Inlägg från: Anonym (Lis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lis)

Underhålls strul!

Nej, även om du får underhåll så är det upp till umgängesföräldern att stå för kostnaderna när barnen är nån dag hos hen. Har man en bra relation kan det ju vara rimligt att hen även har nåt ombyte till barnen hos sig men är relationen dålig så är det nog enklast att tänka som du, dvs att du packar lite extra till dem.
    Så mat är väl det minsta hem ska stå för.

• Anonym (Lis)
    cityturk skrev 2024-09-12 17:03:26 följande:

Tack för alla som tagit sig tid o svarat🙏
    Umgängesföräldern tror fortfarande att jag ska fixa mat. Ska jag laga den också?

För h*n handlar det bara om pengar inget annat.
    Kan man stämma in enbart för att få till sammarbetssamtal? 

Du ska inte fixa mat överhuvudtaget. Som nån skrev, ger hen inte mat till sina barn så gör du orosanmälan. Om hen inte ger barnen mat så ska kanske inte hen ha barnen mer än 2 timmar åt gången.

Samarbetssamtal ansöker ni om via kommunens hemsida. 
  • Anonym (Lis)
    cityturk skrev 2024-09-12 18:04:53 följande:

Jag tänkte iom att h*n vägrar sammarbeta och sammarbetssamtal. Ist för att söka om ex ensamvårdnad. Kan man begära att tingsrätten försöker med det? Typ tvingar...

Vårdnad och umgänge är två olika saker. Du kan ha ensam vårdnad om ett barn men barnet har ändå rätt till umgänge med den andra föräldern.
    Tingsrätten kan bestämma om vårdnad samt om hur umgänget ska se ut om ni inte alls kan samarbeta. Ring Familjerätten för rådgivning. Börja med att ansöka om samarbetssamtal, då blir det ju tydligt att du försökt den vägen men den andra föräldern har inte gått med på det.
  • Anonym (Lis)
    cityturk skrev 2024-09-13 08:10:49 följande:

Jo jag är införstådd då vi har ett avtal just genom tingsrätten. 
    Men det funkar inte att kommunicera! H*n tycker att det h*n gör när barnen är där är h*ns sak. Frågor får man aldrig svar på o är där ett svar så är det enbart vad h*n tycker.
    Jag har boendet men iom gemensamvårdnad så ska det också fattas gemensamma beslut.

Ett samtal till FR absolut men sammarbetssamtal är ju frivilligt. Jag har frågat H*n om sammarbetssamtal i 1 år nu men h*n vill inte. Och FR kan inte tvinga.
    Därav min fråga🙏🙂

Du har alltså inte ansökt om samarbetssamtal?
  • Anonym (Lis)
    cityturk skrev 2024-09-13 19:00:25 följande:

Skulle FR verkligen skicka ut tider? I våran kommun hämtar man blanketter där eller på nätet iom att det är frivilligt. 
    Jag har under dagen mailat dem för tips/trix o då om dem kan "kalla" oss till möte.

Jag har ju ställt frågan ca 10 ggr i mail vilka är sparade o bör ju kunna ses som bevis.

Här går man via kommunens hemsida, skriver in bådas uppgifter, ett Mail går då till den andra parten som måste godkänna ansökan. efter det kontaktar FR båda för tidsbokning.
Svar på tråden Underhålls strul!