• Aliona

Hur styr ni skärmen för era barn?

Agda90 skrev 2024-09-09 08:16:10 följande:

Med tanke på att de använder dator i skolan till extremt mycket, sedan tar hem datorn och ska göra läxor på den så känner jag att vad jag vill och tycker om skärm användning spelar ingen roll längre då grabben sitter klistrat vid datorn väldigt mycket pga skola. 

Hur gammal är han? 

Min son går i tvåan och de har inte mycket skärm i skolan, men det kommer kanske senare. Döremot har jag reagerat på att det är väldigt mycket tv-tittande på fritids.

• Aliona

Sonen får bara titta på skärm/film på lördagsmorgnar men då kan det bli upp emot två timmar. Eventuellt en halvtimme-timme på fredagskvällen och söndagen också. På vardagen gör vi andra saker, och har inte tid till skärm. Vi har inga spel hemma och ingen tv som står på. Sonen är 8 år och vi har inga andra medel för kontroll än våra regler. Det funkar bra. 

• Aliona
    Anonym (J) skrev 2024-09-09 09:49:40 följande:
    Stackars son. Han kommer få det jobbigt med kompisarna .
    Han har det jättebra med sina kompisar. De träffas och leker flera dagar i veckan utöver skola/fritids/aktiviteter. Då brukar de vara ute och cykla, skejta, åka inlines, bada, åka skridskor, spela fotboll/pingis/basket, vara på biblan eller något annat. Hemma bygger de kojor eller leker. Av alla hans vänner är det bara en som har rätt mycket skärm, en som har helt skärmfritt och resten som har ungefär så begränsat som vi. 
Svar på tråden Hur styr ni skärmen för era barn?