Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Kan föräldrar sälja fastighet till ett barn

Anonym (SA) skrev 2024-09-16 00:14:50 följande:

Helt sjukt att inte vuxna friska personer ska kunna få göra affärer sinsemellan! Jag skulle gärna köpa mitt föräldrahem, som även är min ena förälders barndomshem, men jag skulle aldrig kunna ge marknadsvärde! De har sett ut ett nytt boende och vill ha så att det täcker det. Och det är inte värt marknadsvärdet heller då mina föräldrar misskött huset utan det är marken som är värt något. Mina föräldrar vill inget hellre än att huset går vidare i familjen. Men mitt syskon som inte är det minsta intresserad av huset i sig har satt sig på tvären och kommer kräva precis allt h*n kan bara just för att h*n kan! Tycker det är så jäkla dåligt! Vad jag och mina friska föräldrar gör upp för affärer borde mitt syskon bara högaktningsfullt skita i men tyvärr så ser det inte alls ut så.

Det är klart man får göra affärer som man vill, men man får enligt svensk lag inte kringgå arvsrätten som det behagar en. 

Det enklaste i ert fall är väl att faktiskt få huset värderat av några olika mäklare så att ni vet vad huset är värt och dela på det värdet. 

Självklart har din bror lika stor rätt att ärva som du och gör helt rätt i att försvara sina rättigheter. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-09-15 18:07:27 följande:
    Kan föräldrar sälja fastighet till ett barn

Mina föräldrar har sålt huset där vi barn vuxit upp till min bror för en mycket liten summa. Vi andra barn visste inte om försäljningen förrän ett bra tag efter att den var genomförd. De verkar inte ha tagit hjälp av jurist, de säger att de skött allt sinsemellan. 
    Hur blir detta i framtiden, tänker då på arv. 
    Min bror har inte ekonomi att skryta med och han har betalat mycket mindre än värdet på ca 3 miljoner. 
    Hur våra föräldrar tänkt vill de inte prata om. 
    Någon som varit med om liknande?

Det räknas som sagt som förskott på arv. Jag tycker du ska påpeka det för dina föräldrar och din bror så att de är medvetna om att en försäljning förmodligen kommer att ske när de dör om din bror inte har råd att köpa ut dig och dina syskon. Då har din bror tid att förbereda sig. 

Tycker också du ska kontakta jurist så att ni övriga syskon skyddar er rätt redan nu. 
Svar på tråden Kan föräldrar sälja fastighet till ett barn