Tilolo skrev 2024-09-10 18:25:35 följande:
En del av dessa bolag som t,ex, sponsrar Pride är säkert HBTQIA+ vänliga, men jag tycker det blir så genomskinligt när man i tåget måste ha sina loggor med på sina tröjor. Att man inte bara kan gå med som man är utan loggor. 🤨 Det får en själv att höja lite på ögonbrynen. Precis vad det gäller de politiska partierna. Det basuneras ut om "Fri kärlek", medans de i andra handen inte är helt hundra kring transvård och tredje juridiskt kön. Nu vet jag visserligen inte hur det ser ut på lokalnivå, men jag skulle kanske tippa på att det är samma inställning där. Känns som att mycket handlar om att få röster, än att verkligen mena det man säger fullt ut. 😞
Pinkwashing, även kallat. Lika gynnsamt för er sak som allt annat hyckleri.
Någon som på riktigt är god och/eller fri från fördomar har inget behov av att göra ett nummer av det.
Man bara är. Man behandlar alla lika. Vilket faktiskt även innebär att inte premiera någon utvald grupp. Varför skulle man?
Endast ni själva kan sätta stopp för den här negativa eskaleringen, eller trenden.
Men det skulle kanske krävas att ni inte gjorde ett sånt spektakel av er särprägel. Om ni nu är som alla andra, var som alla andra då. Typ.
Visa vägen. Om ni inte ser er själva som speciella eller avvikande, så lär andra inte göra det heller. Jämlikhet uppnådd, check.