Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

Underhålls strul!

cityturk skrev 2024-09-11 20:45:20 följande:
    Underhålls strul!

Hej

Har en jobbig situation med umgängesföräldern.
    Då vi inte kan kommunicera och h*n vill inte gå i sammarbetssamtal eller öht försöka diskutera. Utan det är efter h*n pipa så måste jag få råd.

Som Boendeförälder och underhåll från försäkringskassan så har jag köpt allt till barnen.
    Betalat medlemskap,cyklar,skridskor,hjälmar,ytterkläder,idrottskläder ja ni hajjar.
    Då vi inte kan reda ut någonting så blir det nu en väska att skicka med kläder inför umgänget.

Jag kmr fylla den med ombyten så det räcker o blir över.
    Hygienartiklar?

Sen till det värsta o mest häpnadsväckande är att umgängesföräldern vill att jag ska skicka med mat🤦?♂️🤦?♂️ 

Så hur har andra det? Vad köps o inte...
    Jag har förstått att underhållet är för att täcka det jag just raddade upp+logi ochupperhälle när dom är HEMMA.

En sådan förälder hade jag tagit till tinget för att få umgänget fastställt och vad som gäller vid umgänge - att umgängesföräldern ska ge ungen mat som hen själv har betalt!
  • Agda90
    cityturk skrev 2024-09-13 08:10:49 följande:

Jo jag är införstådd då vi har ett avtal just genom tingsrätten. 
    Men det funkar inte att kommunicera! H*n tycker att det h*n gör när barnen är där är h*ns sak. Frågor får man aldrig svar på o är där ett svar så är det enbart vad h*n tycker.
    Jag har boendet men iom gemensamvårdnad så ska det också fattas gemensamma beslut.

Ett samtal till FR absolut men sammarbetssamtal är ju frivilligt. Jag har frågat H*n om sammarbetssamtal i 1 år nu men h*n vill inte. Och FR kan inte tvinga.
    Därav min fråga🙏🙂

Du tar hjälp av familjerätten till initiativ till samarbetssamtal. När han nekar det så har du svart på vitt att han inte vill samarbeta. Detta kan du sedan ta vidare till tingsrätten som får fastställa hur umgänget ska vara och att han ska ge sitt barn mat (om det är det som krävs hos tingsrätten). 
  • Agda90
    cityturk skrev 2024-09-13 11:48:50 följande:

Sammarbetssamtal är frivilligt. 
    Jag måste ha med den andra på banan annars blir det inget möte.

Jag har frågat 10+ ggr om vi kan gå i Sammarbetssamtal och att h*n ska återkomma med tid.

Du har alltså pratat med honom och inte med familjerätten om samarbetssamtal?

Ta kontakt med FR och förklara att ni behöver samarbetssamtal så får FR bjuda in. Då finns det svart på vitt att han INTE VILL SAMARBETA. Det är något som du kan ha med dig om du skulle vilja dra saker och ting vidare
Svar på tråden Underhålls strul!