Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Får inga jobb pga vackert utseende?

Anonym (Stämmer ej) skrev 2024-09-10 15:48:21 följande:
    Får inga jobb pga vackert utseende?Stämmer ej riktigt, det är bra att vara attraktiv för att få jobb, men det finns en slags sweet-spot där man är attraktiv men inte för attraktiv, är man för attraktiv då blir det negativt.

Det är skillnad på nästan uteslutande manliga rekryterare som det var förr, ju snyggare ju bättre funkade då mot oftast kvinnliga rekryterare som det är nu. Då skall man vara snygg, men inte för snygg.

På en klassisk misogyn manlig skala skall man vara en sexa, sjua eller åtta. Men inte en 9a eller 10a då kan man lika gärna vara ful för det ger ingen fördel för anställning.
    Ja precis. Hade en vän förut som var vacker med ett barbieutseende och nog skulle kunna misstas för att ha fixat både bröst och läppar (det här var dock innan läppfixande var på tapeten). Dessutom kombinerat med en väldigt ljus röst.

Får erkänna att jag hade umgåtts i samma kretsar som henne i säkert ett år innan jag insåg hur fruktansvärt intelligent och rolig hon var, jag är knappast den enda som avfärdat henne pga hennes utseende.

Se bra ut ja, se för bra ut nej. Men jag har uppfattat det som att det är ett mindre problem nu än för 20 år sedan.

Men också stor skillnad om man uppfattas som naturlig eller fixad. 
  • Kvittning
    Anonym skrev 2024-09-10 18:59:38 följande:

Tänk att jag alltid trott att det där med snygghet är individuellt efte tycker och smak...

Att man attraheras av olika och att personligheten är viktigare än utseendet för en relation är ju inte samma sak som att det inte finns människor som kan betraktas som allmänt snyggare.
Svar på tråden Får inga jobb pga vackert utseende?