Inlägg från: Anonym (Dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dotter)

Kan föräldrar sälja fastighet till ett barn

Mina föräldrar har sålt huset där vi barn vuxit upp till min bror för en mycket liten summa. Vi andra barn visste inte om försäljningen förrän ett bra tag efter att den var genomförd. De verkar inte ha tagit hjälp av jurist, de säger att de skött allt sinsemellan. 
    Hur blir detta i framtiden, tänker då på arv. 
    Min bror har inte ekonomi att skryta med och han har betalat mycket mindre än värdet på ca 3 miljoner. 
    Hur våra föräldrar tänkt vill de inte prata om. 
    Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Kan föräldrar sälja fastighet till ett barn
  • Anonym (Dotter)
    Tom Araya skrev 2024-09-15 18:57:09 följande:
    Mig veterligen kan man göra så utan större problem. Vid ett arvsskifte kan det dock behöva styrkas att det inte ska ses som ett förskott på arv, men det kan nog anses vara styrkt om han faktiskt betalat en väsentlig summa, även om det är lägre än marknadsvärdet.
    Summan som betalats för huset är 30 000. 
  • Anonym (Dotter)
    Tom Araya skrev 2024-09-15 19:47:08 följande:
    Oj!
    Finns det papper som säger något om detta?

När min pappa gick bort ägde han 70% av BR-lägenheten jag bodde i. Mina syskon intygade att de 30% jag fått inte avsåg vara förskott på arv och det räckte för bankens jurister vid dödsboupptäckningen, så det räckte med att jag med min arvsdel löste resterande 70 % från mina syskon och pappas änka.
    Ja, de har skrivit ett eget papper säger mina föräldrar. 
    Allt kom till vår vetskap när jag frågade hur de tänker kring boendet om de inte kommer klara av att bo i det nuvarande som redan nu kräver mycket hjälp från oss barn. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (SA) skrev 2024-09-16 00:14:50 följande:

Helt sjukt att inte vuxna friska personer ska kunna få göra affärer sinsemellan! Jag skulle gärna köpa mitt föräldrahem, som även är min ena förälders barndomshem, men jag skulle aldrig kunna ge marknadsvärde! De har sett ut ett nytt boende och vill ha så att det täcker det. Och det är inte värt marknadsvärdet heller då mina föräldrar misskött huset utan det är marken som är värt något. Mina föräldrar vill inget hellre än att huset går vidare i familjen. Men mitt syskon som inte är det minsta intresserad av huset i sig har satt sig på tvären och kommer kräva precis allt h*n kan bara just för att h*n kan! Tycker det är så jäkla dåligt! Vad jag och mina friska föräldrar gör upp för affärer borde mitt syskon bara högaktningsfullt skita i men tyvärr så ser det inte alls ut så.

Och du hade förstås tänkt likadant om det var du själv som uteslöts från arv och insyn i dina föräldrars och ditt syskons affärer.
Svar på tråden Kan föräldrar sälja fastighet till ett barn