• Anonym (Skärmtid)

Hur styr ni skärmen för era barn?

Är ju mycket på tapeten nu med skärm.
    Nyfiken på hyr ni styr skärmtiden hemma?
    Hur mycket tid har era barn? Har ni nån app för att kunna kontrollera? Hur gamla är era barn? 

• Svar på tråden Hur styr ni skärmen för era barn?
  • Anonym (Förebild)
    Anonym (Skärmtid) skrev 2024-09-09 08:01:34 följande:
    Hur styr ni skärmen för era barn?

Är ju mycket på tapeten nu med skärm.
    Nyfiken på hyr ni styr skärmtiden hemma?
    Hur mycket tid har era barn? Har ni nån app för att kunna kontrollera? Hur gamla är era barn? 

Just nu har vi ingen skärmtid alls för barnen, vi valde helt enkelt att ta bort den i somras när det blev så fint väder. Barnet är 3 (och 1) med så det är ändå möjligt än att styra rätt så bra. 

Men - vi vuxna har ju då också inte haft skärmtid när barnen är vakna för att det inte ska bli skevt, förutom att kolla klocka, logga in på bankid där det krävts och så. Men vi har lagt undan skärmarna allihop. 

Vårt mål är nog att ha det så även senare, att vi försöker som vuxna att begränsa vår skärmtid med och göra annat, som att vara ute, träna med barnen, leka, fixa trädgård, lösa korsord, läsa tidningar och böcker. 

Att ha en app för att reglera skärmtid blir för mig så kontraintuitivt, att man använder skärm för att begränsa skärmanvändning.
  • Anonym (Skärmtid)

Min son på 10 sitter en hel del, enligt.mig alldeles för mycket.
    Nackdelen är att han inte är intresserad av nåt runtomkring. Tex så vill han inte ha nån aktivitet å inte leka speciellt ofta med kompisar. 
    Min man och jag har olika åsikter om det här med skärm så det gör inte saken enklare.

Ni som kör med family link på android. Jag fattade inte riktigt om de fortfarande kan ringa till tex kompisar. Hade helst velat att de kan ringa å skicka sms men är inte med om det går. 

• Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-09-09 10:50:17 följande:

Styr inte alls... De sitter med plattor och datorer på tok för mycket. Orkar inte bry mig, det är skönt när jag får vara i fred.

De är inte överviktiga och de tränar regelbundet.

Det är inte bara den fysiska hälsan det handlar om utan även om koncentrationsförmåga och tålamod som lätt kan bli sämre av dopaminskapande aktiviteter på skärmar. Det leder till sämre resultat i skolan som i sin tur leder till sämre yrkesval.

Men du vet nog bäst själv hur bra de presterar i skolan.

• Anonym (Mia)

15-åringen har på vardagar en timme fri skärmtid om läxorna är gjorda. Hemma så ska telefonen annars ligga på en specifik laddningsstation och han kan stå och kolla den och kommunicera med kompisar där när som helst, men inte sitta och slösurfa eller spela. Inga skärmar på rummet. Helgerna styr han själv, men med en klar förväntan om att han ska hinna med skolarbete, sociala saker, träning och ta hand om sina sysslor hemma.

12-åringen har 30 minuter fri skärmtid på vardagar, som hon sällan använder, samt 3 timmar per helgdag. Ingen telefon än.

Som familj kollar vi på i snitt en film och ett par dokumentärer i månaden på streamingtjänster och de räknar vi inte in i deras fria skärmtid.

Det här är regler som de har varit med och förhandlat fram och tycker är ok. 

De får titta eller spela en timme per dag. Det händer inte varje dag. På helgerna kan det se lite annorlunda ut.

Vi säger till kort innan de ska sluta. Om de inte slutar så stänger jag av TVn eller tar mobilen. Men de vet det så när jag närmar mig så stänger de av själva.

• Anonym (Drömmen)
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-09 11:38:43 följande:

15-åringen har på vardagar en timme fri skärmtid om läxorna är gjorda. Hemma så ska telefonen annars ligga på en specifik laddningsstation och han kan stå och kolla den och kommunicera med kompisar där när som helst, men inte sitta och slösurfa eller spela. Inga skärmar på rummet. Helgerna styr han själv, men med en klar förväntan om att han ska hinna med skolarbete, sociala saker, träning och ta hand om sina sysslor hemma.

12-åringen har 30 minuter fri skärmtid på vardagar, som hon sällan använder, samt 3 timmar per helgdag. Ingen telefon än.

Som familj kollar vi på i snitt en film och ett par dokumentärer i månaden på streamingtjänster och de räknar vi inte in i deras fria skärmtid.

Det här är regler som de har varit med och förhandlat fram och tycker är ok. 

Det där låter som drömmen, det ni har med 15-åringen. Låter som att hen är en mogen och ansvarsfull person rent generellt. Mina tonåringar skulle aldrig kunna resonera sig fram till nåt sånt, de har tyvärr inte förmågan att fatta så kloka beslut. När vi pratar om begränsningar i skärmbilden blir de skogstokiga. De tränar mycket, men ägnar för lite för mycket passiv tid framför skärmar.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-09-09 11:36:52 följande:

Det är inte bara den fysiska hälsan det handlar om utan även om koncentrationsförmåga och tålamod som lätt kan bli sämre av dopaminskapande aktiviteter på skärmar. Det leder till sämre resultat i skolan som i sin tur leder till sämre yrkesval.

De har jättebra betyg. Men de har väldigt lätt för sig och grundskolan är ju inte särskilt svår bara du går på lektionerna. Jag är noga med att de ska till skolan.

De gör ju andra saker också än att titta på skärmen, men det är på eget initiativ. Inte för att jag tvingar dem.
  • Anonym (Elin79)

För barnet i gymnasiet; ingen mobiltelefon på rummet när man sover. Det är i princip vad som går att upprätthålla när vederbörande är vuxen och myndig. 
    Regeln gäller dock alla i huset och inte specifikt honom.
    Alltså har vi alla telefoner i en hylla i hallen nattetid.

För lågstadiebarnet som varken äger iPad eller telefon är det enklare. I hushållet finns en spelkonsol men den står i storasyskonets rum så rent praktiskt kan den bara nyttjas när han inte är hemma vilket blir en begränsning i sig. Lågstadiebarnet spelar Minecraft kanske 2h/vecka i snitt. Vissa veckor ingenting av ovan nämnda anledning.

Vanlig TV finns såklart och just nu är favoriterna ett antal serier från Sommarlov på SVTplay samt att titta på folk på Youtube som bygger lego.

Så vanligt tv-tittande snittar väl på 10h/vecka. Lite Youtube på tv på egen hand men vanliga kvällar sitter vi hellre tillsammans och då vill varken jag eller den andra föräldern se på sånt (alltså korta klipp som bara matas på) utan då blir det något/några avsnitt av en serie. På fredagar fredagsmys + film. Senast Röjar Ralf 2

Yngsta barnet har kompisar med telefoner men hittills inget tjat. Och argumentet om att barn blir utanför köper jag inte. I så fall är det mitt ansvar som vuxen att försöka jobba med FOMO-känslan. VAD exakt är det man är rädd för? Vad missar man? Att kompisen köpt en ny tröja? Att någon "checkar in"  (eller vad det heter) på fotbollsplanen där hen tränar?
    När yngsta barnet blir äldre sen så är jag gärna den som tar initiativ och styr upp gemensamma regler/normer bland föräldrarna i klassen så att detta inte ska uppstå för det är inte sunt så som det är nu. Barn behöver sova, de behöver relationer och de behöver leva och vistas i den riktiga världen. 

• Anonym (Family Link)
    Anonym (Skärmtid) skrev 2024-09-09 11:30:09 följande:

Min son på 10 sitter en hel del, enligt.mig alldeles för mycket.
    Nackdelen är att han inte är intresserad av nåt runtomkring. Tex så vill han inte ha nån aktivitet å inte leka speciellt ofta med kompisar. 
    Min man och jag har olika åsikter om det här med skärm så det gör inte saken enklare.

Ni som kör med family link på android. Jag fattade inte riktigt om de fortfarande kan ringa till tex kompisar. Hade helst velat att de kan ringa å skicka sms men är inte med om det går. 

Ja, det går. Mess får man sätta "oändligt" som inställning på. Du kan även ge egna tider för specifika appar i övrigt. 
  • Anonym (do)

Barn gör som omgivningen gör. 

Vi styr inte över skärmar på andra sätt än att vi själva knappt använder skärmar utöver tv och stationär dator, någon timme eller två per dag, längre på helger, särskilt vid dåligt väder. Telefonerna ligger på en köksbänk och agerar just telefoner. På fritiden har vi bara en telefon på oss om det kan tänkas vara något viktigt. Inget pillande eller slöskrollande. Inget är så viktigt att kolla att det inte kan vänta tills vi kommer hem. 

Vi har även ordnat så att barnen inte måste göra läxor på datorer och plattor, vilket märks på resultaten. Och handstilen.

• Aliona
    Anonym (J) skrev 2024-09-09 09:49:40 följande:
    Stackars son. Han kommer få det jobbigt med kompisarna .
    Han har det jättebra med sina kompisar. De träffas och leker flera dagar i veckan utöver skola/fritids/aktiviteter. Då brukar de vara ute och cykla, skejta, åka inlines, bada, åka skridskor, spela fotboll/pingis/basket, vara på biblan eller något annat. Hemma bygger de kojor eller leker. Av alla hans vänner är det bara en som har rätt mycket skärm, en som har helt skärmfritt och resten som har ungefär så begränsat som vi. 
    Anonym (Casanova) skrev 2024-09-09 11:47:07 följande:
    De har jättebra betyg. Men de har väldigt lätt för sig och grundskolan är ju inte särskilt svår bara du går på lektionerna. Jag är noga med att de ska till skolan.

De gör ju andra saker också än att titta på skärmen, men det är på eget initiativ. Inte för att jag tvingar dem.
    Ja den är ju enkel. Och det kan vara en nackdel då man inte lär sig att anstränga sig. Därför också en del får problem när det blir mer plugga hemma, tentor och läxor. Men det brukar ske i gymnasiet.
  • Anonym (Ingen skärm tid.)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-09-09 11:36:52 följande:

Det är därför vi samhället borde fördjupa det. Det finns en stor skillnad mellan Kina och Sverige t.ex när det gäller detta. De har så mycket aktiviteter i skolan, hemma och väldigt får tid för skärmen.
    Barn i Sverige  blir och blir latta, sjuka (fysikt, mental, språk etc...) 
    Vi hade inte såna enheter när vi var små och vi hade bra. 
  • Anonym (Petronella)
    Anonym (Elin79) skrev 2024-09-09 11:58:21 följande:

För barnet i gymnasiet; ingen mobiltelefon på rummet när man sover. Det är i princip vad som går att upprätthålla när vederbörande är vuxen och myndig. 
    Regeln gäller dock alla i huset och inte specifikt honom.
    Alltså har vi alla telefoner i en hylla i hallen nattetid.

För lågstadiebarnet som varken äger iPad eller telefon är det enklare. I hushållet finns en spelkonsol men den står i storasyskonets rum så rent praktiskt kan den bara nyttjas när han inte är hemma vilket blir en begränsning i sig. Lågstadiebarnet spelar Minecraft kanske 2h/vecka i snitt. Vissa veckor ingenting av ovan nämnda anledning.

Vanlig TV finns såklart och just nu är favoriterna ett antal serier från Sommarlov på SVTplay samt att titta på folk på Youtube som bygger lego.

Så vanligt tv-tittande snittar väl på 10h/vecka. Lite Youtube på tv på egen hand men vanliga kvällar sitter vi hellre tillsammans och då vill varken jag eller den andra föräldern se på sånt (alltså korta klipp som bara matas på) utan då blir det något/några avsnitt av en serie. På fredagar fredagsmys + film. Senast Röjar Ralf 2

Yngsta barnet har kompisar med telefoner men hittills inget tjat. Och argumentet om att barn blir utanför köper jag inte. I så fall är det mitt ansvar som vuxen att försöka jobba med FOMO-känslan. VAD exakt är det man är rädd för? Vad missar man? Att kompisen köpt en ny tröja? Att någon "checkar in"  (eller vad det heter) på fotbollsplanen där hen tränar?
    När yngsta barnet blir äldre sen så är jag gärna den som tar initiativ och styr upp gemensamma regler/normer bland föräldrarna i klassen så att detta inte ska uppstå för det är inte sunt så som det är nu. Barn behöver sova, de behöver relationer och de behöver leva och vistas i den riktiga världen. 

Oj, en myndig person som inte får ha mobilen i sitt sovrum. Herregud...

Sista stycket då, det jag kursiverat.

Inbillar du dig verkligen att dina stränga regler ska införas i alla klasskamraters hem? Tror du för en enda sekund att föräldrarna köper det?

Kan ju säga att jag inte hade gjort det. I mitt hem är det mina regler som gäller. Dina får du gärna ha med behålll dem för dig själv.

Folk kommer ju att skratta åt dig.
  • Spucks

Sonen som just fyllt 7 har ingen skärmtid förutom vid speciella tillfällen (live videosamtal räknas inte). Körde på samma sätt med dottern och det funkade utmärkt.

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Petronella) skrev 2024-09-09 16:36:28 följande:
    Oj, en myndig person som inte får ha mobilen i sitt sovrum. Herregud...

Sista stycket då, det jag kursiverat.

Inbillar du dig verkligen att dina stränga regler ska införas i alla klasskamraters hem? Tror du för en enda sekund att föräldrarna köper det?

Kan ju säga att jag inte hade gjort det. I mitt hem är det mina regler som gäller. Dina får du gärna ha med behålll dem för dig själv.

Folk kommer ju att skratta åt dig.
    De är välkomna. 
    Vi körde så med äldsta när han var yngre och det gick hur bra som helst.
    Hos oss var det läxor, mellis och sen skärmfritt. Vi hade folk hemma hos oss oavbrutet. 

Bestämmer man gemensamt i klassen att alla lägger bort telefonerna eller i varje fall inte kommer åt exempelvis snap efter kl 21 så behöver ingen känna rädsla av att ha missat något... För det har inte hänt nåt. Simple as that.

Gällande att inte ha telefoner i sovrummet så är det sunt förnuft och en house rule. Han är förvisso 18 men han har fortfarande ett konsekvenstänk under utveckling,  skolarbete att sköta och ett stort sömnbehov. Inga konstigheter det heller.

Men vill skratta åt hur vi har det så varsågod,  vi bjuder på den  
Svar på tråden Hur styr ni skärmen för era barn?