• Anonym (T)

Tvångstankar sexualitet

Hej
    jag är en tjej runt 20 som under 6 månader haft tvångstankar kring sexuelitet. Jag hade sådana tankar när jag va 17 också. men kom förbi dem ganska snabbt då jag är säker jag är hetero. Jag har alltid blivit kär i killar och när jag kollat porr är de alltid motsatt kön

men nu har dessa tankar börjat igen, jag är tillsammans me en kille och älskar vårt sex och är väldigt kär i honom. men en dag så tänkte jag va fin en tjej såg ut, sedan kom paniken är jag bsiexuell eller lesbisk nu? De gjorde så jag undvek tjejer, fick ångest på jobb: va alltid nervös att tankarna skulle komma runt andra könet som fick mig övertänka  är de för de är en Crush. jag har aldrig tänkt tanken av att ha sex me en tjej. har alltid dragits till men och blivit kär i det. Är ingen homofob och stöttar andra i det. 

Jag har ångest attack varje dag och gråter för är rädd mina tankar ska va Sanna och att jag ska förlora min älskade pojkvän 

• Svar på tråden Tvångstankar sexualitet
  • Tom Araya

Problemet som jag ser det, som får dig att må dåligt över detta, är att du själv problematiserar dina känslor kring din sexualitet.

Försök släppa tanken på att det vore ett problem om du vore bisexuell, för det ska inte vara ett problem.

Rätt kille för dig är en som accepterar och respekterar dig för den du är, även om det skulle innebära att du är bisexuell.

• Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2024-09-11 02:10:39 följande:
    Tvångstankar sexualitet

Hej
    jag är en tjej runt 20 som under 6 månader haft tvångstankar kring sexuelitet. Jag hade sådana tankar när jag va 17 också. men kom förbi dem ganska snabbt då jag är säker jag är hetero. Jag har alltid blivit kär i killar och när jag kollat porr är de alltid motsatt kön

men nu har dessa tankar börjat igen, jag är tillsammans me en kille och älskar vårt sex och är väldigt kär i honom. men en dag så tänkte jag va fin en tjej såg ut, sedan kom paniken är jag bsiexuell eller lesbisk nu? De gjorde så jag undvek tjejer, fick ångest på jobb: va alltid nervös att tankarna skulle komma runt andra könet som fick mig övertänka  är de för de är en Crush. jag har aldrig tänkt tanken av att ha sex me en tjej. har alltid dragits till men och blivit kär i det. Är ingen homofob och stöttar andra i det. 

Jag har ångest attack varje dag och gråter för är rädd mina tankar ska va Sanna och att jag ska förlora min älskade pojkvän 

Menade att jag är rädd få dessa tankar runt samma kön, kunde inte heller kolla de i ögonen för jag va rädd tanke/känsla skulle komma och bevisa att de ska vara sant. Har haft panik på jobbet varje gång och är obekväm och känner nervositet varje gång, jag ska gå förbi samma kön. Vet att min attraktion till killar är stor och att jag bara blivit kär i killar. 

sen kan min tvångstankar övertala mig att jag inte ä vi och egentligen är lesbisk. Då får jag panik och börjar gråta för de innebär jag kommer förlora min kille, och jag älskar han och njuter av vårat sex varje gång

• Anonym (T)
    Tom Araya skrev 2024-09-11 02:17:31 följande:

Problemet som jag ser det, som får dig att må dåligt över detta, är att du själv problematiserar dina känslor kring din sexualitet.

Försök släppa tanken på att det vore ett problem om du vore bisexuell, för det ska inte vara ett problem.

Rätt kille för dig är en som accepterar och respekterar dig för den du är, även om det skulle innebära att du är bisexuell.

Förstår inte varför jag inte kan släppa det, har aldrig tankar på sex me samma kön. Varför kommer de så plötsligt?
  • Tom Araya
    Anonym (T) skrev 2024-09-11 02:19:21 följande:
    Förstår inte varför jag inte kan släppa det, har aldrig tankar på sex me samma kön. Varför kommer de så plötsligt?
    Men gör tvärt om. Sluta bry dig om dessa känslor dyker upp. Gör det inte till ett problem, utan acceptera dem som en del av dig. 
  • Anonym (L)

Uppenbarligen är du ju inte lesbisk om du älskar och tänder på din pojkvän. Är du bisexuell så är väl inte det något problem heller? Attraheras du av en annan tjej så gör väl inte det något. Man kan attraheras av många utan att behöva agera på det eller för den delen förlora sin partner. Om du skräms av dina tvångstankar så blir det bara värre att försöka kämpa emot dem. Låt de bara komma. Betrakta dem och acceptera dem. 

• Tilolo

Ju mer du trycker undan dessa tankar desto värre blir de, tyvärr. De är där för att säga dig någonting. 🙂

Bara för att sätta ord på det här:
    Vad tror du skulle hända om du tillät dig att uppleva dom i stunden utan att agera på dom?
    Är det att du redan nu kan ana vad det skulle vara?
    Kan också någon annans tycken spela in i detta, som gör att du vill undvika tankarna?

• Less is more

Precis som du kan tycka illa om folk på olika sätt så kan du tycka bra om andra på olika sätt.

Jag kan objektiv tycka att vissa andra kvinnor ser jättebra ut men jag blir inte attraherad/ förälskad i kvinnor.

Men om du även blir attraherad av kvinnor så är det så. Vem vi bli kära i kan vi inte välja. Men vi kan välja vem vi blir tillsammans med eller inte. Du behöver alltså inte agera på alla känslor. Du har ju redan en pojkvän som du är kär i :) Spänn av.

Sen tycker jag att porr är ganska skadligt i längden. Undvik sånt - säger jag till alla unga. Porr förvränger verkligheten och våra känslor kognitivt. Det kan vara bra att förstå att du kan se en sexig bild på en kvinna och bli tänd. Det betyder inte att du är lesbisk/bi. Det kan likagärna bara vara så att du identifierar dig med kvinnan i hennes position. Dvs att du blir hon där i fantasin. I verkligheten skulle du kanske inte alls vilja ligga bredvid en attraktiv naken tjej om du är hetero. Då hade du känt motstånd istället.

• Anonym (Jag tror)

Jag tror att du har något som kallas R-OCD. Det är en form av OCD som ifrågasätter relationen man är i. Googla på det. 

• 1omtänksam

Hej Ts! 

Jag tror att du är bisexuell. Du attraheras av tjejer/kvinnor också. Det borde egentligen inte vara ett problem, och en måste inte agera på sina känslor. Men jag hör hur ditt inre bråkar med dina tankar. Hur detta skrämmer dig och hur  du gör allt för att förneka. Allt blir då värre och växer sig större. Det blir till hög ångest och till fler vångstankar inifrån. 

En fråga: finns det någon eller någon händelse kanske, rent utanför dig, som gör/gjort att du känner obehag inför att du skulle vara bisexuell eller tycka att andra tjejer/kvinnor är attraktiva? Hur ser din omgivning ut? Har du varit med om eller hört något fördömande? 

Kan du, tror du, försöka med att acceptera och bejaka att varken du eller dina känslor är fel i det här? Acceptans  kommer att ge dig och din kropp sinnesro, ett llitet lugn inifrån.

Om du och din pojkvän älskar varandra och trivs med varandra, njuter av varandra, har bra sex osv, ska du heller inte gå och känna ångest över att ni ska lämna varandra. Försök att vara i nuet o lugna dina tankar ts. 

Du är som du är,
    känner som du känner,
    och inget är fel I det. 

Jag skickar lite lugn till dig o dina tankar ❤️ kram!  

• Anonym (T)
    1omtänksam skrev 2024-09-11 14:52:21 följande:

Hej Ts! 

Jag tror att du är bisexuell. Du attraheras av tjejer/kvinnor också. Det borde egentligen inte vara ett problem, och en måste inte agera på sina känslor. Men jag hör hur ditt inre bråkar med dina tankar. Hur detta skrämmer dig och hur  du gör allt för att förneka. Allt blir då värre och växer sig större. Det blir till hög ångest och till fler vångstankar inifrån. 

En fråga: finns det någon eller någon händelse kanske, rent utanför dig, som gör/gjort att du känner obehag inför att du skulle vara bisexuell eller tycka att andra tjejer/kvinnor är attraktiva? Hur ser din omgivning ut? Har du varit med om eller hört något fördömande? 

Kan du, tror du, försöka med att acceptera och bejaka att varken du eller dina känslor är fel i det här? Acceptans  kommer att ge dig och din kropp sinnesro, ett llitet lugn inifrån.

Om du och din pojkvän älskar varandra och trivs med varandra, njuter av varandra, har bra sex osv, ska du heller inte gå och känna ångest över att ni ska lämna varandra. Försök att vara i nuet o lugna dina tankar ts. 

Du är som du är,
    känner som du känner,
    och inget är fel I det. 

Jag skickar lite lugn till dig o dina tankar ❤️ kram!  

Hej
    vad får dig tro att jag är bisexuell då, jag känner ingen sexuell attraktion till tjejer överhuvudtaget. blir inte kåt av tanken.
  • Tilolo
    Anonym (T) skrev 2024-09-11 14:59:24 följande:
    Hej
    vad får dig tro att jag är bisexuell då, jag känner ingen sexuell attraktion till tjejer överhuvudtaget. blir inte kåt av tanken.
    Nu var inte frågan riktad till mig, men ett svar på det kan vara att upphetsning inte alltid behöver styrka dragning till vissa människor eller ens alls. 🙂
  • Tilolo

Det kan handla om en energi en person har. Det behöver inte heller alltid betyda att man ska bli tillsammans och gifta sig 😉 det är okej att bara känna så för vissa människor. 😊 
    Om du börjar med att försöka bejaka känslan som kommer så kanske den tillslut lägger sig och inte känns så stark. 

En annan aspekt kan vara att du kan känna av vad mottagaren kan ha känslor för dig, som då kan kännas som om du skulle känna dessa själv. 

• 1omtänksam
    Anonym (T) skrev 2024-09-11 14:59:24 följande:
    Hej
    Hej igen ts! 

Bland annat på grund av delar av vad du beskriver. 
    Du skriver bland annat: 

".."men en dag så tänkte jag va fin en tjej såg ut, sedan kom paniken är jag bsiexuell eller lesbisk nu? De gjorde så jag undvek tjejer, fick ångest på jobb: va alltid nervös att tankarna skulle komma runt andra könet som fick mig övertänka  är de för de är en Crush. ja" 

Jag tänker att om en tycker att en tjej var fin, och får panik av det, och sedan börjar att undvika tjejer och får ångest på jobb pga det, så tror jag det beror på att din kropp inte säger samma som ditt huvud. Att det KAN bero på att du förtränger dina egna känslor. Men egentligen så vet ju bara du själv. Men jag tänker att det oavsett inte skulle spela någon roll. Att du är okej för den du är. Oavsett sexuell läggning. 

• Anonym (Jag tror)

Du har OCD. Antingen relations-OCD (ROCD) eller så har du helt snöat in på tvivel kring din egen sexualitet= också OCD. Tvivelsjukan kallas det också. I ditt fall verkar du tvivla på din egen sexualitet (fast du egentligen vet att du inte är bisexuell).

Svar på tråden Tvångstankar sexualitet