• Anonym (Undrande)

Bli gravid med ont i ryggen?

Fler som haft ont i ryggen/varit stela i ryggen länge som blivit gravida? Hur gick det med ryggen under tiden och efteråt? Jag är jätterädd för att min rygg kanske blir sämre vid en graviditet. Har en diskbuktning. Försöker träna och då känns det bättre men så fort jag inte gör det så känns det igen. Kanske är jag lite väl nojig. Men jag vill väldigt gärna höra andras erfarenheter.

• Svar på tråden Bli gravid med ont i ryggen?
  • Anonym (Undrande)

Jag har hört att msn på grund av hormonet relaxin blir mer avslappnad i ryggen, stämmer det? er kanske kan hjälpa till på ett positivt sätt?

• Anonym (Undrande)

Hur ska jag tänka för att dämpa oron kring ryggbesvären? Tips? 

• Aliona

Graviditet innebär ju en stor belastning för ryggen, så tyvärr är det nog bäst att ställa sig in på att det kan bli jobbigt och förbereda sig. Det finns träning man kan göra för att stärka just de muskler som behövs för att bära graviditeten. Sen tyckte jag att det var bra med foglossningsbälte som också stödjer upp magen. Finns också andra bälten som hjälper. 

• Anonym (Undrande)
    Aliona skrev 2024-09-17 06:50:02 följande:

Graviditet innebär ju en stor belastning för ryggen, så tyvärr är det nog bäst att ställa sig in på att det kan bli jobbigt och förbereda sig. Det finns träning man kan göra för att stärka just de muskler som behövs för att bära graviditeten. Sen tyckte jag att det var bra med foglossningsbälte som också stödjer upp magen. Finns också andra bälten som hjälper. 

Ja, det är nog bäst. Försöker tänka att jag ska ta det lugnt och helt enkelt får försöka ta det som det kommer. Det är ju såklart inte säkert att det blir så. Men det kan ju bli så och ja jag vill gärna vara lite förberedd på vad jag kan göra isåfall.

Tack för tipsen! Försöker träna upp ryggen lite nu. Men tänk om man har så ont eller mår så dåligt av andra anledningar att man inte kan träna?

Vad jag tänker. Jag är ju inte ens gravid än. Men det är ju ett väldigt stort steg man ska ta. 

• Anonym (Undrande)

Det är ju tur att man inte får hela vikten på ryggen på en enda gång. Förhoppningsvis hinner ryggen vänja sig lite.

• Anonym (Undrande)

Någon annan med erfarenhet? Eller tankar 

• Anonym (Fick ont)

Redan första veckorna av graviditeten startade min ryggsmärta. det är runt ischiasnerven. Vet inte exakt vad det är men ont i den trakten.

kan säga så här. Sista veckorna helt outhärdliga! Fick hjälp med att sätta igång förlossningen med hinnsvepning. Hade blivit igångsatt samma morgon det satte igång. Kunde inte gå. Benet låste sig. Det gjorde så otroligt ont. fy fan vilken belastning graviditeen var på det där. Det hjälpte att motionera. Men det gjorde jag inte sista månaden.

nu har jag fortfarande lite problem. kånns som ryggen blev helt sned eftetåt.

• Anonym (Fick ont)

Men alltså. Om du verkligen vill ha barn kan du väl härda ut de där månaderna. Men var beredd på att få problem efter också.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Fick ont) skrev 2024-09-21 07:22:34 följande:

Men alltså. Om du verkligen vill ha barn kan du väl härda ut de där månaderna. Men var beredd på att få problem efter också.

Mm jag har ju redan besvär sedan innan. Så frågan är ju hur det blir då.
  • Anonym (Undrande)

Tränar mycket på gym just nu för att stärka upp men vet inte om det kommer göra någon skillnad.

• Anonym (Undrande)

Jag är bara rädd för att sabba ryggen totalt 

• Anonym (Mitt i)

Nu är jag bara i vecka 21 så kan inte säga var det slutar. Jag har också en diskbuktning efter en skada och det har hittills varit uthärdligt. Första veckorna mådde jag faktiskt bättre än jag brukar men nu märker jag att ryggen börjar ge sig i samband med lyft och statiskt arbete. Upplever att jag inte har samma stöd av bålmusklerna som innan och att jag är "instabil" i lederna i rygg och bäcken. Som väntat, antar jag. Om jag motionerar lagom, det vill säga promenader i varierad terräng och undviker sånt som belastar ryggen så har jag inte ont, min utmaning är snarare att begränsa mig själv och säga nej till saker jag vet att jag får ont av (på jobbet framförallt). Utöver detta har jag ett foglossningsbälte, dock med oklar effekt, och sover på sidan med en kudde mellan knäna för att avlasta. Tror att det är väldigt individuellt hur man drabbas. Det finns ju de som inte alls har tidigare problem som ändå drabbas svårt av foglossning, och vice versa. 

Svar på tråden Bli gravid med ont i ryggen?