• Anonym (Dotter)

Kan föräldrar sälja fastighet till ett barn

Mina föräldrar har sålt huset där vi barn vuxit upp till min bror för en mycket liten summa. Vi andra barn visste inte om försäljningen förrän ett bra tag efter att den var genomförd. De verkar inte ha tagit hjälp av jurist, de säger att de skött allt sinsemellan. 
    Hur blir detta i framtiden, tänker då på arv. 
    Min bror har inte ekonomi att skryta med och han har betalat mycket mindre än värdet på ca 3 miljoner. 
    Hur våra föräldrar tänkt vill de inte prata om. 
    Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Kan föräldrar sälja fastighet till ett barn
  • Tom Araya
    Anonym (Dotter) skrev 2024-09-15 18:07:27 följande:

Mina föräldrar har sålt huset där vi barn vuxit upp till min bror för en mycket liten summa. Vi andra barn visste inte om försäljningen förrän ett bra tag efter att den var genomförd. De verkar inte ha tagit hjälp av jurist, de säger att de skött allt sinsemellan. 
    Min bror har inte ekonomi att skryta med och han har betalat mycket mindre än värdet på ca 3 miljoner. 

Mig veterligen kan man göra så utan större problem. Vid ett arvsskifte kan det dock behöva styrkas att det inte ska ses som ett förskott på arv, men det kan nog anses vara styrkt om han faktiskt betalat en väsentlig summa, även om det är lägre än marknadsvärdet.
  • Anonym (Dotter)
    Tom Araya skrev 2024-09-15 18:57:09 följande:
    Mig veterligen kan man göra så utan större problem. Vid ett arvsskifte kan det dock behöva styrkas att det inte ska ses som ett förskott på arv, men det kan nog anses vara styrkt om han faktiskt betalat en väsentlig summa, även om det är lägre än marknadsvärdet.
    Summan som betalats för huset är 30 000. 
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-09-15 19:06:13 följande:
    Om det säljs under marknadsvärdet räknas mellanskillnaden som förskott på arv. Googla på blandat fång. 
  • Anonym (Toker)

Ja, föräldrarna kan göra så. Men det är ett förskott på arv. Finns det inget mer av värde i dödsboet den dagen, den sorgen så får ni kräva pengarna av brorsan. Räkna med bråk.

Ogenomtänkt och korkat av föräldrarna anser jag. Sådant som ofelbart startar infekterade bråk och släktfejder mellan syskonen.

Ni får plantera en kaktus vid gravstenen sen.

• Tom Araya
    Anonym (Dotter) skrev 2024-09-15 19:06:13 följande:
    Oj!
    Finns det papper som säger något om detta?

När min pappa gick bort ägde han 70% av BR-lägenheten jag bodde i. Mina syskon intygade att de 30% jag fått inte avsåg vara förskott på arv och det räckte för bankens jurister vid dödsboupptäckningen, så det räckte med att jag med min arvsdel löste resterande 70 % från mina syskon och pappas änka.
  • Anonym (SA)

Helt sjukt att inte vuxna friska personer ska kunna få göra affärer sinsemellan! Jag skulle gärna köpa mitt föräldrahem, som även är min ena förälders barndomshem, men jag skulle aldrig kunna ge marknadsvärde! De har sett ut ett nytt boende och vill ha så att det täcker det. Och det är inte värt marknadsvärdet heller då mina föräldrar misskött huset utan det är marken som är värt något. Mina föräldrar vill inget hellre än att huset går vidare i familjen. Men mitt syskon som inte är det minsta intresserad av huset i sig har satt sig på tvären och kommer kräva precis allt h*n kan bara just för att h*n kan! Tycker det är så jäkla dåligt! Vad jag och mina friska föräldrar gör upp för affärer borde mitt syskon bara högaktningsfullt skita i men tyvärr så ser det inte alls ut så.

• Anonym (Dotter)
    Tom Araya skrev 2024-09-15 19:47:08 följande:
    Oj!
    Finns det papper som säger något om detta?

När min pappa gick bort ägde han 70% av BR-lägenheten jag bodde i. Mina syskon intygade att de 30% jag fått inte avsåg vara förskott på arv och det räckte för bankens jurister vid dödsboupptäckningen, så det räckte med att jag med min arvsdel löste resterande 70 % från mina syskon och pappas änka.
    Ja, de har skrivit ett eget papper säger mina föräldrar. 
    Allt kom till vår vetskap när jag frågade hur de tänker kring boendet om de inte kommer klara av att bo i det nuvarande som redan nu kräver mycket hjälp från oss barn. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (SA) skrev 2024-09-16 00:14:50 följande:

Helt sjukt att inte vuxna friska personer ska kunna få göra affärer sinsemellan! Jag skulle gärna köpa mitt föräldrahem, som även är min ena förälders barndomshem, men jag skulle aldrig kunna ge marknadsvärde! De har sett ut ett nytt boende och vill ha så att det täcker det. Och det är inte värt marknadsvärdet heller då mina föräldrar misskött huset utan det är marken som är värt något. Mina föräldrar vill inget hellre än att huset går vidare i familjen. Men mitt syskon som inte är det minsta intresserad av huset i sig har satt sig på tvären och kommer kräva precis allt h*n kan bara just för att h*n kan! Tycker det är så jäkla dåligt! Vad jag och mina friska föräldrar gör upp för affärer borde mitt syskon bara högaktningsfullt skita i men tyvärr så ser det inte alls ut så.

Och du hade förstås tänkt likadant om det var du själv som uteslöts från arv och insyn i dina föräldrars och ditt syskons affärer.
  • Hellishen

Det är väl läge att sluta hjälpa dem isf, det får väl guldbrorsan sköta som betalning.

Anonym (Dotter) skrev 2024-09-16 06:32:58 följande:
    Allt kom till vår vetskap när jag frågade hur de tänker kring boendet om de inte kommer klara av att bo i det nuvarande som redan nu kräver mycket hjälp från oss barn. 
  • fornminne

Det spelar ingen roll vad föräldrarna eller brodern säger. Huset räknas som förskott på arv, dvs den dag det blir aktuellt, kommer ni ha rätt till er laglott. Sen kan era föräldrar testamentera bort hälften om de vill, till brodern eller någon annan. Men laglotten har ni rätt till. Brodern kommer alltså i framtiden bli tvungen att lösa ut er om han vill behålla huset.

• Anonym (Nina)
    Men vad för papper? Vad står det där? 
  • Anonym (B)

Det är klart man får göra affärer som man vill, men man får enligt svensk lag inte kringgå arvsrätten som det behagar en. 

Det enklaste i ert fall är väl att faktiskt få huset värderat av några olika mäklare så att ni vet vad huset är värt och dela på det värdet. 

Självklart har din bror lika stor rätt att ärva som du och gör helt rätt i att försvara sina rättigheter. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-09-15 18:07:27 följande:

Det räknas som sagt som förskott på arv. Jag tycker du ska påpeka det för dina föräldrar och din bror så att de är medvetna om att en försäljning förmodligen kommer att ske när de dör om din bror inte har råd att köpa ut dig och dina syskon. Då har din bror tid att förbereda sig. 

Tycker också du ska kontakta jurist så att ni övriga syskon skyddar er rätt redan nu. 
  • Anonym (Nina)

Som du ser påverkas detta också av om dina föräldrar bor kvar i huset eller inte. Mellanskillnaden mellan vad som betalades och marknadsvärdet räknas som gåva. 

En gåva kan ibland likställas med ett testamente. Sådana gåvor måste också avräknas från gåvotagarens lott men här finns även en återbäringsskyldighet (7 kap. 4 § ÄB). Denna bestämmelse blir tillämplig om gåvogivaren var nära döden eller trodde det alternativt om gåvogivaren behöll den huvudsakliga nyttan av egendomen.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/hur-paverkas-arvet-av-en-gava-till-en-brostarvinge/

• Anonym (Molly)

Du får göra vilka affärer du vill men du måste följa lagen. Konstigt att vuxna, friska människor inte förstår det. 
  • Anonym (Inget konstigt!)

Inte alls konstigt, du skulle kunna sälja fastigheten och då göra en storvinst.

Jag har äldre släktingar som sålde sin lägenhet till ett barnbarn för en summa som var lägre än marknadspris. När barnbarnet och partnern fått barn ville dom bo större och sålde lägenheten för 5 miljoner.
    Klart syskonet till det barnbarnet reagerade och också hade velat köpa lägenheten men det var det barnbarnet som köpte lägenheten som behövde bostad just då.
    Nu lever inte dom äldre längre och den som fick köpa lägenheten pratar om att kompensera sitt syskon gällande vinsten.

Det här tänkte inte de äldre på utan ville bara just då hjälpa barnbarnet.
    Men diskuterades med föräldrarna till barnbarnen.

Så även om du nu kanske tänker att du skulle vilja behålla huset om du fick köpa det billigt kan det ju bli så att du senare skulle sälja huset till marknadsvärde och 
    göra en vinst din bror inte skulle få något av.
    Eller att dina barn säljer det och hans barn förlorar en del av sin fars arv.

Dina föräldrar vill säkert att du tar över huset men vill nog inte att du skulle kunna vinna på det ekonomiskt om du sålde det och din bror förlora på det, att bara du fick en ekonomisk fördel.
  • Anonym (de jure)
    Du måste ta reda på vad som står i det där pappret. För om de har skrivit det som ett gåvobrev så är det en gåva, även om han har lagt några pengar emellan
    (som man ibland gör för inredning eller någon maskin).

Så länge man är vid sina sinnens fulla bruk så kan man ge bort sina saker hur man vill. Men mottagaren måste då ha ett gåvobrev där det bokstavligen står att det är en gåva och ej ska räknas som förskott på arv, om det gäller saker av betydande värde.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/kan-vi-ge-bort-vart-hus-till-ett-av-vara-barn/
  • Anonym (JB)

Respektera vad de vill göra med sina tillgångar. Deras hus, deras beslut. 

Svar på tråden Kan föräldrar sälja fastighet till ett barn