Inlägg från: Giftskåneman |Visa alla inlägg
  • Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Anonym (Rosa) skrev 2024-10-12 11:44:22 följande:

Ja, föräldrar ska få ta del av information men de får inte vara med och bestämma. Tycker Soc att föräldrar och barn inte ska träffas kan de bestämma det, oavsett vad barnet och föräldrarna tycker. I det här fallet verkar Soc vilja hålla isär föräldrar och barn. De verkar inte heller vilja att barnen ska träffa eller få hälsningar från släktingar.

När vi var i Soc-helvetet sa Soc (ordagrannt) att barnens far- och morföräldrar var en del av vårt sjuka familjesystem. Detta sa de utan att någonsin ha träffat varken barnen eller deras släktingar och de hade träffat oss föräldrar en timme eller två, ungefär. Och med de vanföreställningarna (som emotsades av ett flertal av våra vårdkontakter) som underlag omhändertog de barnen.

Jag berättar detta för att synliggöra att Soc beslut inte nödvändigtvis är varken välgrundade eller faktabaserade. Men vid LVU lämnar man som förälder hela beslutanderätten till dem. Med den handläggare vi hade så hade LVU varit fullkomligt katastrofalt för barnen. Hon hade mycket väl kunnat få för sig att barnen behövde skyddas från oss. (Vården har istället, efter att Soc gav sig, ordinerat barnen att vara så mycket som möjligt med oss för att återfå tryggheten Soc tog ifrån dem.) 
    Rättsosäkerheten kring Soc är alarmerande! 

Ja, soc kan göra vad de vill, i värsta fall prickas de av ivo, som de rycker på axlarna åt
  • Giftskåneman
    Anonym (Jodå) skrev 2024-10-12 09:49:47 följande:
    föräldrar får alltid närvara och får info från skola mm vid LVU om det inte är barn med skyddad identitet som skyddas från sina föräldrar. Det vet jag för jag jobbar på skola. 
    Kan du snabbt och enkelt dra reglerna för när skolan ska orosanmäla?
  • Giftskåneman
    Anonym (Rosa) skrev 2024-10-14 12:29:14 följande:

Jättesvårt att säga hur TS grannar bör göra, tycker jag. Vi vet ju bara det som TS berättar. Vi hade kontakt med Soc under så mycket kortare tid än den familjeb. Vår bedömning var att det skulle gå snabbast att bli av med dem om vi gjorde som de befallde. 

De känner att kanske om de lyder soc kanske de får barnen tillbaka, men de är uppgivna, umgänge en gång i månaden tycker de alldeles för litet.
  • Giftskåneman
    Anonym (??) skrev 2024-10-14 12:43:18 följande:
    Just nu har det frivillgt gått med på umgänge en gång i månaden.

De måste välja, fortsätta böja sig framåt djupare och djupare varje gång och sära på skinkorna eller ta striden. Kan det bli värre?

LVU är tidsbestämmt och ska prövas i domstol regelbundet. I beslutet ska det tydligt stå grunder, plan, regler mm. Allt som familjen saknar idag 
    Jag håller med dig, men inte jag som ska säga nåt.
    Jag lyssnar på dem diskuterar med dem och hjälper dem på de vis jag kan, men undviker att berätta vad jag tycker.
Svar på tråden Överklaga soc beslut.