Hur styr ni skärmen för era barn?
Är ju mycket på tapeten nu med skärm.
Nyfiken på hyr ni styr skärmtiden hemma?
Hur mycket tid har era barn? Har ni nån app för att kunna kontrollera? Hur gamla är era barn?
Är ju mycket på tapeten nu med skärm.
Nyfiken på hyr ni styr skärmtiden hemma?
Hur mycket tid har era barn? Har ni nån app för att kunna kontrollera? Hur gamla är era barn?
Mobilerna styrs med Google Family Link då de har androider. TV får vara efter tillit när de är ensamma hemma efter skolan. Tvillingar på 11 år. De tränar 3-5 dagar i veckan så de rör på sig bra.
Med tanke på att de använder dator i skolan till extremt mycket, sedan tar hem datorn och ska göra läxor på den så känner jag att vad jag vill och tycker om skärm användning spelar ingen roll längre då grabben sitter klistrat vid datorn väldigt mycket pga skola.
Med tanke på att de använder dator i skolan till extremt mycket, sedan tar hem datorn och ska göra läxor på den så känner jag att vad jag vill och tycker om skärm användning spelar ingen roll längre då grabben sitter klistrat vid datorn väldigt mycket pga skola.
Hur gammal är han?
Min son går i tvåan och de har inte mycket skärm i skolan, men det kommer kanske senare. Döremot har jag reagerat på att det är väldigt mycket tv-tittande på fritids.
Sonen får bara titta på skärm/film på lördagsmorgnar men då kan det bli upp emot två timmar. Eventuellt en halvtimme-timme på fredagskvällen och söndagen också. På vardagen gör vi andra saker, och har inte tid till skärm. Vi har inga spel hemma och ingen tv som står på. Sonen är 8 år och vi har inga andra medel för kontroll än våra regler. Det funkar bra.
Har en 6 åring.
Får oftast titta en stund innan skolan, och en stund på kvällarna.
På helgen är det olika. Ibland kan det vara en hel dag utan skärm för att vi säger att det är en skärmfri dag.
Men speciellt vintertid kan det nog tyvärr bli alltför många timmar!
Mest handlar det om barnprogram. Får ibland spela spel på mobilen, men det blir nog max en timme per vecka, inte varje dag och nån kort stund då och då.
Min son är 13. Han tittar lite för mycket på skärmen just nu.
Idrottsträning 4 gånger i veckan plus 1-2 matcher på helgerna. Känner att hans liv är så hektiskt att han får varva ner med att chatta med kompisar mm. Han hinner ju ändå inte umgås med någon. Detta är ett hett diskussionsämne mellan mig och hans far, som vill att han ska träna ännu mer.
Jag tar hans mobil på kvällen så att han kan sova utan mobilen. Är jätterädd för sömnstörningar och att han ska få för lite sömn, har sett det hos så många tonåringar.
Det får vara en kontinuerlig kommunikation kring detta känner jag, som anpassas till ålder och mognad.
Sonen får bara titta på skärm/film på lördagsmorgnar men då kan det bli upp emot två timmar. Eventuellt en halvtimme-timme på fredagskvällen och söndagen också. På vardagen gör vi andra saker, och har inte tid till skärm. Vi har inga spel hemma och ingen tv som står på. Sonen är 8 år och vi har inga andra medel för kontroll än våra regler. Det funkar bra.
Mina barn är små än, åtta och fem, men jag har löst det genom att helt enkelt inte ha tillgång till småskärmar annat än när de är sjuka. Då har vi en gammal platta på vilken man inte kan spela spel förutom ett Sudokuspel som den äldre brukar roa sig med. Annars kan man bara titta på SVTplay.
TV har de fri tillgång till, men vi har inga stresmingtjänster. Då tröttnar de rätt snabbt på att titta, om det inte finns något som de gillar.
Styr inte alls... De sitter med plattor och datorer på tok för mycket. Orkar inte bry mig, det är skönt när jag får vara i fred.
De är inte överviktiga och de tränar regelbundet.
Hur gammal är han?
Min son går i tvåan och de har inte mycket skärm i skolan, men det kommer kanske senare. Döremot har jag reagerat på att det är väldigt mycket tv-tittande på fritids.