:46:36 följande:

Hur mår ni alla? Går in i vecka 6+0 idag och har vul på onsdag.

enda symtom jag har nu är ömma bröstvårtor.
    känner inget illamående. Har även brun/beige aktiga flytningar Vilket håller ner förväntningarna på onsdag. Räknar inte med att vulet ska visa ett pickande hjärta.

med sonen mådde ja rätt illa i början. Ma som slutade med att fostret dog i v 12 mådde ja inte illa :/ 

7+4 här, andfådd och illamående. Sjukanmält mig och får lergigan för illamåendet. Lergigan comp gick inte alls hem hos mig pga hjärtklappningar, frossa och mer illamående. Gjorde tidigt ultraljud i torsdags vilket var en maffig känsla. Att både se fostret men även höra hjärtljuden gjorde det häftigt. Är fortfarande något överväldigad, är första barnet. Inskrivning hos MVC igår och fick lämna blodprov och ta blodtryck. Inget urinprov dock vilket en tjejkompis alltid fått lämna vid inskrivning fast i en annan närliggande kommun. Just nu försöker jag bara överleva till vecka 12 när man oftast börjar må bättre. Ha svårt att njuta av graviditeten och glädjen just nu och känner lite att jag tappat bort mig själv.
  • Kommerintepåettnamn
    Anonym (Illamående) skrev 2024-11-07 17:10:53 följande:

Någon som har tips mot extremt illamående. Känns som att jag testat allt. Äter knäcke innan jag går upp, dricker olika drycker, småäter på något hela tiden för att slippa det värsta illamåendet. Fick medicin utskrivet från läkaren och gått på dem i tre dagar nu och känner att det typ är värre. Illamående dygnet runt, klöks/hulkar flera gånger om dagen, men kommer inte upp något. På detta blir man ju extremt trött och ständig huvudvärk. 

Mår oxå väldigt dåligt psykiskt och har inte kunnat tänka klart. Ibland känns det inte som det är värt att och tänkt att jag inte kommer orka må såhär. men tack vare tabletterna (som tydligen hjälper mot ångest oxå, vilket jag inte visste) så kan jag börja tänka klart åtminstone inte inte bara ha massa panik över vad som komma skall. Minns inte att jag hade de här känslorna i tidigare graviditeter men jag var konstant illamående på ett annat sätt. Kände en längtan, men idag är fokuset mest på måendet så hinner liksom inte längta. 

Är idag i v 9+1. Lång väg kvar om man ska må såhär. Hopas givetvis det ska lätta lite efter v.12 

Jag är 8+2 och förstår precis vad du menar. Första barnet och jag trodde alltid att jag skulle längta, shoppa massor med barnkläder men istället känns det som att det handlar om att överleva dag för dag. Har känt att jag förlorat mig själv något.

Vad har du fått för medicin? Själv har jag lergigan (inte den som heter komp och som innehåller koffein då jag blev väldigt dålig på den) och har fått något nytt utskrivet av läkaren idag jag inte hunnit hämta ut och som ska ersätta lergiganen då jag fortfarande är så pass dålig. Blivit sjukskriven på 75% i några veckor framåt och kommer egentligen bara hantera viss typ av jobbmail från soffan. 

Jag äter det jag kan vilket just nu är billy-pizza, korvstroganoff, piggelin och leverpastejsmackor. Tidigare kunde jag bara äta kräm och yoghurt. Tänker att det nyttiga får komma sen. Tips om du inte redan gör det är att äta innan du går upp ur sängen. Innan jag knappt hunnit öppna ögonen äter jag en banan, sen kommer mannen och serverar mig macka. Testade igår att ligga kvar en timme och äta en portion korvstroganoff vilket funkade riktigt bra. 

• Kommerintepåettnamn
    Sparklinggrey skrev 2024-11-06 14:03:14 följande:

När ska ni göra första ultraljudet? När har ni tänkt eller har ni berättat för familj/vänner om er graviditet. Jag vill gärna se barnet först och få veta att allt ser bra ut. Känns så nervöst ❤️

Vi gjorde IVF så fick ett tidigt ultraljud förra veckan i 7+2 och allt såg bra ut. Chefen fick veta det tidigt pga. illamåendet och familjen och närmsta vännerna mer eller mindre samma dag vi plussade. De har ju vetat om vår IVF-process så vetat alla steg vi tagit. Skulle det skita sig hade vi ändå velat att de vetat. Jag har börjat få dåligt samvete på jobbet, trots att jag från idag är sjukskriven 75% så har börjat berätta för kollegor men jag känner heller inte att jag skulle ha några problem att berätta om det skulle skita sig. Offentligt så som bekanta, instagram osv får vänta till vecka 12. Är 8+2 idag.
  • Kommerintepåettnamn
    Anonym (Illamående) skrev 2024-11-07 21:30:07 följande:
    Det är "skönt" att höra fler som känner liknade i mående. Jag har två barn sen innan och då kände jag bara ren lycka och längtan. Men jag har hört att man kan känna såhär med alla hormoner och dåligt mående på det.

Jag har lergigan comp. Ska se i helgen om jag känner skillnad utan. Kan ju vara så att illamåendet eskalerat dessa dagarna ändå. Men börjar få ont i käkarna för jag klöks så många gånger. Vad fick du för något utskrivet nu? Jag tror jag får ringa mvc imorgon igen och berätta hur jag mår. 

Ska testa dina tips att bli servade av mannen på morgonen 😅🙈 Jag har alltid knäckebröd på nattduksbordet. Vaknar ibland på natten och äter lite, för vaknar illamående. Hela huset vaknar av mitt knaprande 🤣 Banan hjälper oxå, men måste liksom tugga på något hela tiden för att slippa illamåendet och det går ju inte. 

Jag har fått Xonvea men inte hämtat ut och testat än. Ska tydligen fasas in och får inte tas samtidigt som Lergigan så är lite rädd att sluta mer lergiganen för att fasa in Xonvean när jag vet att lergiganen hjälper något. 

Ja, jag kan nästan få lite dåligt samvete att jag inte ?är glad?. Klart jag är glad över graviditeten men njuter och längtar gör jag inte, jag kan inte det just nu. Överleva överleva överleva..

• Kommerintepåettnamn

Hur är eran hunger? När jag inte mår illa är jag extremt hungrig. Jag äter lunch för att äta en till lunch en timme senare. Är det fler så känner så här? Sitter detta i en hel graviditet? Hur ska man lyckas hålla en rimlig vikt med detta hunger och sug? ????

• Kommerintepåettnamn
    Anon0141 skrev 2024-11-14 17:19:50 följande:
    För mig var det så med första. Inte lika mycket nu. Minns att jag åt mycket kex, älskade att dricka mjölk och äta gröna äpplen. Och flingor! 😅Jag gick totalt upp 7 kg under graviditeten men det är ju sjukt individuellt också!
    Det känns som att jag redan gått upp 7kg på mackor och flingor.. satt det kvar hela graviditeten eller kan det dämpas något i andra trimestern? :)
  • Kommerintepåettnamn
    Anon0141 skrev 2024-11-14 20:35:32 följande:
    Nej gud aptiten förändrades hela tiden. Skulle säga att mellan v 11+0 till vecka 34 ungefär var den som vanligt. Efter det smakade ALLT skit. Och jag kunde liksom inte äta för barnet tog så mycket plats.
    Skönt att höra! Saknar att kunna vara hungrig eftersom jag äter konstant för att dämpa illamåendet.
  • Kommerintepåettnamn
    Anon0141 skrev 2024-11-15 13:31:14 följande:
    Vänta tills du får cravings 😅 trodde inte jag hade sånt tills jag kom på mig själv med att äta skink- inlindad saltgurka klockan 02 en natt 🤣 nu är det det enda jag vill äta. Allt lindat i en saltgurka ????
    Skinkinlindad saltgurka lät ju iof både gott och relativt nyttigt 😅 
  • Kommerintepåettnamn
    Jejje93 skrev 2024-11-20 17:02:55 följande:

Var på TUL i tisdags. Trodde jag var i vecka 10+5 men tjiii fick jag. Det var precis som jag trodde från första början att jag var i vecka 8+5. Vet precis när jag blev gravid då jag har oregelbunden mens och vi skyddat oss förutom EN gång. 😅 men barnmorskan jag träffat På barnmorskemottagningen ville gärna gå på senaste mensens första dag fast att min menscykel är typ allt från 50-100 dagar. Alltså det var en sån lättnad att se ETT TICKANDE HJÄRTA på en liten räka. 😭 nu blir det KUB den 10e december och jag ska försöka sluta nojja ❤️

Vad roligt! Grattis! Vad skönt, nu kan du andas ut och försöka finna ro. 🥰 Vi har KUB den 9e december, känns som en evighet dit. Tiden går så långsamt 😅
  • Kommerintepåettnamn
    Sparklinggrey skrev 2024-11-21 09:08:36 följande:

Har ni gjort något kul när ni berättade för anhöriga att ni är gravida? Kommer ni ta reda på kön och när, hur isåfall? Har tänkt på vid TUL att vi ska gissa kön och sen om det går få reda på v.20 vill vi veta. Har hört att vissa ber barnmorska skriva på en lapp och så kan man bestämma själva när man vill ta reda på könet. 

Jag och tjejkompisen är båda gravida så vi ska på nyårsafton poppa en varsin gender reveal-ballong för oss och våra respektive, annars har vi inte tänkt oss något speciellt. Vi gjorde IVF så våra närmaste har vetat om processen och graviditeten mer eller mindre innan vi ens plussade 😅
  • Kommerintepåettnamn

Gick in i vecka 12 idag och illamåendet har börjat lätta
    men behöver fortfarande mina lergigan. Jag har dock börjat få foglossning och får ont i ländryggen efter att varit och handlat, även om jag inte burit tungt. Trappor och promenader gillar inte kroppen, den mår bäst att sitta eller ligga ner. Jag hade sett fram emot en ?hälsosam? graviditet med mycket rörelse, bra mat men istället vill jag knappt röra mig och är konstant hungrig. Gått ut 6kg redan vilket ger mig ångest. Någon som känner igen sig?

• Kommerintepåettnamn

Skönt att höra att man inte är ensam. Alla kollegor och liknande säger bara något i stil med ?jag gick bara upp 10kg och då åt jag en semla varje dag? eller ?jag tränade mitt sista träningspass på gym dagen innan förlossning? och själv är man redan upp 6kg och kräks om jag får för fort så jag får upp pulsen ????

• Kommerintepåettnamn
    Massivt golv skrev 2024-12-03 18:41:23 följande:

Är jag knäpp?

Barnet är välkommet och redan älskat, men jag får ångest av att se att min kropp förändras. Jag är i vecka 13+1, så jag är ju mest lite svullen och inget syns när jag har kläder på mig. Har gått upp knappt två kilo och mår egentligen toppen (inget illamående eller foglossning, pigg osv) men att byxorna känns tajta över magen på kvällen känns jättejobbigt. Jag är väldigt hungrig, men Livsmedelsverkets ord ekar i huvudet. "ät inte för två, i början av graviditeten behöver du inte mer kalorier än ett extra äpple om dagen". Jag äter ju givetvis när jag är hungrig, men inte utan grubblerier. 

Samtidigt känner jag mig astöntig över att jag mår dåligt eller klagar över en helt naturlig viktuppgång och en hittills lätt och behaglig graviditet. 

Jag förstår dig HELT. Jag har sån ångest av att jag i 12+0 redan gått upp sex kilo.. kollar ner på min extremt uppsvullna mage (tror mitt magkatarr har triggats av graviditeten) och känner bara.. nej.. Är det ditt första barn?
  • Kommerintepåettnamn
    Maelle89 skrev 2024-12-04 11:57:23 följande:

Igår fick vi vårt svar på NIPT och det såg normalt ut. Fick även veta kön och jag blev väldigt chockad. Har två pojkar innan och där jag mått likadant på deras graviditeter, denna mår jag helt annorlunda. Jag  har alltid haft känslan att jag bara kommer få pojkar men ändå var känslan tjej eftersom jag mår så fruktansvärt dåligt. Så igår så kom resultat och vi väntar ännu en pojke. Så självklart men ändå förvånad eftersom mitt mående är så annorlunda. Nu känns det lite mer verkligt och nästa vecka är det dags för ultraljud igen. Spännande om vi kan se kön där oxå men NIPT ska ju vara 99 % säkert. 

Jag är ändå förvånad över att denna graviditet är så annorlunda mot tidigare. Kanske är för att jag är äldre nu ;) Är ändå 10 år sen jag var gravid sen sist. 

Grattis! 😁 tre pojkar, kan det bli så vilt som man tror? Väntar mitt första barn så har inga egna erfarenheter. Hur länge fick du vänta på svar på NIPT?
  • Kommerintepåettnamn
    Maelle89 skrev 2024-12-05 12:46:19 följande:

Haha. Oja, vilt kommer det säkert bli. Men de andra killarna kommer vara 11 och 13 år så där blir det vilt i form av tonårsfasoner Glad och en liten bebis samtidigt. Känner en skräckblandad förtjusning. 

Det tog exakt 8 dagar att få vårt svaret. 

Skönt, då kanske ni har ?lite hjälp? iallafall av storebröderna! 😁 ringer dom med svaret eller får man läsa på 1177 själv? Undrar främst då jag skulle vilja ha könet nerskrivet på en lapp 🙂
  • Kommerintepåettnamn
    Maelle89 skrev 2024-12-06 07:41:15 följande:
    Ja de är ju mer självständiga nu med att kunna fixa saker hemma. När de var små så var det tufft med två små under två år samtidigt. Så jag hoppas på det sättet att det blir lättare med en liten även ifall jag vet att det kommer bli tufft att rodda två större barn med andra behov än en bebis. Men jag hoppas att det kommer lösa sig. Är en stor oro jag har att inte hinna med liksom. 

Jag fick inget besked utan jag loggade själv in på karolinska. Där kommer det upp en länk med provresultat sen måste man klicka på en annan för att få reda på könet, man kan göra det valet själv så ingen fara. Kanske svårt bara att inte klicka vidare ;) 
    Ja, det där kommer gå galant! 😁
    Åh men toppen! Är det tydligt att kön står på ?nästa sida? eller tror man att man ska trycka nästa för att se mer resultat generellt?
Svar på tråden Gravid med bf Juni 2025!