• cityturk

Underhålls strul!

Hej

Har en jobbig situation med umgängesföräldern.
    Då vi inte kan kommunicera och h*n vill inte gå i sammarbetssamtal eller öht försöka diskutera. Utan det är efter h*n pipa så måste jag få råd.

Som Boendeförälder och underhåll från försäkringskassan så har jag köpt allt till barnen.
    Betalat medlemskap,cyklar,skridskor,hjälmar,ytterkläder,idrottskläder ja ni hajjar.
    Då vi inte kan reda ut någonting så blir det nu en väska att skicka med kläder inför umgänget.

Jag kmr fylla den med ombyten så det räcker o blir över.
    Hygienartiklar?

Sen till det värsta o mest häpnadsväckande är att umgängesföräldern vill att jag ska skicka med mat🤦?♂️🤦?♂️ 

Så hur har andra det? Vad köps o inte...
    Jag har förstått att underhållet är för att täcka det jag just raddade upp+logi ochupperhälle när dom är HEMMA.

• Svar på tråden Underhålls strul!
  • Anonym (X)

Nej du ska inte skicka med mat. Inte heller hygienartiklar. Tvål, schampoo och tandkräm finns väl redan hos den andre föräldern och tandborstar är inte dyra.

Kläder är väl en sak att skicka med, men skicka inget annat. Ta inte ens debatten.

• Anonym (Lis)

Nej, även om du får underhåll så är det upp till umgängesföräldern att stå för kostnaderna när barnen är nån dag hos hen. Har man en bra relation kan det ju vara rimligt att hen även har nåt ombyte till barnen hos sig men är relationen dålig så är det nog enklast att tänka som du, dvs att du packar lite extra till dem.
    Så mat är väl det minsta hem ska stå för.

• cityturk

Tack för svar,fyll gärna på folks om ni gör annorlunda eller tänker samma. Det finns inget vad jag förstår lagstadgat beslut om vad underhållet SKA gå till. Enbart rekommendationer. 

• Agda90
    cityturk skrev 2024-09-11 20:45:20 följande:
    Underhålls strul!

Hej

Har en jobbig situation med umgängesföräldern.
    Då vi inte kan kommunicera och h*n vill inte gå i sammarbetssamtal eller öht försöka diskutera. Utan det är efter h*n pipa så måste jag få råd.

Som Boendeförälder och underhåll från försäkringskassan så har jag köpt allt till barnen.
    Betalat medlemskap,cyklar,skridskor,hjälmar,ytterkläder,idrottskläder ja ni hajjar.
    Då vi inte kan reda ut någonting så blir det nu en väska att skicka med kläder inför umgänget.

Jag kmr fylla den med ombyten så det räcker o blir över.
    Hygienartiklar?

Sen till det värsta o mest häpnadsväckande är att umgängesföräldern vill att jag ska skicka med mat🤦?♂️🤦?♂️ 

Så hur har andra det? Vad köps o inte...
    Jag har förstått att underhållet är för att täcka det jag just raddade upp+logi ochupperhälle när dom är HEMMA.

En sådan förälder hade jag tagit till tinget för att få umgänget fastställt och vad som gäller vid umgänge - att umgängesföräldern ska ge ungen mat som hen själv har betalt!
  • Anonym (…)

Har aldrig skickat med mat. 

Tandborste och (speciell sorts) tandkräm + deo, har jag skickat med. Inte duschtvål, handtvål, schampo. 

Har skickat med kläder, både inne- och ytterkläder. Ej handduk. Till viss del har prylar skickats, tex portabla spel, läsböcker, småprylar, gosedjur. Ej större saker som tex cykel, men ibland på vintern pulka, hjälm, skridskor mm. När barnen var mycket små så skickades barnvagn, bilbarnstol. 

Barnen är snart vuxna och packar nu själva så mycket de ids ta med sig och tar själva ev. konflikt om någonting saknas. 

• Anonym (…)
    Anonym (?) skrev 2024-09-12 08:55:59 följande:

Har aldrig skickat med mat. 

Tandborste och (speciell sorts) tandkräm + deo, har jag skickat med. Inte duschtvål, handtvål, schampo. 

Har skickat med kläder, både inne- och ytterkläder. Ej handduk. Till viss del har prylar skickats, tex portabla spel, läsböcker, småprylar, gosedjur. Ej större saker som tex cykel, men ibland på vintern pulka, hjälm, skridskor mm. När barnen var mycket små så skickades barnvagn, bilbarnstol. 

Barnen är snart vuxna och packar nu själva så mycket de ids ta med sig och tar själva ev. konflikt om någonting saknas. 

Och, kan lägga till att med annat barn (annan föräldrakonstellation) så har vi alltid haft dubbla uppsättningar av nästan allt, dvs barnet som kommer till oss behöver inte ta med sig någonting alls om hen inte vill, allt finns här. Även under perioder då vi betalat underhållsstöd. 

Jag har valt att inte ta striden då mina barn mått bättre av att jag skickat med saker i stället för att bråka om det. Umgängesföräldern har också varit gladare när jag bara skickat med utan tjafs. Barnen har haft det bra och det har varit viktigast. 

Men vid mat skulle jag ha dragit gränsen. Det har umgängesföräldern alltid bekostat och ombesörjt själv. Sedan är det ju upp till hen om hen vill äta hotellfrukost eller havregrynsgröt. Det lägger jag mig inte i. 

• cityturk

Tack för alla som tagit sig tid o svarat🙏
    Umgängesföräldern tror fortfarande att jag ska fixa mat. Ska jag laga den också?

För h*n handlar det bara om pengar inget annat.
    Kan man stämma in enbart för att få till sammarbetssamtal? 

• Anonym (Lis)
    cityturk skrev 2024-09-12 17:03:26 följande:

Tack för alla som tagit sig tid o svarat🙏
    Umgängesföräldern tror fortfarande att jag ska fixa mat. Ska jag laga den också?

För h*n handlar det bara om pengar inget annat.
    Kan man stämma in enbart för att få till sammarbetssamtal? 

Du ska inte fixa mat överhuvudtaget. Som nån skrev, ger hen inte mat till sina barn så gör du orosanmälan. Om hen inte ger barnen mat så ska kanske inte hen ha barnen mer än 2 timmar åt gången.

Samarbetssamtal ansöker ni om via kommunens hemsida. 
  • cityturk

Jag tänkte iom att h*n vägrar sammarbeta och sammarbetssamtal. Ist för att söka om ex ensamvårdnad. Kan man begära att tingsrätten försöker med det? Typ tvingar...

• Anonym (Lis)
    cityturk skrev 2024-09-12 18:04:53 följande:

Jag tänkte iom att h*n vägrar sammarbeta och sammarbetssamtal. Ist för att söka om ex ensamvårdnad. Kan man begära att tingsrätten försöker med det? Typ tvingar...

Vårdnad och umgänge är två olika saker. Du kan ha ensam vårdnad om ett barn men barnet har ändå rätt till umgänge med den andra föräldern.
    Tingsrätten kan bestämma om vårdnad samt om hur umgänget ska se ut om ni inte alls kan samarbeta. Ring Familjerätten för rådgivning. Börja med att ansöka om samarbetssamtal, då blir det ju tydligt att du försökt den vägen men den andra föräldern har inte gått med på det.
  • cityturk

Jo jag är införstådd då vi har ett avtal just genom tingsrätten. 
    Men det funkar inte att kommunicera! H*n tycker att det h*n gör när barnen är där är h*ns sak. Frågor får man aldrig svar på o är där ett svar så är det enbart vad h*n tycker.
    Jag har boendet men iom gemensamvårdnad så ska det också fattas gemensamma beslut.

Ett samtal till FR absolut men sammarbetssamtal är ju frivilligt. Jag har frågat H*n om sammarbetssamtal i 1 år nu men h*n vill inte. Och FR kan inte tvinga.
    Därav min fråga🙏🙂

• Agda90
    cityturk skrev 2024-09-13 08:10:49 följande:

Men det funkar inte att kommunicera! H*n tycker att det h*n gör när barnen är där är h*ns sak. Frågor får man aldrig svar på o är där ett svar så är det enbart vad h*n tycker.
    Jag har boendet men iom gemensamvårdnad så ska det också fattas gemensamma beslut.

Ett samtal till FR absolut men sammarbetssamtal är ju frivilligt. Jag har frågat H*n om sammarbetssamtal i 1 år nu men h*n vill inte. Och FR kan inte tvinga.
    Därav min fråga🙏🙂

Du tar hjälp av familjerätten till initiativ till samarbetssamtal. När han nekar det så har du svart på vitt att han inte vill samarbeta. Detta kan du sedan ta vidare till tingsrätten som får fastställa hur umgänget ska vara och att han ska ge sitt barn mat (om det är det som krävs hos tingsrätten). 
  • Anonym (Lis)
    cityturk skrev 2024-09-13 08:10:49 följande:

Därav min fråga🙏🙂

Du har alltså inte ansökt om samarbetssamtal?
  • cityturk

Sammarbetssamtal är frivilligt. 
    Jag måste ha med den andra på banan annars blir det inget möte.

Jag har frågat 10+ ggr om vi kan gå i Sammarbetssamtal och att h*n ska återkomma med tid.

• Agda90
    cityturk skrev 2024-09-13 11:48:50 följande:

Sammarbetssamtal är frivilligt. 
    Jag måste ha med den andra på banan annars blir det inget möte.

Jag har frågat 10+ ggr om vi kan gå i Sammarbetssamtal och att h*n ska återkomma med tid.

Du har alltså pratat med honom och inte med familjerätten om samarbetssamtal?

Ta kontakt med FR och förklara att ni behöver samarbetssamtal så får FR bjuda in. Då finns det svart på vitt att han INTE VILL SAMARBETA. Det är något som du kan ha med dig om du skulle vilja dra saker och ting vidare
  • cityturk

Skulle FR verkligen skicka ut tider? I våran kommun hämtar man blanketter där eller på nätet iom att det är frivilligt. 
    Jag har under dagen mailat dem för tips/trix o då om dem kan "kalla" oss till möte.

Jag har ju ställt frågan ca 10 ggr i mail vilka är sparade o bör ju kunna ses som bevis.

• Anonym (Lis)
    cityturk skrev 2024-09-13 19:00:25 följande:

Skulle FR verkligen skicka ut tider? I våran kommun hämtar man blanketter där eller på nätet iom att det är frivilligt. 
    Jag har under dagen mailat dem för tips/trix o då om dem kan "kalla" oss till möte.

Jag har ju ställt frågan ca 10 ggr i mail vilka är sparade o bör ju kunna ses som bevis.

Här går man via kommunens hemsida, skriver in bådas uppgifter, ett Mail går då till den andra parten som måste godkänna ansökan. efter det kontaktar FR båda för tidsbokning.
  • cityturk

Okej då förstår jag att det skiljer.
    Mina mail till h*n får helt enkelt bli ev bevis

Svar på tråden Underhålls strul!