• Anonym (B.e)

Får inga jobb pga vackert utseende?

Jag har ett problem och det är mitt utseende. Jag är vacker. Lång, smal, långt hår och stora bröst. Jag får alltid uppmärksamhet ifrån killar. Tycker jag om det? NEJ.

Det är inte kul när jag är ute med tjejkompisar och den enda som uppmärksammas är jag. Detta gör att mina tjejkompisar blir avundsjuka, utan att jag gjort något. Jag har bara varit där.

hur som, jag är välutbildad men får inte jobb. På anställningsintervjuerna, som numer bara förs av kvinnlig hr-personal, hinner jag knappt skaka hand innan jag får de dömande blickarna. De ihopbitna leendet? 

Jag jobbar på ett företag med bara kvinnor just nu och jag är tyvärr vackrast där. Det spelar ingen roll hur mycket jag hjälper till, ställer upp, gör vad gruppen vill m.m. Ändå blir jag den som de inte gillar och snackar skit om. Varför är det så? Att ens yttre kan störa omgivningen så mycket att de bara måste få mig att må dåligt genom syrliga kommentarer, utfrysning med mera?

På andra jobb har jag haft vackrare kollegor än mig och då blev den kvinnan utfryst. Jag var väl inte heller populär men eftersom hon var snyggare fick hon ta den största smällen.

Upplever att äldre kvinnor är värst. De tål inte om man gör ett bra jobb eller säger att man önska svårare arbetsuppgifter. Tycker det aldrig diskuteras om problemen med att vara vacker kvinna. Det diskuteras mestadels bara om att ?fula? har svårare att få jobb. Vilket jag har svårt att se i praktiken för det är sällan jag ser vackra kvinnor ha ansvarsfulla poster inom företag med mera? Vad har ni läsare för tankar? Har ni några teorier? Vad ska jag göra För att förenkla min vardag med tjejgrupper och jobb?

• Svar på tråden Får inga jobb pga vackert utseende?
  • Anonym (Y)

Orkar ej läsa hela. Men Det är vetenskapligt bevisat att attraktiva människor har lättare att få jobb än mindre attraktiva. 

Du får väl sluta sminka dig och ha på sig fula kläder så löser det sig. 

• Anonym (Gammal i gamet)

Men är du faktiskt vacker och välklädd eller ser du kanske lite plastig eller för lättklädd ut på intervjun, om kvinnor reagerar så? 

För jag lovar att jag och flera manliga kollegor fick behärska oss för att inte fnittra varje gång vi mötte en tillfällligt anställd tjej vi hade som hade ducklips. Hon såg inte klok ut i profil men hon tyckte säkert att det var fint framifrån, förstås.

Smaken är som baken men vissa stilar gör att det kanske blir svårare att få, eller behålla, ett jobb.

• Spucks

Som "Y" skrev är det bevisad att personer som allmänt anses som attraktiva har lättare att få jobb.
    Om du upplever att du har det svårare och/eller att du är mindre omtyckt, han det beror på olika saker. Antingen inbillar du dig bara. Eller så är det inte att du är vacker som är problemet, utan hur du presentera dig, tex. trashig smink, opassande kläder. Eller så är det din personlighet - de flesta människor tycker väl inte att en person, som är så fixerad av sitt utseende och mån om att påpeka om och om igen hur vacker hon är och hur mycket vackrare än alla andra, är särskilt sympatisk.

• Anonym (Y)
    Anonym (Gammal i gamet) skrev 2024-09-09 20:49:28 följande:

Men är du faktiskt vacker och välklädd eller ser du kanske lite plastig eller för lättklädd ut på intervjun, om kvinnor reagerar så? 

För jag lovar att jag och flera manliga kollegor fick behärska oss för att inte fnittra varje gång vi mötte en tillfällligt anställd tjej vi hade som hade ducklips. Hon såg inte klok ut i profil men hon tyckte säkert att det var fint framifrån, förstås.

Smaken är som baken men vissa stilar gör att det kanske blir svårare att få, eller behålla, ett jobb.

Jag hade en arbetsförmedlare en gång som hade tydliga fillers i läpparna. Kunde inte koncentrera mig för tyckte det såg väldigt speciellt ut. 
  • Anonym (Snygg)

Är vacker och har fått i princip alla jobb jag gått på intervju till. Sen har jag absolut stött på avundsjuka på arbetsplatser men det har varit enstaka individer. De flesta har inget emot vackra kvinnor. Det kanske är som någon ovan nämner att du ser plastig eller uppmärksamhetssökande ut. Alternativt väldigt sexuell utstrålning. Den kan nog fler känna sig hotad eller obekväma av. 

• Anonym (Vacker)

Jag är vacker och har aldrig haft problem att få jobb, så länge jag haft någotsånär rätt kvalifikationer för jobbet jag sökt. Som någon annan tagit upp så har ju studier gjorts gällande utseende och fördelar i livet, och det har då visat sig att vackra personer lättare får anställning, så din tes stämmer inte.

• Mia448

Gissar att det beror på att du är så självcentrerad, bara att du utgår ifrån att det är för du är vacker är ju ganska udda. Det kan ju mkt väl bero på andra saker, eller har de sagt att det är pga ditt utseende? Du kanske utstrålar stöddighet eller liknande.

• Anonym (B)

Vad baserar du på att du är ovanligt vacker? Jag känner extremt vackra människor som har stora yrkesframgångar , bland annat inom medicin och stålningsfysik men också människor som gör ett dåligt jobb och har stora egon, och skyller alla misslyckanden på att de är för vackra och alla är avundsjuka.

Har du läst denna artikel...

www.dailymail.co.uk/femail/article-2124246/Samantha-Brick-downsides-looking-pretty-Why-women-hate-beautiful.html

• Anonym (D)

Kvinnor på riktigt höga positioner får jobben för att de är kompetenta, hela och rena. Att inga snygga kvinnor finns på höga positioner är inte heller sant och stödjer inte din tes att inga snygga får de riktigt bra jobben. 

Om du är så välutbildad, vilka branscher rör du dig i där du upplever dessa problem och alla är så utseendefixerade att de struntar i din fina kompetens?

Svar på tråden Får inga jobb pga vackert utseende?