Inlägg från: Anonym (SomewhereOverTheRainbow) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SomewhereOverTheRainbow)

Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?

Anonym (Palle) skrev 2024-09-08 17:51:43 följande:
    Det är poppis att vifta med prideflaggan och visa på en god värdegrund idag. Tragiskt nog är det inte alls samma att vifta med en svensk flagga för att inkludera alla i landet. Det ses istället som provokativt.

Det är en speciell tid vi lever i just nu.
    Men blir det inte märkligt när en kommun flaggar med pride? 

Jobbar ju drösvis med muslimer på offentliga jobb, inte minst inom kollektivtrafiken. De måste ju känna sig fruktansvärt kränkta av att behöva köra under den flaggan.

När två omhuldade "utsatta grupper" clashar, vem avgör vilken som trumfar vilken?
    Anonym (Palle) skrev 2024-09-08 18:07:48 följande:
    Det är så viktigt att påvisa sin goda värdegrund, så därför trumfar pride.

Ja, det är såklart märkligt. 
    Heh, och vem är det som avgör vad som är en bra värdegrund då? För en rättrogen muslim är homosexualitet haram och bör straffas med gud vet vad.

Om de ska ha igenom så mycket annat, som hijab i skolor och arbetsplatser, halal i skolbespisningen, bada med kläderna på i simhallar... 

De vill att Eid Mubarak ska vara en röd dag (vilket det säkerligen kommer att bli, bara en tidsfråga).
    The list goes on...

Varför ska de inte då ha ett ord med i laget kring festivaler som kränker deras tro?
    Anonym (M) skrev 2024-09-09 11:47:38 följande:

Jag hade inte haft något emot pride ifall det var dem själva som stod för kostnaderna, nu är det tyvärr inte så utan något vi skattebetalare får betala för. 

Jepp, så är det. Du får finna dig i att sponsra det vare sig du är för eller emot.

Om nu kommuner officiellt ska ta ställning för hotade eller utsatta grupper, då finns det ju andra som i nuläget behöver bra mycket mera stöd än queers.

Kommer vi att få se några davidsstjärnor på bussarna snart, månntro?
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-09 14:42:15 följande:
    Det hoppas jag inte.
    Så länge de äter plågade djur med sin äckliga koscherslakt så har jag inget till övers för dem.

Ja du ser...
    Vad som är bra värderingar, rätt eller fel, är ju i högsta grad en fråga för individen eller den avgränsade gruppen. 

Kommunen, som jag antar ska representera samtliga grupper och individer borde väl därför förhålla sig neutralt? Inte ta sig rätten att utdela särprivilegier åt en enda grupp? Det är ju diskriminerande.

Anonym (She's a rainbow) skrev 2024-09-09 20:27:51 följande:
    Exakt. Kommunner ska förnålla sig neutralt och inte favorisera någon minoritet i samhället.

Får gärna vara hur många Prideparader som helst bara de tar hand om sina egna kostnader
    Just finansdelen har iaf jag inga problem med. Riksförbund och föreningar av alla de sorter (så även RFSL och Pride förstås) får bidrag till sin verksamhet och med hjälp av dessa anordnar de festivaler, kulturevents etc. Gott så.

Men Pride är den enda rörelsen av dem alla som kommuner tar officiellt ställning för, flaggar för. DET tycker jag är galet, oavsett hur lite eller mycket pengar det sponsras med. Allmännyttan är väl för tusan till för alla lika mycket? Är väl därför den heter så? Den ska inte premiera en rörelse framför en annan.

Varför i hela friden gör de det? 
    Anonym (Halvlebban) skrev 2024-09-10 05:18:11 följande:

Börjar bli ganska less på att pridefärgerna ska finnas exakt överallt. Vad exakt hjälper det. Kan också tycka att priderörelsen börjar bli lite cringe. Man hade behövt omorganisera om sig. För en positiv attityd gentemot hbtq-personer är nog något som måste konstant underhållas och jobbas för. Särskilt med tanke på alla nysvenskar som har växt upp med en ganska så farlig bild av hbtq-personer. 
    Sätt pridetågen och flaggorna i de områden där attityden är som sämst. 

Jomen precis.
    Det måste till en insats gentemot de "nya svenskarna" medan de gamla ännu har något att säga till om. Sen är det för sent.

Men jag är rädd att det kan komma att bli kontraproduktivt, eftersom rörelsen har blivit så fartblind.

Ett exempel är årets Eurovision Song Contest.
    Där, om någonstans, är det extremt fördelaktigt att vara hbtqi och det tog britterna fasta på. Men de drev det för långt och sköt sig själva i foten. Europa reste sig som en man: "Näpp, det där är var too much, varsågod noll poäng".

Det mesta får nog kontraeffekt när det drivs för långt. Därför anser jag att kommunerna är helt fel ute. Man implanterar inte nya värderingar genom att köra ner dem i halsen på folk. Alldeles för lätt hänt att man stimulerar kräkreflexen istället.

Missionera med omdöme, kära queers & co. 
    Tilolo skrev 2024-09-10 09:19:55 följande:

Där blir det också som att HBTQIA+-världen hamnar i beroendeställning heterovärlden för att bli accepterande - och heterovärlden eldar på detta genom sin överdriva låtsas-tolerans som jag väldigt ofta tycker överskuggar den äkta toleransen. För det finns A B S O L U T människor som har äkta tolerans, som förstår för att de har ett så öppet sinne att det inte spelar någon roll vem man är och vad man tillhör. Det känns på ett helt annat sätt än det här. 

Tilolo, jag hör dig och jag är med dig. 
    Jag respekterar dig, identiteten du föddes med och rätten att få uttrycka den. 
    Jag vill bara belysa en annan sida av saken. 

Jämför med t.ex. vänsterhänta. Visste du att det så sent som på 70-talet ansågs vara abnormalt att vara vänsterhänt? Vänsterhänta barn togs ur ordinarie lektion till ett annat rum där de tvingades träna på att skriva med höger hand. Och vänsterhänta upplever vissa utmaningar i en vardag som är helt anpassade efter högerhänta, man skulle kunna säga att de är en minoritet med sämre förutsättningar.

Dock, ingen skulle väl längre ens komma på idén att diskriminera en vänsterhänt person eller se det som något konstigt. Men vad tror du hade hänt om de började organisera parader, olympiader och andra stora spektakel som hela staden förväntas delta i? Införa "vänsterhandscertifiering" på arbetsplatser, etc etc. Nog hade man börjat se vänsterhänta som en udda och avvikande grupp, även om man inte gjorde det innan.

Summa summarum, det kan bli lite knasigt om man gapar högljutt om sina rättigheter i ett utrymme där man redan har dem + lite till. Det kan framstå som att man är ute efter särpriviligier och då blir iaf jag den som reser lite ragg. Trots att queers alltid varit en non-issue för mig. Ja, som vänsterhänta typ.

Tro't eller ej, men alla godhetsknarkande, poängplockande PK-politiker gör er en björntjänst. 
    Anonym (Donna) skrev 2024-09-10 16:55:24 följande:
    Jag gick i skolan 1970-1979 (grundskolan) och hade en vänsterhänt kille i min klass. Han skickades inte för att lära om. Det enda problemet han hade var på slöjden då det bara fanns saxar till högerhänta.

Saxproblemet hade för övrigt min son också, han började skolan 1989.

Vare sig för min klasskamrat eller min son sågs vänsterhänthet som någon onormalt.
    Lite osäker på din poäng. Vill du få sagt att du inte har upplevt detta, och därför är det inte sant?

Jag skrev att vänsterhänta barn lyftes ur klassen för att "korrigeras", men jag skrev inte ALLA, eller hur? 

Det är skönt att DIN son och den vänsterhänte killen i DIN klass slapp detta. Killen i MIN klass hade inte samma tur, han fick finna sig i att bli högertvingad.

Min vänsterhänte chef (född 1961) och min lika vänsterhänta kollega (född 1967) kan vittna om exakt samma sak.

Hur stor andel av de vänsterhänta som utsattes för detta är mig okänt, men jag skulle säga att det inte är så vansinnigt relevant i en kontext när fenomenet inte är föremålet för ämnet, bara ett exempel. Jag hoppas på ditt medhåll.
    Tilolo skrev 2024-09-10 18:25:35 följande:
    En del av dessa bolag som t,ex, sponsrar Pride är säkert HBTQIA+ vänliga, men jag tycker det blir så genomskinligt när man i tåget måste ha sina loggor med på sina tröjor. Att man inte bara kan gå med som man är utan loggor. 🤨 Det får en själv att höja lite på ögonbrynen. Precis vad det gäller de politiska partierna. Det basuneras ut om "Fri kärlek", medans de i andra handen inte är helt hundra kring transvård och tredje juridiskt kön. Nu vet jag visserligen inte hur det ser ut på lokalnivå, men jag skulle kanske tippa på att det är samma inställning där. Känns som att mycket handlar om att få röster, än att verkligen mena det man säger fullt ut. 😞
    Pinkwashing, även kallat. Lika gynnsamt för er sak som allt annat hyckleri. 

Någon som på riktigt är god och/eller fri från fördomar har inget behov av att göra ett nummer av det. Man bara är. Man behandlar alla lika. Vilket faktiskt även innebär att inte premiera någon utvald grupp. Varför skulle man?

Endast ni själva kan sätta stopp för den här negativa eskaleringen, eller trenden.

Men det skulle kanske krävas att ni inte gjorde ett sånt spektakel av er särprägel.  Om ni nu är som alla andra, var som alla andra då. Typ.

Visa vägen. Om ni inte ser er själva som speciella eller avvikande, så lär andra inte göra det heller. Jämlikhet uppnådd, check.
    Sunflora skrev 2024-09-10 20:49:44 följande:

Hur sjutton tänker du egentligen? Lesbiska tvingades adoptera sina egna barn fram till i januari i år och bögar får fortfarande inte donera blod. 

Kopplat till ditt inspel tänker jag... att allting inte kan hända över en natt. Att reformer måste få ta tid. Under den tiden kan man hjälpa den på traven genom att fokusera på de viktiga sakerna och lobba för dem taktiskt och långsiktigt. Inte bara jaga de omedelbara fördelar man får genom att gapa högst och synas mest.

Bögar får visst ge blod, förresten. Det är dock omgärdat av lite speciella karensregler som är kopplade till den högre förekomsten av HIV hos berörd grupp. Men även denna restriktion håller på att slopas, enligt regeringskansliet.

Ifrågasätt mig gärna, men ha på fötterna först, OK?

Tilolo skrev 2024-09-10 21:17:26 följande:

Att vi själva ska stoppa för vår utsatthet är precis som att säga till den som blir mobbad att den ensam ska sätta stopp för mobbarna att sluta mobba. Vilket är en omöjlighet att ensam klara av. I en sån sak behövs lärare, föräldrar och gärna andra elever som ställer sig på personens sida för att genom detta hjälpa mobbarna att förstå att mobba är omoraliskt och fel. De lärare, föräldrar, och eventuella elever som stöttar en mobbad person, gör oftast det av egen vilja. Samma bör även gälla i den fråga vi pratar om. Att man känner ett civilkurage som vill vända också denna mobbning med hjälp av ökad förståelse och kunskap.

Jag har försökt och försöker fortfarande att vara som alla andra för att passa in i normen. Men jag blir sjuk av det för jag är inte som alla andra. Det är den verkliga kampen. Att acceptera att man inte är som alla andra och kunna leva som det. Och det är inte många som verkligen vågar vara det utan självförtroende eftersom det per automatik innebär ett uteslutande ur samhället för att ingen vill ha och göra med någon som sticker ut på detta sätt från gruppenheten. Det är en stark sak att göra, att gå emot strömmen. Det sticker i ögonen på människor (som i själva verket inte vågar leva som sig själva) och man möts av hat och påhopp. Därför som HBTQIA+-frågan är laddad när det bara kommer på tal för att människor känner avundsjuka. 
    I detta behöver man människor omkring som förstår och stöttar för personlig överlevnad.

Tills dess så kan väl den enda väg vara att jag genom mitt varande för andra visar att det är helt okej att inte anpassa sig till mängden människor, att det är helt okej att inte ha självförtroende för att anses vara ?lyckad? och godkänd och att det är helt okej att ha självkänsla med att vara känslig, vilsen och skör. Det gäller inte bara min kamp i vägen till självacceptans och för mina "jämlikar" - utan för hela samhället som helhet eftersom dess norm är att vara allt annat än sig själv där alla anpassar sig och tror att det är att vara tillfreds med tillvaron. 

Nu var det ju iofs inte riktigt så jag menade. Men inser förstås att det inte alls är så självklart VAD jag menade.

Förenklat: Genom att stämpla sig själv som avvikande föder man fördomen och ger mobbarna bränsle. Jag tänker att man ser sig själv som jämbördig och intar den självklara platsen som sådan - och på så vis sätter standarden för hur man ska behandlas (inte som en abnormalitet alltså). 

Vi är olika, men vi sitter i samma båt. Kanske vi lättare uppnår en ömsesidig acceptans och harmoni genom att fokusera på det vi har gemensamt, snarare än ihärdigt manifestera våra skillnader.

Anonym (M) skrev 2024-09-10 21:28:27 följande:
    Hon syftar nog på partnern till kvinnan som fött barn, det är inte barnets biologiska mor. 
    Varför det nu ska vara konstigt. Alla andra som vill vara förälder till ett barn som inte är ens biologiska behöver genomgå den juridiska processen med adoption. Det är inte diskriminerande om en lesbisk lyder under samma regler som alla andra. 

Diskriminerande blir det när hon undantas från dem.
Svar på tråden Har HBTQI-kampen blivit överflödig i Sverige?