Inlägg från: Giftskåneman |Visa alla inlägg
  • Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-10-11 12:16:43 följande:

En vän till mig blev fråntagen sitt barn. Hon träffade dock barnet alla dagar i veckan. Lämnade och hämtade på skolan varje dag samt hade barnet hemma varje helg dagtid, inte över natten mer än en helg per månad. De fick bara träffas den helgen och absolut inte ha kontakt via telefon eller annat övrig tid. Det struntade dem totalt i och träffades, hördes hela tiden utan soc och "familjehemmets" vetskap. Men barnet var äldre, 10 år och båda tyckte soc var helt galna som gjorde såhär. Soc ljög att mamman hade missbruksproblem samt var bipolär. De fick igenom LVU  trots att mamman aldrig haft en psykisk diagnos eller missbruk. De fick journalen där tydligt framkom att det inte fanns något av det. Sjukt!

Hoppas det går bra för familjen ts, men det blir nog svårt.

Tack, jo problemet är att det soc säger gäller, hur fel det än är
  • Giftskåneman
    Anonym (??) skrev 2024-10-11 13:42:27 följande:
    Vad tror du själv? Om beslutet om LVU kommer upp i domstol och föräldrar och barn får proffesionell representation. Hur skulle det gå?

Soc tvingas presentera underlagen för LVU så det blir tydligare vad som gäller
    Vet faktiskt inte, handläggaren som frågade frun, hur kan du skaffa barn, du är totalt olämlig som mamma, paret vill byta handläggare, vilket chefen vägrar, men det är denna handläggaren som övertalade chefen till omhändertagande, så känns som deras möjligheter är befintliga, om inte förvaltningsrätten tänker annorlunda
  • Giftskåneman

Om de meddelar soc att de vill avsluta sol kommer det bli lvu och då kommer kammarrätten utse gratis juridiskt ombud.
    Min vårdnadstvist mot exfrun kostade över 100 000, fast jag hade rättshjälp i försäkringen, detta blir nog inte billigare, svårt att spara ihop dessa pengar på kort sikt.

• Giftskåneman
    Anonym (?.) skrev 2024-10-11 15:20:18 följande:

Min erfarenhet från bland jobbar med kronofogden och mot socialtjänsten?

Det vill väääääldigt mycket till innan soc tar barnen, och om dom gör det har det gått väldigt långt och det är verkligen nödvändigt.
    Det sista soc vill är att ta barn den sina föräldrar.

Tror nog föräldrarna behöver skärpa till sig helt enkelt.

Tro kan du göra kyrkan
  • Giftskåneman

Räcker en socialsekreterare tycker illa om en, som nu denna chefen inte vill byta ut, hon träffade familjen 1 gång, innan dess var det aldrig prat om placering

• Giftskåneman

Förvaltningsrättens beslut grundas på socialens utredning, de gör ingen egen, och det är inte som en vårdnadstvist där det slås fast att det ska vara umgänge varannan helg och varannan jul, utan de lyssnar på soc.
    De är inte fristående, utan tar in soc åsikter, även om de lyssnar på föräldrarna, men oftast dömmer som soc vill, så inte riskfritt.
    Hade förvaltningsrätten gjort egen utredning vore det jämställt, men det är det inte.

• Giftskåneman

Vid lvu är inte föräldrarna involverade, tex vid utvecklingssamtal, de får inte närvara, men vid sol får de information

• Giftskåneman
    Anonym (Jodå) skrev 2024-10-12 09:49:47 följande:
    föräldrar får alltid närvara och får info från skola mm vid LVU om det inte är barn med skyddad identitet som skyddas från sina föräldrar. Det vet jag för jag jobbar på skola. 
    Ok, står annorlunda på nätet men var ju positiv nyhet.
Svar på tråden Överklaga soc beslut.