Inlägg från: Anonym (jury) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jury)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

TS behöver nog inte ta alla negativa svar i denna tråd så tungt. Trådar i FL är inga opinionsundersökningar. Vissa människotyper är kraftigt överrepresenterade i detta forum, kverulanter, rättshaverister och moraliserande besserwissrar t.ex. Dessa har tydligen i stor utsträckning lockats ut ur deras hålår för att ge sina bidrag till denna tråds problemställning.

Om man går utanför denna smala grupp och ser mer på normala människor tror jag dom flesta tycker det är fullständigt naturligt att föräldrar stödjer deras barn efter förmåga och behov speciellt under utbildningstiden och småbarnsåren. Att ett 'lån' av en gammal reservbil från en välställd far till pressad son skulle vara något annat än en permanent bidrag till den familjen tills den bilen skrotas vore konstigt. Så konstigt att det i det minsta borde aviseras i god tid och förklaras bättre än genom en kortfattad SMS tre dagar innan bilen skall levereras tillbaka.

Relationer till svärdöttrar och svärsöner är alltid känsliga, och där har gubben genom sitt buffliga beteende verkligen skaffat sig en helt onödig konflikt, speciellt som han tydligen inte bidrar med något annat positivt för den familjen.

• Anonym (jury)
    Anonym (Verkligheten) skrev 2024-09-13 19:47:19 följande:
    Normala människor inser att ett lån är ett lån och inte en gåva. 
    Normala människor förstår att om ett lån är ett lån eller en gåva beror helt på kontexten och den relation man har till den som lånar.  Är det ett nära familjemedlem och objektet något som inte har större värde för mig, så är lån oftast en förskönande omskrivning för gåva. 

Om min bror lånar en bok jag läst eller om min dotter lånar en borrmaskin när jag redan har två andra, betyder inte att jag förväntar att få dessa saker tillbaka.

Men om en granne lånar min gräsklippare förväntar jag naturligtvis att få den tillbaka.
  • Anonym (jury)
    Anonym skrev 2024-09-14 09:16:41 följande:
    Vet du något vi andra inte vet?

Eller varför tar du för givet att det är farfars fel allting?
    Ts kanske är en ragata som gjort att farfar backat för att han inte orkar med sin sons val av kvinna?
    En som bara begär och ska ha, ha och ha men inget ge.

Det skulle inte förvåna mig om det bara är ts som lipar över bilen därhemma, att det är hon som använder den. Kanske kan det ha med saken att göra, att farfar inte vill bidra med något till ts som han inte gillar för fem öre`.
    Det aggressiva tonfallet mot TS har visst helt spårat ur. Undrar vad som triggar all denna ilska mot henne.

Som alla trådar tar jag ställning till den partsinlaga som TS kommer med och konstaterar att pappan som minimum skött uppsägningen av lånet dåligt genom att göra det per kortfattad SMS med kort varsel. Fanns det en konflikt mellan pappan och familjen tidigare så har han i varje fall lyckats trappa upp den. 

Det verkar som att dom som tar pappans parti egentligen håller med om detta, men måste komma med en bakomliggande förklaring om att TS varit en ragata och hennes sambo varit allmänt oduglig och ansvarslös, som ursäktar hans dåliga beteende. 
  • Anonym (jury)

Konstig tråd med alla moraliserande besserwissers som hämningslöst utbreder sina moralkakor, perfida spekulationer och otrevliga invektiv mot TS. 

Vi vet ingenting om anledningen till TS och sambons ekonomiska bekymmer, men i deras värld verkar det tydligen uteslutet att någon skulle kunna hamna i ekonomiska svårigheter av annan anledning än karaktärsbrist och bristande skötsamhet. Det finns ingen inflation, mångdubbling av ränta, skenande huspriser, amorteringskrav etc i deras värld, vi lever tydligen fortfarande med en mentalitet som i ett Spara och Slösa häfte från femtitalet.

Och jag har verkligen svårt att se att ett lån av en 20 år gammal bil till en pressad sons familj skulle motivera en så stor tacksamhet som här krävs från TS sida, om detta var enda bidraget som pappan gett till den familjen. Jag har svårt att tro att värdet av några års värdeminskning på den bilen överstiger en halv procent av det vi givit som bidrag till våra barns etablering.

• Anonym (jury)
    Anonym (Asså) skrev 2024-09-14 13:50:22 följande:
    de har knappt någon relation med svärfar som bor något kvarter bort och kan inte ens ringa och gratta på högtider. 
    Enligt TS är det pappan som haft ett markant bristande intresse för att besöka sin sons familj och se sina barnbarn, pga han hellre ville spendera tiden med sin nya tjej.

Och Fars dag är alltså ingen högtid, om du nu trodde det, utan ett kommersiellt jippo importerat från USA i början av 1900-talet. Man måste inte ringa någon den dagen, mina barn har aldrig gjort det.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Asså) skrev 2024-09-14 19:28:00 följande:
    Men lägg av, en relation går åt båda hållen, de bryr sig iså fall lika lite som svärfar, de behöver väl inte ringa eller ha någon kontakt öht men då är det väl inte så konstigt att han vill ha tillbaka bilen SOM DE KNAPPT ANVÄNDER

Och nej jag tror såklart inte att fars dag är en högtid men normala människor brukar gratta sina föräldrar på mors och fars dag, de ringer säkert inte på födelsedagen heller, om ts beter sig i verkliga livet som hon verkar i tråden så hade inte jag heller velat umgås
    Håller med om att dom inte behöver ringa eller ha någon kontakt med honom alls. Han har bestämt spelreglerna för framtida umgänge.

Men framför allt bör dom undvika att hamna i någon slags tacksamhetsskuld hos pappan, oavsett hur ynklig den egentligen är, eftersom han då tydligen är så småsint, att han kommer att starta en hämndaktion om någon glömmer att gratta honom på hans dag.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Asså) skrev 2024-09-14 22:50:55 följande:
    Hur är du så säker på att det är han som bestämt spelreglerna och inte ts?
    Det är han som just nu har det lätt i tillvaron med god ekonomi och ny tjej, och som borde haft vettet att agera lite mera storsinnat och belevat mot TS och dennes sambo när dessa är i en pressad situation. Även om man kan argumentera för att TS överreagerar och ger honom skulden för deras pressade situation så borde han kunnat förutse denna reaktion och struntat i dom extra tusenlappar det i värsta fall kunde ha kostat honom. Är hans son och barnbarn inte mer värda än så?

Varför inte bara låta bilen köras sönder och skrota den? Eventuellt tom. betalat för att den skall skrotas och inkasserat lite behövlig goodwill från familjen för småpengar. Istället har han agerat som den värsta rättshaverist och upptrappat en helt onödig konflikt med svärdottern. Han får nu sin bil och sparar kanske några tusenlappar någonstans men får nog betala ett mycket högre pris i sitt framtida förhållande till sonens familj genom sitt totalt okänsliga agerande.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Asså) skrev 2024-09-14 23:47:51 följande:
     Den som startat konflikten är TS
    TS har som jag ser det bara uttryckt sitt missnöje med sin svärfars agerande i en tråd i FL. Hon er belevad och har inte uttryckt samma missnöje med sin svärfar i levande livet utan agerar antagligen diplomatiskt sansat mot denne. Det är sålunda svärfadern som har startat konflikten eftersom det är han som har ändrat på status quo genom att kräva bilen tillbaka genast utan diskussion. Han får skylla sig själv om det får negativa konsekvenser för honom själv när han kunde ha agerat annorlunda genom att vara mera finkänslig i dem givna situationen.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Asså) skrev 2024-09-15 00:42:54 följande:
    Är du seriös? Att be att få tillbaka man lånat ut för flera år sen som man nu är i behov av är att starta en konflikt?

Han kanske var snäll och lät dem låna bilen tills de ordnat upp ekonomin och hade planerat sälja den om något år.... det hat nu gått FLERA år och han kanske tröttnade, speciellt när de faktiskt inte ens behöver bilen utan det är enbart av bekvämlighet, om de dessutom har så dåligt med pengar så kostar det med bil
    Var ser du att en man som har sitt på det torra plötsligt får akut behov av ett penningvärde som antagligen understiger 10K? Har svårt att se det som annat än ett sätt att jävlas med TS och sambo att inte bara strunta i dessa småpengar och inte bara se bilen som en de-facto gåva från far till son i en pressad situation. Om man inte gör det får man räkna med konsekvenser.
  • Anonym (jury)
    Xenia skrev 2024-09-15 01:26:43 följande:

Ja, jag tycker det är självklart att man hjälper sina barn i en pressad situation. En dag är farfars tid ute och då får iaf sonen ärva (åtminstone sin laglott), hur oansvarig hans far än tycker att han är.

Är det inte bättre att han får en del av de pengarna nu när han verkligen behöver dem än att han får dem om 20 år när barnbarnen är stora och sonens ekonomi bättre? Att låna ut en gammal bil gratis i några år tycker jag inte är någon imponerande gåva av en välbeställd man.

Men ni kanske resonerar som så att den som är rik (och alltså skötsam) hellre ska få pengarna än den som är fattig (för han har tydligen inte varit skötsam).

Jag anser att barnen och barnbarnen är det käraste man har (förutom sin äkta hälft/sambo). Men så tycker tydligen inte svenskarna, om man ska tro vad många skriver här.

Håller helt med om att det vore nattmörkt för svenskarna om dessa bidrag som presenteras i denna tråd skulle vara representativa för någon större helhet av befolkningen.

Men har svårt att tro att så skulle vara fallet. Alla verkar tycka att barn och barnbarn är det viktigaste av allt och om att detaljer omkring en tjugo år gammal bil är ingenting i detta sammanhang.
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan