Anonym (SA) skrev 2024-09-16 00:14:50 följande:
Helt sjukt att inte vuxna friska personer ska kunna få göra affärer sinsemellan! Jag skulle gärna köpa mitt föräldrahem, som även är min ena förälders barndomshem, men jag skulle aldrig kunna ge marknadsvärde! De har sett ut ett nytt boende och vill ha så att det täcker det. Och det är inte värt marknadsvärdet heller då mina föräldrar misskött huset utan det är marken som är värt något. Mina föräldrar vill inget hellre än att huset går vidare i familjen. Men mitt syskon som inte är det minsta intresserad av huset i sig har satt sig på tvären och kommer kräva precis allt h*n kan bara just för att h*n kan! Tycker det är så jäkla dåligt! Vad jag och mina friska föräldrar gör upp för affärer borde mitt syskon bara högaktningsfullt skita i men tyvärr så ser det inte alls ut så.
Inte alls konstigt, du skulle kunna sälja fastigheten och då göra en storvinst.
Jag har äldre släktingar som sålde sin lägenhet till ett barnbarn för en summa som var lägre än marknadspris. När barnbarnet och partnern fått barn ville dom bo större och sålde lägenheten för 5 miljoner.
Klart syskonet till det barnbarnet reagerade och också hade velat köpa lägenheten men det var det barnbarnet som köpte lägenheten som behövde bostad just då.
Nu lever inte dom äldre längre och den som fick köpa lägenheten pratar om att kompensera sitt syskon gällande vinsten.
Det här tänkte inte de äldre på utan ville bara just då hjälpa barnbarnet.
Men diskuterades med föräldrarna till barnbarnen.
Så även om du nu kanske tänker att du skulle vilja behålla huset om du fick köpa det billigt kan det ju bli så att du senare skulle sälja huset till marknadsvärde och
göra en vinst din bror inte skulle få något av.
Eller att dina barn säljer det och hans barn förlorar en del av sin fars arv.
Dina föräldrar vill säkert att du tar över huset men vill nog inte att du skulle kunna vinna på det ekonomiskt om du sålde det och din bror förlora på det, att bara du fick en ekonomisk fördel.