• Anonym (Knubbisen)

Hur många kalorier per dag?

Hej!

Som rubriken lyder, ni som försöker gå ner i vikt och räknar kalorier... hur mycket kalorier försöker ni landa på? Hur kom ni fram till den siffran? Brukar ni kunna hålla det mål ni satt?

Om ni tränar något, lägger ni till kalorier då?

• Svar på tråden Hur många kalorier per dag?
  • Anonym (Knubbisen)
    Anonym (Knubbisen) skrev 2024-09-02 21:14:04 följande:
    Hur många kalorier per dag?

Hej!

Som rubriken lyder, ni som försöker gå ner i vikt och räknar kalorier... hur mycket kalorier försöker ni landa på? Hur kom ni fram till den siffran? Brukar ni kunna hålla det mål ni satt?

Om ni tränar något, lägger ni till kalorier då?

Och om ni kommit över ert mål en dag, drar ni bort från dagen efter? 
  • Anonym (Vilis)

jag får bara äta lika mkt som jag tränar bort tex om jag kan lyfta 200g så får jag äta upp det Brukar räkna alting så noga.

• Anonym (Knubbisen)
    Anonym (Vilis) skrev 2024-09-02 21:21:52 följande:

jag får bara äta lika mkt som jag tränar bort tex om jag kan lyfta 200g så får jag äta upp det Brukar räkna alting så noga.

Så om du tränar lägger du till kalorier?

Väger du allt du äter?
  • Anonym (A)

Beror lite på hur mycket övervikt man har. Jag som redan är normalviktigt (bmi 25) och dessutom har hypotyreos måste ligga ganska lågt för att gå ner i vikt. Ca 1300-1500 kcal/dag. Väger du mer kan du äta mer och ändå tappa i vikt såklart.

• Anonym (A)

För att få ett långsiktigt resultat kan det vara bra att inte ha för stort kaloriunderskott utan låta det ta tid och jobba in vanor som håller i längden.

• Anonym (A)

Lägger till kalorier om jag tränar ordentligt, inte om jag t ex promenerar.

• Lynx123

Du kan räkna ut din dagliga förbränning på ett ungefär. Räkna sedan ut ett kaloriunderskott på ca 300kcal om dagen, samtidigt som du styrketränar - viktigt att inte förlora muskelmassa. Ta gärna mått över mage, höfter, armar ben. Väg dig en dag i veckan, innan frukost.

Om du har en bra app eller ett aktivitetsarmband kan du se på ett ungefär vad du förbrukat/intagit under dagens lopp. Tänk på att det är framförallt kosten som påverkar viktnedgången så om du tränat hårt i en timme kan du äta lite mer efteråt än om du inte gjort det men var noga att det inte är så mycket att du går över din dagsbuget.

• Anonym (inte rocket science)

Kaloriräkning kan som bäst bli ungefärlig. Du vet inte exakt vad du förbränner och du vet inte exakt vad din mat innehåller. 

Det enklaste är att 

1. titta sig i spegeln. Är du överviktig? Om svaret är Nej så fortsätt leva som du gör. Om svaret är Ja, så skriv upp din mat under någon vecka.

2. Om svaret på ovanstående fråga är ja: Minska på portionerna och ta bort onyttigheter. 

3. Upprepa steg 1 efter en månad. 

Det är inte svårare än så. 

• Anonym (Knubbisen)

Tack!

Jsg hittade en hemsida med där man kunde räkna. Med makron och allting.

Så nu tror jag att jag har någon slags koll.

Knappade in det i min lifesum-app så nu kan jag börja. 

• Anonym (Knubbisen)
    Anonym (inte rocket science) skrev 2024-09-03 09:40:25 följande:

Kaloriräkning kan som bäst bli ungefärlig. Du vet inte exakt vad du förbränner och du vet inte exakt vad din mat innehåller. 

Det enklaste är att 

1. titta sig i spegeln. Är du överviktig? Om svaret är Nej så fortsätt leva som du gör. Om svaret är Ja, så skriv upp din mat under någon vecka.

2. Om svaret på ovanstående fråga är ja: Minska på portionerna och ta bort onyttigheter. 

3. Upprepa steg 1 efter en månad. 

Det är inte svårare än så. 

Enligt BMI är jag inte överviktig, men utseendemässigt har jag kanske 5-6 kg för mycket.
  • barapeter

Som jag förstår så räknar du redan kalorier, gör det samma för viktnedgång.
    Sätt ett kalorimål du kan hålla, dvs inte går och småäter, blir halvdöd etc.

Mellan 500-1000 kcal underskott har jag kört beroende på vikt, mer i början, mindre i slutet (motsvarar ca 0,5-1kg nedgång per vecka).

Om du bara vill tappa fett och inga/minimalt med muskler behöver du styrketräna, annars kan du hamna upp mot 50/50 mellan dem.

Om du inte har ett fysiskt ansträngande jobb så behöver du lägga på träning, promenader är generellt enklare än löpning men tar mer tid, finns någorlunda bra beräkningshjälp online för att räkna ut hur mycket du förbränner när du går, förutsatt att du har stegräknare.

Angående hur mycket du kcal du förbränner så är onlineberäkning en OK början, men följ upp varje vecka och justera därefter.

Ett exempel:
    Enligt online-calc så förbränner du 2500 kCal om dagen, du minskar det med 500 kCal för att försöka gå ner 0.5 kg per vecka.

Efter en vecka ligger du kvar på samma vikt (väg dig varje morgon efter toabesök och ta medel för veckan).
    Minska då intaget med 250-500 kcal eller öka träningen med motsvarande, eller en kombination av de två.

Gör om detta varje vecka tills du hittat rätt.

• Anonym (Knubbisen)

Tack så mycket! 

• chriparkk

Fokusera på att ändra din livsstil så har du nått ditt mål direkt. Visst, det kommer ta en lång tid för kroppen att bränna det onödiga fettet du har men det är en annan sak. Du behöver ha i åtanke att du inte kan lixom gå tillbaka till ditt vanliga sätt efter dietens slut. Då kommer du bli överviktig igen som de flesta andra. Några livsstilsförändringar som gör att jag ligger på ca 12% kroppsfett året om utan att räkna kalorier och fortfarande unna mig det ena och det andra:

Äter ingen frukost (nej frukost är inte viktigt alls.. tvärtom).

Promenerar en timma dagligen (till och från jobbet)

Styrketränar 4-6 gånger per vecka (30-60 minuter beroende lite på)

Äter mycket protein

Äter bara två mål om dagen och ett liten proteinpåfyllning där emellan

Äter inte 3 timmar innan sänggående.

Äter inget bröd eller halvfabrikat. Enbart whole foods iprncip

Dricker inga kalorier (förutom proteindrinkar)

Detta är alltså standard. Sedan kan jag absolut avvika massivt från detta någon dag eller två och unna mig både vin och pizza och mer därtill. 

Men som sagt så rekommenderar jag en livssstilsförändring så kommer din vikt regleras dit den ska över tid utan att du behöver tänka på dieter.
Svar på tråden Hur många kalorier per dag?