• Anonym (B.e)

Får inga jobb pga vackert utseende?

Jag har ett problem och det är mitt utseende. Jag är vacker. Lång, smal, långt hår och stora bröst. Jag får alltid uppmärksamhet ifrån killar. Tycker jag om det? NEJ.

Det är inte kul när jag är ute med tjejkompisar och den enda som uppmärksammas är jag. Detta gör att mina tjejkompisar blir avundsjuka, utan att jag gjort något. Jag har bara varit där.

hur som, jag är välutbildad men får inte jobb. På anställningsintervjuerna, som numer bara förs av kvinnlig hr-personal, hinner jag knappt skaka hand innan jag får de dömande blickarna. De ihopbitna leendet? 

Jag jobbar på ett företag med bara kvinnor just nu och jag är tyvärr vackrast där. Det spelar ingen roll hur mycket jag hjälper till, ställer upp, gör vad gruppen vill m.m. Ändå blir jag den som de inte gillar och snackar skit om. Varför är det så? Att ens yttre kan störa omgivningen så mycket att de bara måste få mig att må dåligt genom syrliga kommentarer, utfrysning med mera?

På andra jobb har jag haft vackrare kollegor än mig och då blev den kvinnan utfryst. Jag var väl inte heller populär men eftersom hon var snyggare fick hon ta den största smällen.

Upplever att äldre kvinnor är värst. De tål inte om man gör ett bra jobb eller säger att man önska svårare arbetsuppgifter. Tycker det aldrig diskuteras om problemen med att vara vacker kvinna. Det diskuteras mestadels bara om att ?fula? har svårare att få jobb. Vilket jag har svårt att se i praktiken för det är sällan jag ser vackra kvinnor ha ansvarsfulla poster inom företag med mera? Vad har ni läsare för tankar? Har ni några teorier? Vad ska jag göra För att förenkla min vardag med tjejgrupper och jobb?

• Svar på tråden Får inga jobb pga vackert utseende?
  • Goneril

Ett privilegium att vara vacker, något att glädjas åt och som bidrar till framgång i livet, men man får inte rida på skönheten, bäst att tona ner stilen vid anställningsintervjun. Snygg och prydlig, dräkt, blus, inga överdrivet högklackade skor och absolut inga urringningar, det gäller att ha en seriös framtoning. Ingen överdriven make-up och långa naglar och slängandet med håret får TS låta bli. Ja, och så smycken, stora blaffiga örringar och klirrande armband får man reservera till fritiden. Hsndväskor ska vara fräscha och gärna dyra. De flesta arbetsgivare, åtminstone inom näringsliv, bank och finans har klädkoder. Man får skilja på nattklubb och arbete.                                                                                                                                                                                                   Ankläppar, långa ögonfransar som ligger mot kinden som fågelvingar och synliga tatueringar underlättar inte anställning, men skönhet är inget hinder, tvärtom. Konstiga iakttagelser TS gör, skönhet kan inte vara det som försvårar anställning, kanske verkar hon lite överlägsen och alltför självmedveten? 

• Anonym (Trams)

Oseriös tråd då det är enkelt att göra sig själv signifikant mindre attraktiv som kvinna.

De flesta ser redan mycket sämre ut som osminkade och väldigt få är snygga i kortklippt mansliknande frisyr. Inte ens vackra Natalie Portman blev särskilt attraktiv i kort hår en tid efter att hon rakat skallen och håret växt ut en liten bit.

Stor byst kan man dölja bakom bylsiga toppar. Tramstråd som sagt.

• Lynx123

Tror nog att du inbillar dig lite. Eller kanske att du helt enkelt inte har det de söker i en ny anställd. 

• Anonym (Plipp)

Känns lite som att ts fiskar efter att få höra att hon (?) inte alla är så snygg så att hon sen kan dra "arga-bittra-fula-fl-kvinnor"-kortet. 

Men om vi leker med tanken att tråden är seriös: det finns massor av sjukt snygga människor som har bra jobb och är omtyckta. Så problemet kan vara knappast ditt fysiska utseende. Vad kan det då bero på måntro...?

• Anonym (.)

Du kanske bara tror att du är vacker, medan andra kollar på dig för att du sticker ut med ditt utseende?
    Har du lösögonfransar, långa naglar och väldigt mycket smink och onaturligt blont hår, kanske?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (B.e) skrev 2024-09-09 20:35:26 följande:
    Får inga jobb pga vackert utseende?

Jag har ett problem och det är mitt utseende. Jag är vacker. Lång, smal, långt hår och stora bröst. Jag får alltid uppmärksamhet ifrån killar. Tycker jag om det? NEJ.

Det är inte kul när jag är ute med tjejkompisar och den enda som uppmärksammas är jag. Detta gör att mina tjejkompisar blir avundsjuka, utan att jag gjort något. Jag har bara varit där.

hur som, jag är välutbildad men får inte jobb. På anställningsintervjuerna, som numer bara förs av kvinnlig hr-personal, hinner jag knappt skaka hand innan jag får de dömande blickarna. De ihopbitna leendet? 

Jag jobbar på ett företag med bara kvinnor just nu och jag är tyvärr vackrast där. Det spelar ingen roll hur mycket jag hjälper till, ställer upp, gör vad gruppen vill m.m. Ändå blir jag den som de inte gillar och snackar skit om. Varför är det så? Att ens yttre kan störa omgivningen så mycket att de bara måste få mig att må dåligt genom syrliga kommentarer, utfrysning med mera?

På andra jobb har jag haft vackrare kollegor än mig och då blev den kvinnan utfryst. Jag var väl inte heller populär men eftersom hon var snyggare fick hon ta den största smällen.

Upplever att äldre kvinnor är värst. De tål inte om man gör ett bra jobb eller säger att man önska svårare arbetsuppgifter. Tycker det aldrig diskuteras om problemen med att vara vacker kvinna. Det diskuteras mestadels bara om att ?fula? har svårare att få jobb. Vilket jag har svårt att se i praktiken för det är sällan jag ser vackra kvinnor ha ansvarsfulla poster inom företag med mera? Vad har ni läsare för tankar? Har ni några teorier? Vad ska jag göra För att förenkla min vardag med tjejgrupper och jobb?

Hej. Tycker det är lite synd så många kommenterat som om de tar för givet du har fillers,lösögonfransar, för mycket smink  osv . Att du är onaturlig. Jag har sett tendensen på vissa arbetsplatser. Om en person ser bra ut i många andras ögon och i tillägg är både smart och mycket duktig och hjälpsam blir de utsatta för prat bak ryggen och ibland utfrysning,  detta från kvinnor. De som allaredan är där vill inte ha  konkurrensen. Istället för att glädjas åt att det kommer in en ny med både kompetens och vänlighet blir vissa kvinnor avundsjuka och exkluderande. Och nej jag förstår det är inte lika kul alltid heller med oönskad uppmärksamhet från killar. Har inget råd förutom vet ditt värde och du kan ju inte hjälpa hur du ser ut. Varför ska du behöva göra om dig på grund av andras osäkerhet. 
  • Anonym (Stämmer ej)
    Anonym (Y) skrev 2024-09-09 20:38:28 följande:

Orkar ej läsa hela. Men Det är vetenskapligt bevisat att attraktiva människor har lättare att få jobb än mindre attraktiva. 

Du får väl sluta sminka dig och ha på sig fula kläder så löser det sig. 

Stämmer ej riktigt, det är bra att vara attraktiv för att få jobb, men det finns en slags sweet-spot där man är attraktiv men inte för attraktiv, är man för attraktiv då blir det negativt.

Det är skillnad på nästan uteslutande manliga rekryterare som det var förr, ju snyggare ju bättre funkade då mot oftast kvinnliga rekryterare som det är nu. Då skall man vara snygg, men inte för snygg.

På en klassisk misogyn manlig skala skall man vara en sexa, sjua eller åtta. Men inte en 9a eller 10a då kan man lika gärna vara ful för det ger ingen fördel för anställning.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Stämmer ej) skrev 2024-09-10 15:48:21 följande:
    Stämmer ej riktigt, det är bra att vara attraktiv för att få jobb, men det finns en slags sweet-spot där man är attraktiv men inte för attraktiv, är man för attraktiv då blir det negativt.

Det är skillnad på nästan uteslutande manliga rekryterare som det var förr, ju snyggare ju bättre funkade då mot oftast kvinnliga rekryterare som det är nu. Då skall man vara snygg, men inte för snygg.

På en klassisk misogyn manlig skala skall man vara en sexa, sjua eller åtta. Men inte en 9a eller 10a då kan man lika gärna vara ful för det ger ingen fördel för anställning.
    Jag tror på det här. Att det är en klar fördel att se bra ut, men inte att vara enormt vacker i stil med Angelina Jolie eller Halle Berry. 

Däremot är det enkelt som någon skrev ovan att klä ner sig och ta ner sin skönhet några grader. Det kan man alltid göra. Sätt upp håret, sätt på ett par glasögon, ha enklare kläder, inget smink. Randig oversize skjorta, vanliga raka jeans eller slacks, loafers och kavaj beroende på vilken sorts tjänst man söker förstås. Glöm allt som stavas glamour. 

• Kvittning
    Anonym (Stämmer ej) skrev 2024-09-10 15:48:21 följande:
    Får inga jobb pga vackert utseende?Stämmer ej riktigt, det är bra att vara attraktiv för att få jobb, men det finns en slags sweet-spot där man är attraktiv men inte för attraktiv, är man för attraktiv då blir det negativt.

Ja precis. Hade en vän förut som var vacker med ett barbieutseende och nog skulle kunna misstas för att ha fixat både bröst och läppar (det här var dock innan läppfixande var på tapeten). Dessutom kombinerat med en väldigt ljus röst.

Får erkänna att jag hade umgåtts i samma kretsar som henne i säkert ett år innan jag insåg hur fruktansvärt intelligent och rolig hon var, jag är knappast den enda som avfärdat henne pga hennes utseende.

Se bra ut ja, se för bra ut nej. Men jag har uppfattat det som att det är ett mindre problem nu än för 20 år sedan.

Men också stor skillnad om man uppfattas som naturlig eller fixad. 
  • Anonym (Jenny)

Nu är det många som har spekulerat om ditt utseende, TS. Kan du inte berätta lite om din stil? Några ingrepp? Sminkning, smycken, klädstil, osv?

Svar på tråden Får inga jobb pga vackert utseende?