• Anonym (Trött…)

Varför blir äldre män tända på praktikanter receptionister mm?

Jag har märkt och hört av andra kvinnor, att män (speciellt äldre), verkar bli tända av yngre kvinnor som är receptionister, praktikanter, servitriser mm. 

Tycker ni att det ligger ngt i det? Och varför? 

• Svar på tråden Varför blir äldre män tända på praktikanter receptionister mm?
  • Anonym (Li)

För att det är yrken eller situationer där man måste vara trevlig hela tiden och göra ett gott intryck. Och ibland tror män att bara för att en kvinna ler och är trevlig mot honom så är hon intresserad. Därför blir han också intresserad.

• Tecum

Nej, ligger ingenting i det. Kvinnor i serviceyrken måste vara trevliga och helst se bra ut. Och när män är trevliga tillbaka blir frun svartsjuk och missuppfattar vänlighet som vilja till otrohet. 

• Anonym (HG)
    Tecum skrev 2024-09-02 20:21:37 följande:

Nej, ligger ingenting i det. Kvinnor i serviceyrken måste vara trevliga och helst se bra ut. Och när män är trevliga tillbaka blir frun svartsjuk och missuppfattar vänlighet som vilja till otrohet. 

Hur vet du att inte ligger något i det? Du är väl man? Jag är 21 och jobbar som receptionist på ett stort IT-bolag. Kan berätta för dig att det VERKLIGEN ligger något i det.
  • Anonym (Trött…)
    Anonym (Li) skrev 2024-09-02 19:49:20 följande:

För att det är yrken eller situationer där man måste vara trevlig hela tiden och göra ett gott intryck. Och ibland tror män att bara för att en kvinna ler och är trevlig mot honom så är hon intresserad. Därför blir han också intresserad.

det stämmer på min man. Han tror på allvar att 25-30 år yngre tjejer i receptionen eller som är säljare, är intresserade av honom. 

• Anonym (Trött…)
    Anonym (HG) skrev 2024-09-02 20:28:26 följande:
    Hur vet du att inte ligger något i det? Du är väl man? Jag är 21 och jobbar som receptionist på ett stort IT-bolag. Kan berätta för dig att det VERKLIGEN ligger något i det.
    blir så trött att höra detta. Jobbigt att trevlighet misstolkas
  • Tecum
    Anonym (HG) skrev 2024-09-02 20:28:26 följande:
    Ja, därför att jag är man! Om tjejen är bra på sitt jobb är hon trevlig, varför ska man inte vara trevlig tillbaka? Ska alla gubbar vara sura för att bekräfta ännu en av kvinnors fördomar?

Jag tror att du förväntar dig att män ska tända på dig och då blir det självuppfyllande. Du tolkar vänlighet som snuskighet.
  • Anonym (HG)
    Tecum skrev 2024-09-02 21:22:50 följande:
    Ja, därför att jag är man! Om tjejen är bra på sitt jobb är hon trevlig, varför ska man inte vara trevlig tillbaka? Ska alla gubbar vara sura för att bekräfta ännu en av kvinnors fördomar?

Jag tror att du förväntar dig att män ska tända på dig och då blir det självuppfyllande. Du tolkar vänlighet som snuskighet.
    Frågan var om det stämmer att gubbar blir attraherade av yngre på jobbet. Och det vet du för att du är man? Det är obegripligt.

Nope, tolkar inte vänlighet som snuskighet. Blivit utbjuden, fått små presenter lämnade, fått mejl etc.
  • Anonym (Malin)
    Tecum skrev 2024-09-02 21:22:50 följande:

Det fungerar åt bägge håll. Vissa män, såna med makt, tror att det förväntas av dem att flirta med unga kvinnor i lägre ställning. Det går automatiskt. Och kvinnorna i sin tur förväntar det även fast de inte uppskattar det. Och så dras alla män över en kam. 
  • Anonym (HG)
    Anonym (Malin) skrev 2024-09-02 21:34:47 följande:
    Det fungerar åt bägge håll. Vissa män, såna med makt, tror att det förväntas av dem att flirta med unga kvinnor i lägre ställning. Det går automatiskt. Och kvinnorna i sin tur förväntar det även fast de inte uppskattar det. Och så dras alla män över en kam. 
    Stämmer inte i mitt fall. Förväntade mig inte att det skulle ske och drar inte inte alla över en kan. Men det är förvånansvärt många på min arbetsplats.
  • Anonym (27-åringen)

Det är mycket vanligt att äldre kvinnor framhåller att yngre kvinnor ALLTID är ointresserade av äldre män. Detta "bevisas" gärna med en historia från när den äldre kvinnan var ung och att det då en gång kom fram en man och att det var det värsta dom visste. Så långt är allt som vanligt på Familjeliv.

Men borde inte unga kvinnor själva få bestämma om de är intresserade av äldre män eller inte?

Svar på tråden Varför blir äldre män tända på praktikanter receptionister mm?